Plugga utan att ta CSN ?
Hej!
Någon som lyckats läsa en 3-4 års utbildning på högskola/universitet utan att ta CSN låndelen, alltså endast bidrag ????
Hur gick det till ???
Har ni barn ???
Hej!
Någon som lyckats läsa en 3-4 års utbildning på högskola/universitet utan att ta CSN låndelen, alltså endast bidrag ????
Hur gick det till ???
Har ni barn ???
Jag har iofs inte pluggat i 3-4 år än, men jag läser 45 poäng per termin och jobbar samtidigt och har inga problem klara mig helt utan CSN, har inte bidragsdelen heller. Inga barn.
CSN-medlet är ju på ungefär 7000:- så det bästa är väl att man jobbar tills den summan är nådd, enbart, så man inte sliter ut sig själv. Jag menar får man 90:- i timmen för ett jobb kanske man inte har råd och tid att jobba på heltid, man måsteb ju tänka på sin hälsa och sina studieresultat också.
Jag jobbar ca 50%, och det fungerar bra. Ibland blir det mer och ibland mindre beroende på om tentorna är på gång eller inte.
Min fru gjorde det. Vi levde på enbart min lön under drygt fyra år.
Jag har pluggat i 3,5 år och bara tagit bidrag. Ett halvår tog jag inget av det eftersom jag fick skirva klart min c - uppsats under en vårtermin då jag inte han med det på hösten. Från början var det knivigt, jag jobbade ca 7 timmar i veckan och min man var arbetslös och vi fick inget från soc då jag var hänvisad till lånet. Men efter att maken fick jobb så har det rullat på jättebra. Vi har dock inga barn men ekomonim är stadig nu. Dessutom har jag från och till upp till 50% jobb.
Jag tar bara bidragsdelen sen 1 år tillbaka, jobbar ca 20-30 timmar i månaden i butik och vi klarar oss bra på det. Får ut mellan 2-3000 kr + bidraget då som ligget på allt från 1500-2500. Bidragsdelen går in på ett särskilt konto där jag utportionerar samma summa varje månad så att man inte ska stå utan pengar i maj och december när det är riktigt snålt från CSN.
Fundera dock på hur mkt du orkar jobba upptill studierna, jag läser med 150% takt, jobbar och skriver C-uppsats-det är tufft!
Vi har än så länge inga barn, förhoppningsvis kommer det första i oktober.
Till sommaren har jag pluggat 2 år utan studielån. Men till hösten ska jag ta lån och sluta med helgjobbet då det har blivit lite för tungt.
Under dessa två år har jag jobbat varannan helg plus nån kväll då och då. Brukar få ut runt 2500-3000 i lön i månaden. Sedan är väl bidragsdelen från csn något liknande.
Har ett barn.
Sambon fick jobb för 3 månader sedan. Så innan dess levde vi alla tre på min lön och bidragsdelen från csn + att vi fick dryga ut med lite sparpengar då och då.
Herregud, hur fixar man att både plugga heltid och jobba tillräckligt mycket för att klara sig helt utan lånedelen (extraarbete för att dryga ut lånet är ju en annan sak), och samtidigt behålla studieresultaten? Jag hade aldrig klarat det och samtidigt fixa de betyg som jag ville ha.