• Lanloun

Plugga utan att ta CSN ?

Hej!

Någon som lyckats läsa en 3-4 års utbildning på högskola/universitet utan att ta CSN låndelen, alltså endast bidrag ????

Hur gick det till ???

Har ni barn ???

• Svar på tråden Plugga utan att ta CSN ?
  • Lanloun

Kjell - Skönt & höra

Vi kommer få tillökning i vår familj alldeless snart . Och efter mammaledigheten skulle jag vilja plugga . Dock vill inte min man att jag tar CSN lån, han hatar lån och skulder . Och jobba extra/deltid när jag har barn och samtidigt plugga skulle nog inte funka så bra ... så det enda är väl om min man lyckas hitta ett välbetalt jobb, så vi kan leva på endast hans lön ....

Hur mycket är det minsta man kan klara sig på egentligen, om man är tre personer i en familj som inte lever speciellt dyrt och som har en billig hyra (3388 ??

• Kjell2

Lanloun:
    Att ha småbarn, familj, jobb och plus det plugga heltid kan vara riktigt tufft. Speciellt om det är en krävande utbildning och du vill att det ska gå bra.

Hur mycket pengar som krävs för er vet jag inte. För kassabok under en period och se vad ni lägger pengar på. Fundera sen på vad ni kan dra ner på för att det ska gå på noll. Kan vara sånt som tidningar, föreningar, hobby, bredband, kabel-TV, resor, hämtmat, alkohol, tobak, dyr mat, kläder, mobiler.

Försök bestämma vad som är nödvändigt och och vad som bara är trevligt att ha.

Lycka till!
    Kjell

• LillaLinan

Vet sånna som gjort det men de har inga barn. De bodde antingen hemma hos föräldrarna eller hos pojkvän och lät de stå för det mesta...

• Runguska

Jag har inte gjort det men min bästa vän gör det. Hon tar bidragsdelen och jobbar extra med lite allt möjligt. Dessutom läser hon några extra poäng varje termin så jag är imponerad! (Speciellt då hon jobbar som personlig assistent bland annat som inte är så välbetalt och därmed kräver rätt så många timmar!)

Min hemsida - www.kulturellt.se
  • Taggtroden

Men alltså hur mycket utgifter har folk idag? Vi är två stycken vuxna, vi har eget hus. Jag pluggar och får bidrag och sedan en liten lön på ca 2000:- varje månad. Min sambo har ca 12.000 efter skatt i månaden. Vi har alltid pengar över varje månad och gör av med säkert 5000:- varje månad på renoveringar... skulle hur lätt som helst klara oss utan min lön, vilket vi gjort varje sommar i fyra år och dessutom ett halvår när jag hade "studieuppehåll". Om man inte drar sig till med onödiga utgifter ska det gå hur bra som helst!

• Kusin Vitamin

Jag pluggade heltid helt utan studiemedel under ett år. Det var hårt- men gick. Det förutsätter nästan att man har ett hyfsat välbetalt arbete på sidan om så att man slipper jobba så mycket. Jag klarade mig med att jobba halvtid och några extra pass ibland. Också förstås en fördel om man har ett arbete där man själv kan välja arbetstider. Under denna period arbetade jag som sjuksköterska helger samt vardagkvällar

• skåne tjej

Jag läste i 3 år utan att ta studielån. arbetade vid sidan om mina studier och det gick bra!
    Visst var man lite trött emellanåt men jag försökte bita ihop och se framåt!

• malinka2

Måste fråga er som jobbat/jobbar extra bredvid studierna om ni har /hade barn? Jag pluggar heltid o har två barn på 3 o 5 år o skulle jag jobba på det skulle jag gå under! Har problem redan nu att få tiden att räcka till.

• tulas

Jag har barn och just därför har jag nu fått nog och ska till hösten ta studielån efter två år utan. Jag vill kunna spendera hela helgerna med dottern. Som det är nu brukar jag springa iväg och hämta dottern "lite tidigare" så vi ska hinna umgås men det går ju ut över skolan.

• malinka2

tulas: så gör jag oxå, försöker ha barnen hemma en dag i veckan så långt det går, men det innebär ju att kvällar o ibland helger försvinner till studier.

• NickiA

Japp. Jag har pluggat 3 år utan lån. Har tagit ut halvt bidrag varje månad eftersom vi lever på min mans lön. Vi har två barn
    (4 + 6 år), hus, 2 bilar, reser utomlands varje år etc. Jag arbetar inte extra utan vi har valt att ha barnen korta dagar på dagis/förskoleklass i stället. Dessutom är barnen hemma 11-12 veckor varje sommar plus 2 veckor varje jul. Än så länge går det utmärkt.

• Lejonelle

Jag bodde hemma halva tiden och delade sedan lägenhet med min dåvarande pojkvän. Tog inga studielån. Levde av studiebidraget samt det jag tjänade på sommarjobb och extraknäck på helgerna. Det är såååå skönt att inte ha något studielån att betala av på!!

• mindless

Jag pluggar till gymnasielärare, tar inga studiemedel utan jobbar runt 75 procent. Vi har ett barn som är hemma på heltid [min fru jobbar 50 procent], och till sommaren får vi tillökning.

Med lite planering är det inga problem med att få tiden att räcka till. Snarare tycker jag att ju mer man har att göra, desto mer tidseffektiv blir man.

• Bebbabus

Hej, Det går att läsa heltid på universitet och ha barn utan att ta csn, men du behöver nog ha ett extra jobb. Just nu ska jag vara mammaledig men till vardags arbetar jag som gymnasielärare. Jag har alltså en 5 årig universitetsutbildning och har nu börjat läsa in min andra utbildning och det finns inga möjligheter för mig att ta mer csn utan jag klarar mig utan det. Jag ska bli teolog och har läst ca 1 1/2 år av en 5 årig utbildning. Jag har gått ned i tjänst och jobbar bara halvtid, har en 1 1/2 åring hemma på heltid och en bebis på väg. Just nu läser jag mer än heltid för att skynda på studierna. Det går vägen för jag pluggar på kvällar, helger och när min dotter sover middag. Min man är också pappaledig på halvtid så jag kan plugga dagtid de dagar han är hemma. Jag läser så mkt som möjligt hemma (via distans) och läser endast de kurser jag måste på plats (sparar enormt mkt tid och pengar). Så visst går det, men vissa saker som utlandsemester och andra lyxsaker får vi priotera bort under tiden jag pluggar.

Svar på tråden Plugga utan att ta CSN ?