• 6blommor

Tacksam för förslag på påskbuffe.

Vore väldigt tacksam om ni skulle vilja ge mig lite förslag på olika rätter man kan ha på ett påskbord. Vi ska ha hem gäster 20stycken) på påsk och jag skulle gärna vilja ha lite ideer på vad man kan bjuda på.

Vill hs mycket förslag.

• Svar på tråden Tacksam för förslag på påskbuffe.
  • LPN

Vad sägs om sill, ägghalvor med majonäs och kaviar på..
    Rostbiff, potatissallad
    Påskbakelser
    Smör, bröd, sallad

• 6blommor

Det lät himla gött. Kan man ha kalkon istället för rostbiff? Hur gör du påskbakelsen?

Finns det någon som har lite fler tips om påskbuffe?

• isisisis

På påsken brukar jag servera grekiskt lamm,souvlaki.
    marinerar i vitlök,rosmarin och salvia.
    Till det har jag tzatziki och tomatsallad och potatisgratäng.

• Såpan

Grillade kycklingklubbor kanske. Kyckling är väl lite påsk. Istället för rostbiff

• 6blommor

Jösses vilka goda maträtter ni har till påsk...man blir nästan hungrig.

isisisis skrev 2008-02-07 15:29:49 följande:
    På påsken brukar jag servera grekiskt lamm,souvlaki.marinerar i vitlök,rosmarin och salvia.Till det har jag tzatziki och tomatsallad och potatisgratäng.
    Jag har aldrig tänkt på att man kan ha lamm. Är väldigt dålig på att tillaga lamm. Har du något bra recept hur man gör?
  • annmay

Hej vi brukar alltid ha en rätt som heter "läcker lördags låda"
    den har vi på påsk och jul.+ massa andra rätter.

8 st ägg hårdkokt
    lägg ägghalvorna i botten på en ugnssäker form och häll över en sås
    gjord av:

1 msk smör
    2 msk mjöl
    3 dl grädde + krabbspad
    3 msk riven ost
    3 msk hackad dill
    1 burk krabba
    salt och vitpeppar

Lägg överst brödtärningar av rostbröd som är stekta i smör i stekpanna. Så att det täcker lite grann super gott, ingen påsk och jul utan detta tycker vi.

• LPN

Sessann: jo det kan du, kalkon är gott..

Påskbakelser: 1 rulltårta, 2,5 dl vispgrädde och persikohalvor, det blir 5 bakelser av detta

• Rosana

Brukar göra lammstek i ugnen som rostbiff. Späcka den med vitök och gnida in den i salt,peppar och rosmarin. Sen skära den i tunna "rostiffs-skivor och servera på påskbordet. Jättegott!

• Whilda

Vi brukar äta nästan samma mat som ett litet julbord vid påsk; janssons och köttbullar, prinskorvar, ägghalvor , revbensspjäll, potatisgratäng, rödbetssallad och gott bröd med diverse pålägg. M.m

• mooogn

Jag ska göra en kycklingrätt som jag alltid gör till antingen påsk eller till valborg - kyckling med kall dillsås:

http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14747

Ska även servera

* Sill + potatis (för de som vill)
    * Blinier med gräddfil, rom och rödlök
    * Grönsallad, bröd
    * Lax
    * Ägg och räkor
    * Sparris (men vete 17 om det är säsong för dem till påsk. Påsken är tiiidig i år)
    * Kokta färska rödbetor med chèvre och honung

Till efterrätt blir det antingen en påsktårta med marsipan, hallon och citron/lime eller en "amerikansk citronpaj" (fransk citronpaj med marängtäcke)

På påskdagen ska jag laga till lamm.

• mooogn

(Jag vill allltså ha fräsch och vårlig mat till påsk. Därav alla grönsaker, "lätt" kött och citronsmakande efterrätter )

Svar på tråden Tacksam för förslag på påskbuffe.