• Skogsflikkan

hål i öronen

Hej har en dotter som fyller 7 i Juli, och hon önskar sig hål i öronen... Gissningsvis föratt flera av hennes kompisar har det, och hon vill ha lika. Har förklarat att det kan göra ont (svårt för mig dock, som varken har eller har aft hål i öronen).
    I vilken åldertycker ni att det är okej att ta hål i öronen? Och vilket material ska man ha som första örhänge? (alltså det de sätter i när detar hål), ska man ha plast, guld eller silver? Hon har inga allergier så vitt jag vet.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden hål i öronen
  • Agapi

De är okej när dom kan ta hand om de ordentligt och man kan gå till en riktig piercing studio och inte till en frisör/smyckes affär eller liknande. De första smycket skall vara i Titan.

• La Lola

Hål i öronen är ok när de är runt 11-12 år.

Min dotter (snart 8 år)  kommer att få tjata hål i huvudet på mig om hon vill ha örhängen.
    Hon får helt enkelt vänta.

• Majsan70

Sonen var 6 år när han tog första hålet. Stora tösen var väl nästan 8 år när hon väl tog mod till sig o genomförde sin stora önskan.

Minsta dottern skulle fylla 4 år när hon tog hål i öronen.

De första örhängena var i plats eller titan här. Viktigast för mig har varit att de inser att det gör ont och att de kan få ondare om det blir infekterat.

• Bobbenn

Jag fick mina i första klass, 7 år. Då vet man vad man vill själv. Helt ok ålder

Finns inga som tar hål med allergi framkallande ämnen längre

Ett hem utan en katt är bara ett hus
  • MJAD

min guddotter fick hål i öronen innan hon fyllde 1 år. Själv minns ja inte när ja fick mina första men dom blev infekterade å fick göra om senare å då kommer ja ihåg att ja va ca 5 år.
    ja tycker d e upp till föräldrar va dom tycker känns bäst.

• Giz

Själv var jag 4 månader gammal när jag fick mina. =) Och har aldrig lidit...
    Man lider nog mer ju äldre man är.
    Förstår inte att man väntar så länge som flera år innan man gör hålen!?
    Min styvdotter ville ha hål i öronen. Men hennes mamma hade bestämmt att hon skulle lära sig o cykla först!? Lilltjejen lärde sig det vid 7, och då (tycker jag) att hon blir belönad med smärta!! Hon tappade ett örhänge och hålet växte igen. Fick ett nytt hål, tappade igen. Idag är hon 8 och har inga hål för att mamman inte kan hjälpa henne med det! (och jag träffar henne bara varannan helg eftersom hon inte bor i Sthlm)
    På med örhängen tidigt!
    Och framförallt om lilltjejen själv säger att hon vill ha det!
    Det är ju ingen tatuering hon vill ha....
    Lycka till!

• Mickis74

Jag var 5 när jag fick mina två första....o skulle tycka det var helt ok om barnen kom då och sa att dom vill ta hål i öronen.

• Bobbenn

Vem lider av att ta hål? Saken är väl att man ska välja själv och inte bli tvingad av föräldrar som bara vill visa upp nått för andra.

Ett hem utan en katt är bara ett hus
  • Schnooglewookiemush
    Giz skrev 2008-02-10 15:05:54 följande:
    Själv var jag 4 månader gammal när jag fick mina. =) Och har aldrig lidit...Man lider nog mer ju äldre man är.Förstår inte att man väntar så länge som flera år innan man gör hålen!?Min styvdotter ville ha hål i öronen. Men hennes mamma hade bestämmt att hon skulle lära sig o cykla först!? Lilltjejen lärde sig det vid 7, och då (tycker jag) att hon blir belönad med smärta!! Hon tappade ett örhänge och hålet växte igen. Fick ett nytt hål, tappade igen. Idag är hon 8 och har inga hål för att mamman inte kan hjälpa henne med det! (och jag träffar henne bara varannan helg eftersom hon inte bor i Sthlm)På med örhängen tidigt!Och framförallt om lilltjejen själv säger att hon vill ha det!Det är ju ingen tatuering hon vill ha....Lycka till!
    Hon verkar ju tydligen vara för ung för örhängen, eftersom det är så struligt med att ta hand om hålen?
  • Amira

Jag fick när jag var 3, eftersom jag enligt min mamma ville det. Tycker det är ok när barnet själv uttryckligen vill, ålder spelar ingen roll.

Svar på tråden hål i öronen