• Skogsflikkan

hål i öronen

Hej har en dotter som fyller 7 i Juli, och hon önskar sig hål i öronen... Gissningsvis föratt flera av hennes kompisar har det, och hon vill ha lika. Har förklarat att det kan göra ont (svårt för mig dock, som varken har eller har aft hål i öronen).
    I vilken åldertycker ni att det är okej att ta hål i öronen? Och vilket material ska man ha som första örhänge? (alltså det de sätter i när detar hål), ska man ha plast, guld eller silver? Hon har inga allergier så vitt jag vet.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden hål i öronen
  • Trossens mamma

Jag fick ta mina när jag ville och var nog 8 år för jag var rätt rädd av mig. Har aldrig haft bekymmer men fastnade en gång de va mindre roligt men de berodde på smycket snarare...

Men runt 7-8 år som tidigast.

Mamma till Lova och Alvin
  • Wannabe Pregnant

Titan är bäst. Allra bäst är Blomdahls hudvänliga smycken i titan, de skulle jag satsa på om jag var ni. Då behöver hon inte få nåt elände med allergier.

• Skogsflikkan

Tack för alla svar!!! Det har hjälpt mycket!

• Tess the mess

Min dotter är 4½ och har tjatat sen hon var 3. Vi har sagt att hon kan få det då hon ska börja skolan. Hade tänkt att hon skulle få titan i de första örhängena.
    Tycker att det är ok om barnet själv vill och förstår att det kan göra ont, att man inte kan pilla och att det måste göras rent. Personligen känns 6-7 år som absolut lägsta åldern att låta dem ta hål. Själv var jag 11 och hade önskat mig det läääänge

• Mithera

Min dotter fick det i höstas när hon fyllde nio. Hon hade tjatat ett par år, men vi ville vänta tills hon var stor nog att kunna sköta om hålen själv (även om vi såklart hjälper till). Med facit i hand har det passat bra att ta dem nu - men hur det hade varit om vi gjort det tidigare har vi ju ingen aning om .

• Miss Lau

Min dotter är 6 år och tjatar också om hål i öronen. Men hos oss är det ingen diskution utan hon får inte helt enkelt. Tidigast vid 12 år tycker jag.

• tildelou

Min dotter fick det när hon fyllde 7. Jag ser ingen anledning att hon inte skulle få det. Hon klarar att byta örhängen själv, och det räcker. Hon får dock bara ha små örhängen, inga ringar eller hängande saker, mer än om det är speciella tillfällen.

• jennyfannyemil

MIna kommer att få vänta tills de är kanske 12-13år.
    Det är mer än bara allergier som kan uppstå vid sånt. Många kan bli överkänsliga mot metall osv.

Googla gärna på keloid öra och titta på bilderna.
    Visa dessa för barnet och berätta att det är en risk att det blir så om man tar hål.

Svar på tråden hål i öronen