• Skogsflikkan

hål i öronen

Hej har en dotter som fyller 7 i Juli, och hon önskar sig hål i öronen... Gissningsvis föratt flera av hennes kompisar har det, och hon vill ha lika. Har förklarat att det kan göra ont (svårt för mig dock, som varken har eller har aft hål i öronen).
    I vilken åldertycker ni att det är okej att ta hål i öronen? Och vilket material ska man ha som första örhänge? (alltså det de sätter i när detar hål), ska man ha plast, guld eller silver? Hon har inga allergier så vitt jag vet.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden hål i öronen
  • hannahlilla

Jag var nog 7 eller 8 när jag fick mina första hål.
    Allt gick bra och har aldrig haft några problem med dem.
    Min dotter får ta hål i öronen när hon själv säger att hon verkligen vill och helst ska hon kunna ta hand om det själv, byta örhängen, tvätta osv.

Elvira, 19/3-07.
  • Agapi

Wannabe Pregnant skrev 2008-02-10 15:20:21 följande:

Titan är bäst. Allra bäst är Blomdahls hudvänliga smycken i titan, de skulle jag satsa på om jag var ni. Då behöver hon inte få nåt elände med allergier.
    De är VERKLIGEN inte bäst! Inga pistoler är bra, kanyl är alltid att föredra. Nu är de ju bara örsnibb som är påtal antar jag, och där är de inte jätte jobbigt med pistol, men smittorisken är bra mycke högre än med engångskanyler (ja trotts att man byter "kasetten" med örhänget).

Snälla läs på lite innan och gå till en riktigt piercare som kan sina saker och gör med KANYL. Kan ju bara tänka logiskt, vad som är skonsammast för kroppen. Att skära ett rakt snitt eller pressa igenom ett rellativt trubbigt smycke? Jag har stora knölar i örat i de hål som jag tagit med pistol, och de båkade, varade och ömade till och från i flera år, de gjorde INTE kanyl hålen.

Sen kan ni ju titta på baksidan på dessa smycken, låset är helt omöjligt att tvätta rent utan att ta ur smycket, vilket gör att läkningen kan försvåras väldigt. Och ytterligare en sak är att smyckerna bara är i en längd vilket i sintur gör att folk med lite tjockare snibbar inte har plats att svullna. De gör ju såklart att läktiden blir mycke längre om man har tur och i värsta fall får man gå till läkaren och skära ut ett smycke som sitter begravt i ett väldigt svullet öra.
  • Wannabe Pregnant

Whisperer: Är du utbildad på piercing eller vad är det som gör att du tror att du vet bäst? Läsa på sa du, ja det kan du göra här om du vill. www.sv.blomdahl.com/

• Agapi

Wannabe Pregnant skrev 2008-02-11 10:22:26 följande:

Whisperer: Är du utbildad på piercing eller vad är det som gör att du tror att du vet bäst? Läsa på sa du, ja det kan du göra här om du vill. www.sv.blomdahl.com/
    Nej, de finns ingen piercing utbildning, men har jag haft de som ett av mina störta intessen sen jag var i 14 års åldern. Att läsa deras egen sida är knappast objektiv fakta. Om du går in på piercing forum, pratar med folk som jobbar i branchen i flera år, eller folk som har de som stort intresse och vet MYCKE om de, så säger alla samma sak. Kan gå in och läsa på edspiercing.com han är både piercer och utbildad sjuksköterska.
  • teasmamma

Hej! Min dotter är 4,5 år och har hål i sina öron. Fick det när hon var fyra. Hon ville själv och har pratat om det länge. Jag har berättat hur de gör och att det gör ont o att man måste ta båda hålen..inte bara ett..o då har hon innan sagt ...nä jag väntar lite..ok har vi sagt. Men nu i höstat så hade vi samma samtal och då sa hon men jag vill. Ok sa jag. Vi gick och tog hål i öronen. Hon var sååå stolt och det gick jättebra. Grät lite lite vid andra hålet men inte mkt alls. O tyckte det hade gått jättebra själv osså. Nu visar hon sina rosa öronhänge för ALLA!

• MiaMaa

kan ju bara säga så här. min mamma nekade oss tills vi var 18.
    hon skrämde oss(mig och min syster) att dom gjorde det inte utan målsmans tillstånd.

så summan av kardemummam blev att jag gjorde det i smyg med en säkerhetsnål.
    idag har jag 7 hål varav 2 är hemma gjorda.

skulle aldrig få för mig att neka min dotter eller pojkarna att ta. funderar stort på att ta på tösen när hon fyller 1.

men det är en tanke fortfarande.

John-02 Jens -05 Jezzie-07
  • Wannabe Pregnant
    Agapi skrev 2008-02-11 13:46:06 följande:
    Wannabe Pregnant skrev 2008-02-11 10:22:26 följande:
    Nej, de finns ingen piercing utbildning, men har jag haft de som ett av mina störta intessen sen jag var i 14 års åldern. Att läsa deras egen sida är knappast objektiv fakta. Om du går in på piercing forum, pratar med folk som jobbar i branchen i flera år, eller folk som har de som stort intresse och vet MYCKE om de, så säger alla samma sak. Kan gå in och läsa på edspiercing.com han är både piercer och utbildad sjuksköterska.
    Och _vad_ säger att den sidan du länkar till är mera objektiva fakta? En privatperson som har en hemsida och piercingstudio skulle alltså kunna mer än hudläkare?
    De smyckena som kommer från Blomdahls är säkra ur allergisynpunkt. Jag piercade öronen för 27 år sen (med pistol redan på den tiden) Jag började bli känslig mot de flesta örhängen, även i äkta guld och har därför inte använt örhängen på många år, tills för ett tag sen då jag köpte titanörhängen från Blomdahls. Av dem har jag inte haft några som helst besvär och jag har dem i dag som natt.

Vilka örhängen är INTE svåra att rengöra utan att ta av? Jag har inte ett enda par örhängen som inte har bakstycken som är krångliga att rengöra.

När du fick besvär av din piercing kanske det berodde på att du var där och pillade alldeles för mycket med smutsiga händer?
  • fenurila K o L t

Mina kommer att få vänta tills de är ca 15 år (jag gjorde hål då) visst har våran 5,5 åring börjat fråga men eftersom hon är ett eksem barn vill jag inte riskera några problem med hål i öronen.

• Agapi

Wannabe Pregnant skrev 2008-02-11 14:25:02 följande:

Och _vad_ säger att den sidan du länkar till är mera objektiva fakta? En privatperson som har en hemsida och piercingstudio skulle alltså kunna mer än hudläkare?De smyckena som kommer från Blomdahls är säkra ur allergisynpunkt. Jag piercade öronen för 27 år sen (med pistol redan på den tiden) Jag började bli känslig mot de flesta örhängen, även i äkta guld och har därför inte använt örhängen på många år, tills för ett tag sen då jag köpte titanörhängen från Blomdahls. Av dem har jag inte haft några som helst besvär och jag har dem i dag som natt.Vilka örhängen är INTE svåra att rengöra utan att ta av? Jag har inte ett enda par örhängen som inte har bakstycken som är krångliga att rengöra. När du fick besvär av din piercing kanske det berodde på att du var där och pillade alldeles för mycket med smutsiga händer?
    Som sagt är han både piercer sen många år, och sjuksköterska. Du kan gå in på vilket piercing forum som helst och diskutera detta, alla kommer säga samma sak. Eller kanska gå in på en studio och fråga hur många med skjutna hål dom har fått hjälpa.

Ur allergi synpunkt är de absolut bra, men inte bättre än vilket annat Titansmycke som helst (som ALLA piercare måste ha som första smycke enligt nya EU regler)

De man får hos riktiga piercare är INTE svåra att rengöra eftersom att de antingen är en ring som låses med en kula, eller en stav som även den har en kula som lås. De gör att de är MYCKE lättare att tvätta, finns ingenstans där bakterier kan samlas, och har man ring kan man dessutom tvätta hålet invändigt mycke smidigare.

Jag kan tillräckligt för att veta vad hur man ska ta hand om piercingar. Självklart kan man ha tur med pistol och otur med kanyl. MEN om man ska ge sej på att låta sina barn göra hål, anser JAG att man ska ta de till de säkraste och bästa stället man kan.

Jag skulle aldrig lita på någon som gått en kvällskurs hos blomdahls och inte ens kan svara på smyckernas tjocklek, olika andra material eller diskutera olika rengöringar (jag har varit inne och pratat med fleera pistol"piercare") framför de som gått som lärling i minst ett år för att lära sej de på riktigt.

Sen kan man ju bara tänka på att alla som har piercing som huvud/ända affärsverksamhet använder nålar, medan alla som egentligen är frisörer, säljer andra smycken använder sej av pistoler. Därför att de som har mest kunskap, de som verkligen är intresserade av just piercing vet att kanyler alltid är att föredra. ÄVEN om just öratsmjukdelar knappast är livsfarligt att sjukta hål i, så är de inte de säkraste, skonsamaset eller smärtfriaste allternativet.
  • Agapi

Blomdahls titanörhängen skijer sej inte alls från vanliga piercares titan smycken vad de gäller material. Jag kan inte heller ha guld, silver eller oäkta smycken pga överkännslighet. Men alla piercingsmycken som vanligtvis är Titan eller Kirurigsktstål går utmärkt.

Svar på tråden hål i öronen