Inlägg från: tjoppaloppan |Visa alla inlägg
  • tjoppaloppan

~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~

Gomorron!

Och Tack Kajsan för att du skickade mig din nya tråd!

Isak har gått med J till dagis och jag har fått en frukost i lugn och ro. Det hör inte till vardagligheterna, oftast sitter jag och trugar en nej-sägande två-åring och kastar i mig lite frukost under tiden, men imorse sa J att han kunde ta honom och nu sitter jag och lyssnar på en skiva som JAG har valt alldeles själv (dvs INTE "Lilla kotten sjunger", "Klapp och klang", eller "Mamma Mu" )

Jag har åkt på en förkylning. Igen. Så trist. Hoppas verkligen att barnet i magen mår bra, trots att jag har haft virusförkylningar i mer än en tredjedel av graviditeten.

Just nu tror jag att det blir en pojke. Enligt den kinesiska kalendern här på FL så blir det en pojke. Det stämde på Isak.
    Hur är det med er? Har den stämt?

Igår tog vi ner skötbordet och monterade det. Nu saknar vi spjälsäng, eftersom Isak ännu sover i sin. Dessutom vet jag inte riktigt hur vi gör med vagn. Den vagnen Isak hade (en Brio Nova Sportline -05) är helt funktionsduglig, MEN sufletten har blivit så väldigt solblekt av alla våra promenader i solsken att den ser skruttig ut.
    "Vintersakerna" (hårdliften, som Isak hade december-mars och åkpåsen som han hade vintern därpå) har rätt färger, men själva sufletten ser så blaskig ut. Så har jag fått låna min syrras sittdel till vagnen som är en Brio Nova Classic -03 och ser alldeles ny ut och hoppades att det skulle gå att montera den på vårt chassi, eftersom hennes chassi är så utslitet efter två barn och många promenader med ett-åring och en tre-åring på ståbräda plus några matkassar...
    Men då visar det sig att Classic-vagnen saknar klick-in system och inte är vändbar, så den passar inte på vårt chassi.
    Så endera får jag ha syrrans vagn som SER snygg ut, men är värdelös att köra, eller så får jag ha våran som är jättebra att köra, men ser ut som skrutt... Har fått tips här på FL om textilsprayfärg, få se om det kan vara något.

Sen behöver vi nytt babyskydd, eftersom vi sålde vårt gamla efter Isak.

Ja, som ni hör, jag boar.

Ha det fint! Kram!

• tjoppaloppan

Gomorron!

Och Tack Kajsan för att du skickade mig din nya tråd!

Isak har gått med J till dagis och jag har fått en frukost i lugn och ro. Det hör inte till vardagligheterna, oftast sitter jag och trugar en nej-sägande två-åring och kastar i mig lite frukost under tiden, men imorse sa J att han kunde ta honom och nu sitter jag och lyssnar på en skiva som JAG har valt alldeles själv (dvs INTE "Lilla kotten sjunger", "Klapp och klang", eller "Mamma Mu" )

Jag har åkt på en förkylning. Igen. Så trist. Hoppas verkligen att barnet i magen mår bra, trots att jag har haft virusförkylningar i mer än en tredjedel av graviditeten.

Just nu tror jag att det blir en pojke. Enligt den kinesiska kalendern här på FL så blir det en pojke. Det stämde på Isak.
    Hur är det med er? Har den stämt?

Igår tog vi ner skötbordet och monterade det. Nu saknar vi spjälsäng, eftersom Isak ännu sover i sin. Dessutom vet jag inte riktigt hur vi gör med vagn. Den vagnen Isak hade (en Brio Nova Sportline -05) är helt funktionsduglig, MEN sufletten har blivit så väldigt solblekt av alla våra promenader i solsken att den ser skruttig ut.
    "Vintersakerna" (hårdliften, som Isak hade december-mars och åkpåsen som han hade vintern därpå) har rätt färger, men själva sufletten ser så blaskig ut. Så har jag fått låna min syrras sittdel till vagnen som är en Brio Nova Classic -03 och ser alldeles ny ut och hoppades att det skulle gå att montera den på vårt chassi, eftersom hennes chassi är så utslitet efter två barn och många promenader med ett-åring och en tre-åring på ståbräda plus några matkassar...
    Men då visar det sig att Classic-vagnen saknar klick-in system och inte är vändbar, så den passar inte på vårt chassi.
    Så endera får jag ha syrrans vagn som SER snygg ut, men är värdelös att köra, eller så får jag ha våran som är jättebra att köra, men ser ut som skrutt... Har fått tips här på FL om textilsprayfärg, få se om det kan vara något.

Sen behöver vi nytt babyskydd, eftersom vi sålde vårt gamla efter Isak.

Ja, som ni hör, jag boar.

Ha det fint! Kram!

• tjoppaloppan

Haha, Bella!
    Jo, du skriver intressant och nej, i alla fall jag har inte mycket mera för mig om dagarna just nu än att gå in på nätet några gånger om dagen (morgon, middag, kväll) och kika om det dykt upp några bra spjälsängar på Blocket.se eller om någon på Familjeliv.se skrivit något nytt.
    Så du har fixat "klädkammaren" du? Hette den inte "dressingroom" hemma hos dig och Datanissan
    Själv har jag gått igenom min garderob och rensat bort alla de kläder jag inte kunnat ha/kommer att kunna ha på ett tag och då gick det plötsligt att se vad som verkligen fanns där.
    Det är helt okej att öppna garderoben och hitta boob-tröjor och pop-tröjor om de får ligga fint och man tar bort de där underbara sommar- och finkjolarna som man inte kommer att gå i på ett tag till.

Ja, Bella, hur gjorde jag med järnet? Jag var ju också nere på 105 och 107 och plötsligt efter totalfusk av järnintag hade jag 120. Nu är jag ju förkyld igen, så nu kanske jag får börja ta lite järn igen och börja äta katrinplommon som tilltugg...
    Det behövdes ju verkligen efter Isak, jag förlorade ju rätt mycket blod och fick intravenöst järn för med ett så stort barn blir det lätt så och det ser ju ut att bli ett stort barn igen, om än kanske något mindre.
    Men Bella: Stämmer kinesiska kalendern på ditt BF-datum eller snitt-datum? Har du fått datum, förresten?
    På Mama Mia sa de att det blev aktuellt med vändning först i vecka 37. Den här lill* har nu vänt sig upp och ner och sen ner och upp och sen upp och ner igen. Just nu är jag lite tveksam hur h*n ligger, om det är rätt nu eller var h*n har fötterna.
    Och du är klok du Bella, visst är det så att man behöver lite mammaomsorg för att kunna ge barnomsorg.
    Själv är jag såååå tacksam för att Isak sover middag nu efter dagis och jag kan lyssna på min avslappnings-cd och surfa lite här. Jag behöver samla mig. Tänker mycket på förlossningen.
    Är lite rädd för att inte fixa två barn.
    Vi läser mycket syskonberättelser för Isak nu och Bella jag kan rekommendera den nya antologin "Syster och bror, liten och stor" som nyss kommit med fina sagor om att få syskon.
    Isak gillar "Rallypojken får en lillebror" mest, följt av "Spöket Laban får en lillasyster" där det är jättekul med alla Labolinas ljud som hon kan härma (man får ta ut svängarna i läsningen och spöka ordentligt ) .

Oj, vilken framförhållning, att kolla in resor i december redan nu. Det kanske är så man borde göra...

Vet du, jag tror att Charlie har alldeles rätt.
    Jag TROR att Charlies morfar är i stugan och spikar i vårsolen just nu! Kram!

• tjoppaloppan

Jag sitter här igen *skäms*... en sista sväng innan gonatt.
    Har fixat vagnen ikväll, lyckades med krångel sätta på syrrans klädsel och suflett på våran vagn. Min klädsel funkade inte på hennes, hennes vagn hade något större mått, så det var ju tur att det var åt det hållet. Så nu har jag min gamla vagn med hennes klädsel som är helt marinblå och huxflux ser det ju ut som en helt annan vagn. *Så himla nöjd*! Och mycket billigare än att köpa en ny.

Datanissan: Lite barn-cd tips från Isaks cd-hylla.

Flyg lilla fjäril (Förlaget Lutfisken AB) Finns även som sångnotbok
    Lilla kotten sjunger (Gammafon) Finns även som jättefin barnsångbok med fina illustrationer
    Små Sånger (Gammafon)
    Mamma Mu cyklar (Gammafon)
    Mamma Mu firar jul (Gammafon)
    Det bästa från klapp och klang (EMI Music Sweden AB)
    Det gungar så fint (Verbum Musik)
    Sjung med oss mamma med Alice Babs och Titti (SweCD)
    Godá Góda Jojje Wadenius Gluldkorn (Metronome)
    Tipp Tapp, julsånger för barn (finns även som julantologibok)
    Sov på min arm- Carola
    Barnens bästa (har tankat ner, vet ej förlag)
    Ellens ABC-sånger (Har kopierat, vet ej förlag)
    Georg Riedel barnsånger (hittar inte skivan nu, tror att den är piratskyddad, men SÅ bra, också för vuxna.)

Sen lyssnar vi även på cd-skivor som kommit med Barnkammarboken.
    "Älskade visor från barnkammarboken" (den silverfärgade)
    "Älskade sagor och sånger från barnkammarboken" (den med bilar)
    "Älskade ramsor, sagor och sånger från barnkammarboken (den blå)
    I den serien finns många flera. Grön tror jag också är för små barn.

Nu är det gonatt för förkylda gravida småbarnsmammor!

• tjoppaloppan

Grattis Bella på namnsdagen!
    Visste inte att du hette så! Självklart är du värd en extra chokladkaka

Nä, Isaks dagis ligger jättenära (fem minuters promenad bort , eller tio just nu . )så det är ju bra.

(Fast jag undrar om han kommer att fixa ståbräda...
    Vi har inte skaffat syskonvagn än, få se om vi måste det.
    Jag har testat grannens "Phil and Ted" på Isak, var sugen på en sån, men Isak är helt enkelt för stor. Han får nästan inte plats nu och tanken är ju att den ska fungera åtminstone ett halvår, gärna ett år.
    Så det behövs en bredare vagn för hans skull.)

Nästan alla kvartersbarnen går på samma dagis,
    så i vår kommer förhoppningsvis hans dagisbarn att leka
    härhemma på gården om eftermiddagarna.

Usch, vad tufft det låter med Charlies krupp!
    Vi hade en stökig natt inatt. Tandsprickning, gråt och snuva. DET var asjobbigt nu som gravid, med Isak kravlandes på min mage och då slapp jag ju ändå all den där oron som jag förstår måste komma med kruppen, om att inte barnet ska få luft. Hua.
    Krya på er!

So Nice, ler när jag läser om din mans fötter utanför sängen.
    Min J är "bara" 190 lång, men vi köpte ju ny säng i höstas, en extralång, så nu slipper han dingla med benen utanför.

Ja, nu är det inte jättelångt kvar för mig. Vecka 36 nu.
    Vi har nu fixat även spjälsäng, så nu har vi bara babyskydd kvar sen kan bäbisen komma.

• tjoppaloppan

Har varit på MVC idag.
    Bäbisen ligger i tvärläge! Jag har känt att h*n legat på tvären och med guvudet uppåt och skiftat däremellan den senaste veckan.
    Dessutom ligger den, känns det som, med ryggen mot min rygg och sprattlar utåt åt min mage.

Isak la sig på plats tidigt och jag kunde stryka honom på ryggen, där han låg, trångt, den långa pojken (58 cm), och krummade med ryggen inne i min korta överkropp (definitivt kortare än 58 cm!!!), djupt nerborrad och fixerad långt nere i bäckenet, men den här ungskrutten ligger alltså på tvären, där det tycks finnas mera plats .

Fått tid för vändning den 3 mars. Hoppas verkligen att barnet lägger sig tillrätta innan dess och att jag får föda barnet och slipper kejsarsnitt och operation, vilket skrämmer mig mycket mer än en vaginal förlossning.
    Håll tummarna för att ungskrutten ska lägga sig rätt. Snart!

• tjoppaloppan

Vinkar till Datanissan som är uppe och ugglar i Kanada och Bella som kommit hem till huset i Bromma från dagmammelämning!
    Hej, hej!

Jag ska städa idag. Mina föräldrar kommer ner och hälsar på över helgen. Det var nästan ett år sedan de var här, så det blir skoj.
    Bra för Isak att träna nattning med morfar innan det är dags på riktigt också.

Nä, nu ska jag gå upp och bädda i gästrummet.

Tjingeling! Ha en fin helg!

• tjoppaloppan

Jag har hittat hit på morgonkvisten efter att ha lämnat Isak på dagis och ja, nu får han gå även på måndagar fram till förlossningen. Jag hade en jättetuff fredag där bäbisen i magen låg än här, än där och det var jättejobbigt att gå då den bökade runt. Och Isak är inte lätt att hämta på dagis nu. Han är väl som två-åringar är mest, men det gömma sig, springa iväg, "nej, nej, vill inte", åla sig som en mask när ytterkläderna ska på och det blir till att bära och lyfta honom en hel del och med milt våld pressa ner honom i overallen.
    I fredags när jag skulle hämta hade jag så ont att tårarna kom och då erbjöd sig en fröken att klä på honom och si, då stod han (i det närmaste...) stilla.
    Dessutom äter han knappt något på dagis, så han är ju inte nådig då, med blodsockerhalten vid fotknölarna.

Ååå, vad skönt det ska bli när det bara är skor, byxa och tröja att klä på!!! Och som det ser ut nu så dröjer inte det så farligt länge! J har redan börjat känna av sin pollenallergi (al och hassel).
    Så då är väl våren här! Snödropparna har blommat här i två veckor och det är knoppar på både magnolian och julrosorna.

Jag gruvar mig inför vändningsförsöket och inatt när jag vaknade och bäbisen tumlade runt provade jag att locka ner hennom med ficklampan och se det funkade. Fast sen vände h*n sig tillbaka igen efter någon timme...
    Att det kan vara så rymligt. Fattar inte.
    Men det känns att det fortfarande finns plats. Med Isak var det mycket trängre och han låg som i ett skruvstäd. Han har väl tänjt ut mig, så nu är det fritt fram för kullerbyttor.

Är det någon här inne som gjort vändningsförsök?
    Var det obehagligt? Läste att man inte gör det i USA pga att om något händer efter vändningsförsök så blir läkarna stämda.
    Å andra sidan, vad stämmer folk inte varandra för over there?

Vi lämnade in våran bil på verkstaden för att koppla ur krockkudden. 6000:- ville de ha för att koppla ur den på en gammal Mondeo (02:a). Ok, det får vi ta, tänkte vi.
    Men när de gjort det funkade inte styrdatorn och för att få den att fungera så skulle det gå loss på 20.000:-.
    I helskotta, det är bilen inte värd (får kanske ut 60.000-70.000 för den). Så det var bara att be dem sätta tillbaka krockkudden och fundera över om vi ska sälja den eller vad vi ska göra.
    Det blir ju trångt där bak. Få se om det överhuvudtaget är möjligt att sätta babyskyddet i mitten och sitta bakom förarplatsen bredvid bägge barnen... Suck! Vill ha större bil, men vill inte skaffa lån på bilen. Vi har klarat oss utan det tidigare, men vi kanske måste låna till bil nu längre fram.
    Vi klarar oss ju på en lön, men det betyder ju att vi inte kan konsumera bilar och renovera stugan osv för stora summor samtidigt. För att ha råd med det krävs det a

• tjoppaloppan

Jag har hittat hit på morgonkvisten efter att ha lämnat Isak på dagis och ja, nu får han gå även på måndagar fram till förlossningen. Jag hade en jättetuff fredag där bäbisen i magen låg än här, än där och det var jättejobbigt att gå då den bökade runt. Och Isak är inte lätt att hämta på dagis nu. Han är väl som två-åringar är mest, men det gömma sig, springa iväg, "nej, nej, vill inte", åla sig som en mask när ytterkläderna ska på och det blir till att bära och lyfta honom en hel del och med milt våld pressa ner honom i overallen.
    I fredags när jag skulle hämta hade jag så ont att tårarna kom och då erbjöd sig en fröken att klä på honom och si, då stod han (i det närmaste...) stilla.
    Dessutom äter han knappt något på dagis, så han är ju inte nådig då, med blodsockerhalten vid fotknölarna.

Ååå, vad skönt det ska bli när det bara är skor, byxa och tröja att klä på!!! Och som det ser ut nu så dröjer inte det så farligt länge! J har redan börjat känna av sin pollenallergi (al och hassel).
    Så då är väl våren här! Snödropparna har blommat här i två veckor och det är knoppar på både magnolian och julrosorna.

Jag gruvar mig inför vändningsförsöket och inatt när jag vaknade och bäbisen tumlade runt provade jag att locka ner hennom med ficklampan och se det funkade. Fast sen vände h*n sig tillbaka igen efter någon timme...
    Men det känns att det fortfarande finns plats. Med Isak var det mycket trängre och han låg som i ett skruvstäd. Han har väl tänjt ut mig, så nu är det fritt fram för kullerbyttor.

Var det obehagligt? Läste att man inte gör det i USA pga att om något händer efter vändningsförsök så blir läkarna stämda.

Vi lämnade in våran bil på verkstaden för att koppla ur krockkudden. 6000:- ville de ha för att koppla ur den på en gammal Mondeo (02:a). Ok, det får vi ta, tänkte vi.
    Men när de gjort det funkade inte styrdatorn och för att få den att fungera så skulle det gå loss på 20.000:-.
    I helskotta, det är bilen inte värd (får kanske ut 60.000-70.000 för den). Så det var bara att be dem sätta tillbaka krockkudden och fundera över om vi ska sälja den eller vad vi ska göra.
    Det blir ju trångt där bak. Få se om det överhuvudtaget är möjligt att sätta babyskyddet i mitten och sitta bakom förarplatsen bredvid bägge barnen... Suck! Vill ha större bil, men vill inte skaffa lån på bilen. Vi har klarat oss utan det tidigare, men vi kanske måste låna till bil nu längre fram.
    Vi klarar oss ju på en lön, men det betyder ju att vi inte kan konsumera bilar och renovera stugan osv för stora summor samtidigt. För att ha råd med det krävs det a

• tjoppaloppan

Svar på tråden ~~~***~~~35+ Kajsans Kompisar~~~***~~~