• Femme fatale

Varför blev mina drömmar (kakor) så fula?

Gjorde nyss Drömmar inför Alla hjärtans dag, men dom blev helt fula.

Inte alls sådär höga och spruckna som de som var på bilden i kokboken...

Dessutom tog dom nästan tre kvart att grädda, trots att det stod 20 minuter i receptet!

Lik förbannat är dom ändå fortfarande småsega inuti.

WHY?!

• Svar på tråden Varför blev mina drömmar (kakor) så fula?
  • Femme fatale

Japp, jag rullade dom till kulor. Dock plattade jag till kulorna lite sen. Det ska man kanske inte?

• Matriark
    Femme fatale skrev 2008-02-13 16:52:00 följande:
    Japp, jag rullade dom till kulor. Dock plattade jag till kulorna lite sen. Det ska man kanske inte?
    Nej, dom flyter ut av sig själva. Det kan vara förklaringen
  • TereseA

du ska sätta in dem som runda kulor i ugnen i 15 min..sja vara lite blekgula o spruckna..

• Matriark

Se till att lämna gott om utrymme mellan kulorna så att de inte flyter in i varandra.
    Låt drömmarna svalna på plåten för dom är väldigt sköra nygräddade.

Sist vi bakade var dottern och jag så ivriga att smaka att vi tog varsin kaka så fort dom svalnat tillräckligt för att ta i. Det blev bara smulor av dom  Men när dom svalnat ordentligt var det riktiga hanterbara kakor. 

• Femme fatale

Blä, nu har jag smakat på en.

Den var inte alls seg, utan stenhård. Dom bara såg sega ut...

Dessutom smakade dom inte alls sådär sockrigt vaniljigt liksom, utan mest bara mjöl.

Kan fan inte ge bort sånt skit ändå... får göra nya imorgon. Fan helvetes skit.

• Femme fatale

Vaniljdrömmar måste väl vara godare än vanliga Drömmar?

Dock står det att man ska ha olja i dom, jag har ingen olja.

Har ni månne nåt recept på Vaniljdrömmar UTAN olja?

• Femme fatale

Jag hittade ett själv.

Vaniljdrömmar
    (40-50 st)

Ingredienser:

200 g smör, rumstempererat
    2,5 dl socker
    3 msk Vanillinsocker
    5,5 dl vetemjöl
    2 tsk hjorthornssalt

Gör så här:

Vispa ihop smör, socker och Fazer Ögon Vanillinsocker, tillsätt vetemjöl och hjorthornssalt. Rulla till bollar och lägg på bakplåtspapper. Grädda i ugn 150° 25-30 minuter.

• 1985

Detta receptet gör jag efter och de blir lika bra varje gång.

Drömmar
    Ca 50 st
    Ugnstemp 150 grader
    100 g margarin eller smör
    3 dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    1 dl olja
    1 tsk hjorthornssalt
    ca 4 dl vetemjöl

Rör matfett, socker och vaniljsocker smidigt. Tillsätt oljan lite i taget. Blanda hjorthornssaltet med lite av mjölet och rör ner det i degen. Arbeta in resten av mjölet.
    Rulla ut degen i 2 längder. Skär dem i bitar och forma dem till bollar. Platta till dem lite med en gaffel.
    Grädda mitt i ugnen ca 20 min.

• Femme fatale

Nu har jag gjort nya. Dom blev godare och fick sprickor.

Men de var väldigt hårda. Ska dom vara det verkligen?

• Matriark
    Femme fatale skrev 2008-02-14 12:43:53 följande:
    Nu har jag gjort nya. Dom blev godare och fick sprickor.Men de var väldigt hårda. Ska dom vara det verkligen?
    Gjorde du efter receptet utan olja som du la ut igår?
    Jag ska testa det med, för jag funderade just på om kakorna skulle bli fastare med det. De jag gör brukar smälta på en gång i munnen, då är det med olja i.
  • Femme fatale
    Matriark skrev 2008-02-14 13:33:24 följande:
    Gjorde du efter receptet utan olja som du la ut igår?Jag ska testa det med, för jag funderade just på om kakorna skulle bli fastare med det. De jag gör brukar smälta på en gång i munnen, då är det med olja i.
    Japp, utan olja efter receptet här ovan.

Det blev ingen riktig "deg", utan snarare smulor som i en smulpaj. Sen fick man samla ihop smulorna, trycka ihop dom och rulla bollar.

Tyckte dom blev lite väl hårda, antar att jag hade inne dom för länge idag igen.
Svar på tråden Varför blev mina drömmar (kakor) så fula?