• Sandra  84

utomkvedshavandeskap :-(

Det hände MIG

Utomkvedshavandeskap innebär att ett befruktat ägg inte når livmodern utan fastnar på vägen dit. Tecken på utomkvedshavandeskap är ihållande svåra buksmärtor följt av blödningar från underlivet. Sök akut vård om du är gravid och får starka smärtor i underlivet eller om du plötsligt får smärtor i magen.

Utomkvedshavandeskap inträffar vid ungefär en procent av alla graviditeter. De flesta upptäcks inom två månader efter befruktningen.

Vid utomkvedshavandeskap sätter sig det befruktade ägget fast utanför livmodern. Oftast fastnar det i äggledaren, men det kan också sätta sig i äggstockarna, livmoderhalsen eller bukhålan. Ägget börjar dela sig och växer på den plats där det fastnat.

Det växande ägget i äggledaren kan göra att äggledaren brister. Ibland lossnar ägget och kommer ut i bukhålan. Då blir det en blödning, som ibland kan vara stor, ut i bukhålan. Det kan även bli en viss blödning från livmodern via slidan.

Även om äggledaren skadats kan en senare graviditet bli helt normal. Det kan vara svårare att bli gravid efter ett utomkvedshavandeskap.

Så igår tog dom bort min bebis å min vänstra äggstock.. NÅN SOM HAR VAR MED OM SAMMA

• Svar på tråden utomkvedshavandeskap :-(
  • emsan83

ja dom sprarde min äggstock samma som sist dessutom :( ligger nu inne sen i fredags med infektion sänka på 185 men nu är den nere på 140 och ja känner mig riktigt pigg och alert :)
    menmen känns bara så segt, led verkligen denna gången har haft sååååå ont efter operationen med men det är kanske för infektionen jag vet ej men hur ska man våga bli gravid igen?
    nästa gång får läkaren ha mig under lop hihi.
    hoppas jag kommer hem imorgon eller tisdag men på ett sätt så är det lugnt och skönt här så jag trivs lite om man får säga så nu har min laptop kommit med så då har man ju nått att göra med.
    kram på er

• chippo

hej
    vet att det är jobbigt
    vill bara säga att jag själv har haft 3 utomkvedes varav sista gången så sprack min vänstra äggledare (har även haft 2 MF oxå)jag fick metotrexat sista gången då jag tillslut sprack tyvärr annars så har mina blött ut av sig själva men såååå ont
    vad jag nu vill säga är att jag sitter här med magen i vädret å har BF på lördag 8/3 2008 på naturlig väg trodde att hoppet va ute för oss....så lycka till även om det känns jobbigt allesammans
    kram till er

• Doudou

Jag opererades för ett X för en vecka sedan. Hur länge tog det innan era sår läkte? De gjorde tre titthål på mig. Som tur var hann de gå in och operera mig innan jag fick ont. Efter att ha läst flera av era berättelser så verkar det som om att många fått enorma smärtor när äggledare spruckit och annat. Min äggledare hann aldrig spricka, men de tog bort den ändå. Vänster. Äggstocken är dock kvar och det måste väl vara bra???

Känner mig orolig för att inte kunna få barn.

Ska man undvika att lyfta eller kan man vara som vanligt såhär en vecka efteråt? Hur länge var ni sjukskrivna?

• Doudou

Hade ni ont i såren efter titthålen? Idag, dag sex så känns det lite mer tycker jag.... Är inte det konstigt?

• emsan83

jag är på dag 8-9 nu och ja har inte ont men dom kliar å är lite irriterade.:)

• carro74

Heh ja det såg lite skumt ut =)
    Nej efter att jag blev inlagd så gav det med sig, jag började oxå blöda efter sprutan det gjorde jag inte tidigare.
    Jag oroade mig oxå väldigt att ÄL skulle spricka men det gjorde den inte.
    Hoppas att det går bra för dig =)

Neaneon skrev 2008-02-29 14:37:30 följande:
    va konstigt det blev, så här skulle det ju se ut...
    Så tråkigt!! Fick du opereras då eller?För mig har det nu gått 11 dagar sen jag fick Metotrexat, var på gyn idag och gjorde vul och tog blodprov som jag får svar på på måndag. Har börjat blöda idag (bruna flytningar) vilket jag inte har gjort tidigare men läkaren sa i princip inge om det, små blodkärl kan brista ibland sa han bara. Men jag hade fortfarande kvar "saker" i vänstra äggledaren" så risken finns fortfarande att den kan spricka men jag hoppas så klart att det ska gå bra.
  • emsan83

äntligen får ja komma hem har ju legat inne sen fredags med inf men så kommer läkaren med beskedet cell förändringar någon mer än ja som har haft detta *snyft*

• Neaneon

emmiz833: Menar du att du har cellförändringar i livmodertappen eller - det som man kollar när man automatisk kallas på cellprovtagning - eller va det nått annat?

Jag har haft cellförändringar så och behandlats för det. Ska boka tid för uppföljning snart men det har inte varit några problem. Det är nog ingen fara!

• emsan83

dom skrapar alltid ur livmodern vid x så då berätta läkaren det, näe ja vet att man inte ska oroa sig att det till och med försvinner av sig sj.
    men man känner ju att man har höjden av otur!
    kram

• Tookan

Jag var med om detta 2013 och gjorde också en tråd på familjeliv då. 
    Hade aldrig hört talat utomkveds och inte verkade någon annan ha skrivit om sina upplevelser heller...

Det värsta är att jag är så enveten och har hög smärttröskel. 
    Så när smärtan och blodet kom stod jag emot.
    Jag försökte dölja det på jobbet när en attack kom, trots att jag knappt klarade av att stå. Jag hade hört från närstående att blod inte behövde vara missfall. Så jag var i förnekelse.
    Jag tänkte att det skulle kännas att vara gravid och jag höll ut. Tills det inte gick mer. Ringde 1177 och fick rådet att jag skulle åka in och kolla detta direkt.

Dom fick plocka bort min ena äggledare och komplikationen efter op var et faktum. Det var hemskt. Så jag kunde inte heller gå ordentligt på ett bra tag efter.

När vi väl drog igång bebistillverkandet igen blev jag gravid på första försöket och det var en sån lättnad. Trodde att det skulle ta längre tid med bara en äggledare.
    Men jag hade tur. 

Svar på tråden utomkvedshavandeskap :-(