• Sandra  84

utomkvedshavandeskap :-(

Det hände MIG

Utomkvedshavandeskap innebär att ett befruktat ägg inte når livmodern utan fastnar på vägen dit. Tecken på utomkvedshavandeskap är ihållande svåra buksmärtor följt av blödningar från underlivet. Sök akut vård om du är gravid och får starka smärtor i underlivet eller om du plötsligt får smärtor i magen.

Utomkvedshavandeskap inträffar vid ungefär en procent av alla graviditeter. De flesta upptäcks inom två månader efter befruktningen.

Vid utomkvedshavandeskap sätter sig det befruktade ägget fast utanför livmodern. Oftast fastnar det i äggledaren, men det kan också sätta sig i äggstockarna, livmoderhalsen eller bukhålan. Ägget börjar dela sig och växer på den plats där det fastnat.

Det växande ägget i äggledaren kan göra att äggledaren brister. Ibland lossnar ägget och kommer ut i bukhålan. Då blir det en blödning, som ibland kan vara stor, ut i bukhålan. Det kan även bli en viss blödning från livmodern via slidan.

Även om äggledaren skadats kan en senare graviditet bli helt normal. Det kan vara svårare att bli gravid efter ett utomkvedshavandeskap.

Så igår tog dom bort min bebis å min vänstra äggstock.. NÅN SOM HAR VAR MED OM SAMMA

• Svar på tråden utomkvedshavandeskap :-(
  • emsan83

Jag är en av dom få som har haft ett utomkveds men som antagligen sitter med ett till...
    jag var överlycklig över att ha blivit gravid då det tog 1 och ett halvt år.
    var hos bm på första samtalen kom in tidigt pga förra grav.
    blev skickad till en gyn läkare som inte såg något foster på vul, tog hcg test som var på tok för låga och som knappt går upp så allt visar tecken på ett x igen :( ska in på vul idag igen för att se, sen blir det väl prat om hur vi ska gå tillväga om det nu inte syns på vul.
    ussh jag sörjer verkligen detta min sambo tycker att jag är ego som bara tänker på mig själv och inte på att han är orolig han med, men det är min kropp.
    Det är jag som kanske blir opererad igen inte han...
    ibland måste man få vara ego.
    kram på er

• solen13

Jag hade ett misstänkt utomkveds min första graviditet 2004. Var i v7 men man hittade inget foster i livmodern, hade haft huggande smärta i vänster sida av buken.
    Efter några dagar fick jag en blödning och man följde att mitt hcg gick ner.
    En mens senare var jag gravid igen och allt gick bra. Följande graviditeter har jag fått vul i v7-v8 för att kolla att fostret sitter rätt.

• Sandra  84
    Svar på #12
    ja när jag blir gravid igen så måste jag med gå och kolla i v6 att det är som det ska..
  • Bellanros

Jag hadde utomkvädeskap för snart 3 år sen. och efter det så fick jag göra ivf(tror att den äggledare som är kvar är igen växt.) Nu är jag i allafal gravid i vecka 24.

• Sandra  84
    Svar på #14
    Grattis.. Hur lång tid tog det mellan utomkveds å ny graviditet?
  • Bellanros

Ca 2 1/2 år. provade själva ett år och sen blev det utrednig,och sen ivf. Det är mitt tredje barn så vi tog beslutet att inte göra en tithålsoperation för att se vad som är fel. PÅ ivf sa dom att man kanske kunde laga äggledaren,men när jag hadde utomkvädes sa doktorn där att det inte är bra med är för då finns det en förhöjd risk för ett nytt x.

• Mammalamma

Hej!
    Jag hade ett utomkvedes 2000, fast fattade först inte att jag var gravid. Hade precis slutat med p-piller och inte väntat mej att bli gravid DIREKT. Dessutom började jag blöda när jag förväntade mej mens, så jag trodde i en hel vecka att jag hade mens. Andra veckan började det hugga i vänster äggstock, och jag bara fortsatte och fortsatte att blöda färsk blod. Tog kontakt med KK när det aldrig slutade blöda och huggen i sida bara blev värre och värre.
    På KK konstaterades det först att jag var gravid (!!) vilket var en chock i sig, sen gjordes det ett VUL där man inte kunde se något. Gynekologen trodde att jag höll på att få missfall eftersom han inte kunde se något på VUL-et, och skickade hem mig. Ett par dagar senare får jag återigen åka upp till KK eftersom det fortsätter att hugga i sidan. DÅ upptäcker han utomkvedet när jag skriker av smärta av VUL-staven!
    Det blir akut inskrivning och operation på kvällen! Jag fattade knappt nånting. Blev av med äggledaren.
    Tre månader senare blev jag gravid igen och denna gången gick det hur bra som helst. Blev gravid med nr 2 utan att ens försöka (!) precis när jag slutat amma nr 1. Och nu sitter jag här med nr 3 i magen, är i vecka 15.
    Vid varje graviditet har jag varit på VUL i vecka 7 för att se så att allt är ok.
    Kvinnokroppen är fantastiskt och det går fint att bli gravid trots bara en äggledare.
    Lycka till!

• Sandra  84
    Svar på #17
    Ja precis samma sak har hänt mig.. Jag hoppas innerligt att jag med kommer igång efter ca 3 månader, har ju väntat 1 år på att p-sprutan skulle gå ur kroppen så händer något dyligt. Man blir ju helt trött..
    men lycka till
  • Neaneon

Aarhg, har suttit och lurpassar på brevbäraren hela veckan för jag skulle få kallelse till återbesök via brev. Jag fick metatrexat i måndags och tyckte ju att jag borde få ta nya blodprover snart så jag ringde ks idag och fråga och då hade jag tydligen en tid i morse men någon kallelse har jag inte fått...
    Man blir lite tokig av att gå hemma och inte veta om behandlingen funkar, tänk om man går och blöder inuti utan att veta det... fast det ska väl göra väldigt ont antar jag.

• Sandra  84
    Svar på #19
    Jaa det gör riktigt jävla svin ont om man får säga så. jag trode allvarligt jag skulle dö inom 1 timme om jag inte kom till sjukus..
Svar på tråden utomkvedshavandeskap :-(