• Sandra  84

utomkvedshavandeskap :-(

Det hände MIG

Utomkvedshavandeskap innebär att ett befruktat ägg inte når livmodern utan fastnar på vägen dit. Tecken på utomkvedshavandeskap är ihållande svåra buksmärtor följt av blödningar från underlivet. Sök akut vård om du är gravid och får starka smärtor i underlivet eller om du plötsligt får smärtor i magen.

Utomkvedshavandeskap inträffar vid ungefär en procent av alla graviditeter. De flesta upptäcks inom två månader efter befruktningen.

Vid utomkvedshavandeskap sätter sig det befruktade ägget fast utanför livmodern. Oftast fastnar det i äggledaren, men det kan också sätta sig i äggstockarna, livmoderhalsen eller bukhålan. Ägget börjar dela sig och växer på den plats där det fastnat.

Det växande ägget i äggledaren kan göra att äggledaren brister. Ibland lossnar ägget och kommer ut i bukhålan. Då blir det en blödning, som ibland kan vara stor, ut i bukhålan. Det kan även bli en viss blödning från livmodern via slidan.

Även om äggledaren skadats kan en senare graviditet bli helt normal. Det kan vara svårare att bli gravid efter ett utomkvedshavandeskap.

Så igår tog dom bort min bebis å min vänstra äggstock.. NÅN SOM HAR VAR MED OM SAMMA

• Svar på tråden utomkvedshavandeskap :-(
  • Neaneon

Sandra 84: Hur gick förloppet för dig? Hände allt hemma och så opererades du akut eller var det flera vänder innan du visse vad som hade hänt?

• Sandra  84
    Svar på #21
    NEANEON:
    Det började med att vi skulle gå och lägga oss, sen hade vi sex och under akten så började det, jag hade såå ont men försökte sova trodde det skulle gå över, men icke, jag kunde inte ligga,sitta,stå, inga mediciner hjälpte, så vi åkte in till akuten, dom gjorde VUL men såg inget, jag stanna över natten, fick permiss dan efter, sen tillbaka gjorde nytt VUL, såg inget, sen kom en speciallist å han såg direkt att det var fel, så då gjordes jag iordning för en operation, den skulle ta ½timme men den tog 2 timmar, vart inte som dom trott, blödde så mycket invärtes. Och inget kunde stoppa blödningen förutom att ta bort den vänstra äggledaren. 3 titthål vart det..
  • Neaneon

Har mått väldigt bra fysiskt efter att jag fick metotrexat och mitt hcg låt senast i måndags runt 800 men nu helt plötsligt så känns det som jag har värsta mensverken... någon som upplevt liknande?

• emsan83

nu har jag haft mitt utomkveds nr 2 eller dom tror att det var det.
    känns så segt menmen vågar man bli gravid igen har haft ont så in i helvete efter operationen denna gången gjorde den i lördags och först idag ja kommer ur soffan :(
    skönt att få gnälla av sig lite kram på er andra hoppas ingen ska behöva genom lida detta igen!

• Rottis77
    emsan83 skrev 2008-02-28 11:14:22 följande:
    nu har jag haft mitt utomkveds nr 2 eller dom tror att det var det.känns så segt menmen vågar man bli gravid igen har haft ont så in i helvete efter operationen denna gången gjorde den i lördags och först idag ja kommer ur soffan :(skönt att få gnälla av sig lite kram på er andra hoppas ingen ska behöva genom lida detta igen!
    Lider med dig! Hade själv ett X i dec-07, fick ont på kvällen och blev akut opererad på natten, med en massa blod i buken. Fick dessutom en infektion efter opertionen och det tog ca 1 månad innan jag kunde gå normalt igen utan att se ut som en gammal tant. Fick ett nytt plus i början på feb och va på VUL i v.6 och då kunde hon skymta att den sitter i livmodern denna gången, ska på nytt VUL om ca 10 dagar, hoppas att allt är ok, men jag har nu ont i magen som jag hade efter operationen och det är lite jobbigt. Jag fick däremot behålla båda mina äggstockar.

blev det titthål eller behövde dom ta bort äggstocken??

Skickar STORA STORA kramar till dig.
  • carro74

Jag hade ett X i Mars 07 och fick Metotrexat, de sa till mig att man har ondast mellan dag 4 och 7 eller ngt sådant.
    Men jag fick så ont att jag blev inlagd på dag 10 =(

Neaneon skrev 2008-02-27 15:45:49 följande:
    Har mått väldigt bra fysiskt efter att jag fick metotrexat och mitt hcg låt senast i måndags runt 800 men nu helt plötsligt så känns det som jag har värsta mensverken... någon som upplevt liknande?
  • Nussebarnet

Min mamma fick två utomkvendhavandeskap innan hon fick mig vilket innebär att jag är provrörsbefruktad. Nu för tiden är ju det en ganska säker metod eftersom risken för tvillingar är stor när man bara sätter in två ägg, när jag blev till satte de in fem ägg men det blev ändå bara jag. Fast det är visserligen 20 år sedan.

• Neaneon

carro74 skrev 2008-02-29 08:05:48 följande:

Jag hade ett X i Mars 07 och fick Metotrexat, de sa till mig att man har ondast mellan dag 4 och 7 eller ngt sådant.Men jag fick så ont att jag blev inlagd på dag 10 =(
    [/citat]

Så tråkigt!! Fick du opereras då eller?
    För mig har det nu gått 11 dagar sen jag fick Metotrexat, var på gyn idag och gjorde vul och tog blodprov som jag får svar på på måndag. Har börjat blöda idag (bruna flytningar) vilket jag inte har gjort tidigare men läkaren sa i princip inge om det, små blodkärl kan brista ibland sa han bara. Men jag hade fortfarande kvar "saker" i vänstra äggledaren" så risken finns fortfarande att den kan spricka men jag hoppas så klart att det ska gå bra.
    nu har jag haft mitt utomkveds nr 2 eller dom tror att det var det.känns så segt menmen vågar man bli gravid igen har haft ont så in i helvete efter operationen denna gången gjorde den i lördags och först idag ja kommer ur soffan :(skönt att få gnälla av sig lite kram på er andra hoppas ingen ska behöva genom lida detta igen!
    Lider med dig! Krya på dig!
  • Neaneon

va konstigt det blev, så här skulle det ju se ut...

carro74 skrev 2008-02-29 08:05:48 följande:
    Jag hade ett X i Mars 07 och fick Metotrexat, de sa till mig att man har ondast mellan dag 4 och 7 eller ngt sådant.Men jag fick så ont att jag blev inlagd på dag 10 =(
    Så tråkigt!! Fick du opereras då eller?
    För mig har det nu gått 11 dagar sen jag fick Metotrexat, var på gyn idag och gjorde vul och tog blodprov som jag får svar på på måndag. Har börjat blöda idag (bruna flytningar) vilket jag inte har gjort tidigare men läkaren sa i princip inge om det, små blodkärl kan brista ibland sa han bara. Men jag hade fortfarande kvar "saker" i vänstra äggledaren" så risken finns fortfarande att den kan spricka men jag hoppas så klart att det ska gå bra.
  • Neaneon
    Jag lider med dig - kryga på dig!!
Svar på tråden utomkvedshavandeskap :-(