hjärnhinneinflammation
Finns det någon som vet något om hjärnhinneinflammation?
Hur snabbt blir man sämmre efter att huvudvärken kommer? Vad är prognosen?
Finns det någon som vet något om hjärnhinneinflammation?
Hur snabbt blir man sämmre efter att huvudvärken kommer? Vad är prognosen?
Jag har en dotter som har fått diagnosen hjärnhinneinflammation två ggr. Båda ggr var hon jättesjuk hade halsfluss, ont i huvudet, ont i halsen, ljusskygg, hög crp, alla körtlar i huvudet och halsen var jättesvullna, hon hade svårt att röra huvudet osv. Sista gången sa hon att hon trodde hon skulle dö. Inte kul att höra så hon var rejält sjuk. Båda ggr visade sig det att det var både streptokocker i halsen och en virusinfektion. Alltså inte hjärnhinneinflammation. Det tog dock lång tid innan hon blev frisk. 3 veckor och en del körtlar var fortfarande svullna. Det händer att läkarna säger fel för att symptomen är väldigt lik. Tänkte bara säga att det kan hända att det är en svår halsfluss i kombination med virus så som min dotter hade båda ggr. Jag hoppas att allt går bra och jag tycker inte att du ska ta ut något i förskott förrän du hör mer från henne. Lycka till.
MrsQ, om det ok att jag frågar, hur snabbt gick sjukdomsförloppet? Vad jag hört om hjärhinneinflamation går det väldigt snabbt. Stämmer det?
Jag kom inte exakt ihåg. Har otroligt lätt för att glömma sådana här saker.
Men det jag kommer ihåg var att jag fick en otrolig huvudvärk. Jag kunde inte röra mig, rörde jag huvudet så var det som om det sprängdes. Och jag grät hela tiden för smärtan gick inte att göra något åt.
Jag kommer dock inte ihåg att jag hade ont nån annanstans än huvudet. Jag var väldigt trött oxå, sov nästan hela dygn.
Silence is golden skrev 2008-02-19 17:14:59 följande:
Silence is golden, jag beklagar.
Jag hade det för 2½ år sen orsakad av virus. Fick hög feber, hög sänka (crp), rejält ont i huvudet, kräktes. Kunde bara ligga ner. Trodde jag skulle dö, var inlagd på sjukhus i 8 dagar men det ytterligare 14 dagar innan jag blev bättre. Hoppas det går bra för din vän.
För 3 1/2 år så åkte jag på en bakteriell hjärnhinneinflammation som höll på att kosta mig livet.....eftersom jag inte lyssnade på kroppen utan tog besvären som vanlig influensa vill inte minnas att jag drabbades av superhuvudvärk utan mer yrsel och illamående trötthet, feber ,en feberfrossa som var utan dess like... under någon vecka innan jag piggnade till efter jag har kräkts en dag för att dagen efter ligga helt för ankar.. minns att jag var vaken på morgonen och allt var luddigt försökte sjukskriva mig själv innan jag tuppade av helt och försvann in i medvetslöshet (minns att maken försökte tvinga i mig en smörgås men det kopplade inte att jag skulle äta) Under denna stund satt han samtidigt i telefon och prata med sjuvårdsupplysningen.. som skickade en sjuktransport omedelbart.. efter incidenten med mackan så minns jag inget mer utan sov skönt tills jag vaknade på IVA morron efter......under ett antal elektroder till maskiner. med en skrämd mamma och förtvivlad make på sängkanten..
Skrämde skiten ur mina närmsta...är väl lindrigt sagt...
Fick dunder antibiotika låg på infektion under 10 dagar innan dom hade hävt den , röntga skallen CT?? röngta lungor....
Enda besvären jag hade ett tag efteråt var yrslig och att när man prata med mig så lät det dom prata i en plåtburk, kollade hörseln som var illa i början med det släppte och jag fick tillbaka full hörsel tack o lov....