• Anonym

hjärnhinneinflammation

Finns det någon som vet något om hjärnhinneinflammation?

Hur snabbt blir man sämmre efter att huvudvärken kommer? Vad är prognosen?

• Svar på tråden hjärnhinneinflammation
  • Sailor

Har inte läst hela tråden, bara ts,. Min sn höll på att dö av en bakteriell hjärnhinneinflammation förra våren. Jag är påläst när det gäller sjukdomen så fråga på. Gäller det en vuxen eller ett barn?

• Sailor

Till att börja medmåste man skilja på bakteriell och virus meningit (meningit är samma sak som hjärnhinneinflammation.) En bakteriell meningit är direkt dödlig 10 % av de som insjuknar dör, många får bestående neurologiska handikapp, och har ett extremt snabbt sjukdomsförlopp. En virusmeningit är i regel inte lika farlig däremot kan det ta lång tid att tillfriskna eftersom man inte kan ge antibiotika.

• Sailor

hmm. måste korrigera mej själv. De där tio procenten gäller barn som insjuknar i meningit orsakad av pneumokock. Bakteriell hjärnhinneinflammation kan även orsakas av memingokocker t ex o även andra bakterier.

• Anonym (??)

Jag klarade mig helt från MEN efter min sjukdom, och jag vet inte riktigt vilken bakterie som orsakde min Hjärnhinneinflammation... ska beställa hem journalen, tänkte jag.

• Silence is golden
    Sailor skrev 2008-02-19 21:00:56 följande:
    Till att börja medmåste man skilja på bakteriell och virus meningit (meningit är samma sak som hjärnhinneinflammation.) En bakteriell meningit är direkt dödlig 10 % av de som insjuknar dör, många får bestående neurologiska handikapp, och har ett extremt snabbt sjukdomsförlopp. En virusmeningit är i regel inte lika farlig däremot kan det ta lång tid att tillfriskna eftersom man inte kan ge antibiotika.
    Min far dog i bakteriell meningit.Inom ett dygn var han borta.
    Ett vackert skal är inte allt
  • SmillaMilla

Enligt läkarna har min son haft hjärnhinneinflammation. Vid 2 års ålder fick han epilepsi och man såg då på eeg etc, att han hade en skada på hjärnan som är typisk vid hjärnhinneinflammation. Men han har aldrig varit så dåligt som ni beskriver. Han hade feber i flera omgångar där innan, med febertoppar på 42,5 till 43 grader. Denna ep har han nu "vuxit/läkt" ifrån och lever helt normalt.

• lollan76

TS, hur har det gått för din vän?

• Majsan70

Vår dotter avled nästan av bakteriell meningit av värsta sorten och värsta stammen för snart 4 år sedan.

Sjukdomsförloppet gick oerhört snabbt. Det tog 1 dygn från första symptom på insjuknande tills dess att organen kollapsade och hon var döende.

Hur sjuk man blir avgörs ju av ett antal olika faktorer samt av vilken behandling man får när man väl kommer till läkare.

• Silence is golden
    Majsan70 skrev 2008-02-20 10:57:06 följande:
    Vår dotter avled nästan av bakteriell meningit av värsta sorten och värsta stammen för snart 4 år sedan.Sjukdomsförloppet gick oerhört snabbt. Det tog 1 dygn från första symptom på insjuknande tills dess att organen kollapsade och hon var döende.Hur sjuk man blir avgörs ju av ett antal olika faktorer samt av vilken behandling man får när man väl kommer till läkare.
    Silence is golden skrev 2008-02-19 21:19:48 följande:
    Sailor skrev 2008-02-19 21:00:56 följande: Till att börja medmåste man skilja på bakteriell och virus meningit (meningit är samma sak som hjärnhinneinflammation.) En bakteriell meningit är direkt dödlig 10 % av de som insjuknar dör, många får bestående neurologiska handikapp, och har ett extremt snabbt sjukdomsförlopp. En virusmeningit är i regel inte lika farlig däremot kan det ta lång tid att tillfriskna eftersom man inte kan ge antibiotika.Min far dog i bakteriell meningit.Inom ett dygn var han borta.
    Ett vackert skal är inte allt
  • Anonym
    lollan76 skrev 2008-02-20 10:49:27 följande:
    TS, hur har det gått för din vän?
    Enligt läkare är det körtelfeber. Det kan tydligen ha liknande symptom.
  • Majsan70
    Anonym skrev 2008-02-20 11:36:32 följande:
    Enligt läkare är det körtelfeber. Det kan tydligen ha liknande symptom.
    Men det var väl skönt!?
    Visserligen tradigt att ha, men inte riktigt lika allvarligt.
  • T x 3

Ja, det var väl tur att det var så. Det är synd att de skrämmer upp oss innan de vet helt säkert. Skrev om det i mitt tidigare inlägg då vi fått det beskedet 2 ggr men det var fel båda gångerna. Visserligen är det inte kul att ha det heller men som sagt bättre än det första alternativet iaf.

• Anonym
    Majsan70 skrev 2008-02-20 11:39:10 följande:
    Men det var väl skönt!?Visserligen tradigt att ha, men inte riktigt lika allvarligt.
    Jo, man kunde verkligen dra en lättnadens suck.

Tack för att ni engagerat er.
Svar på tråden hjärnhinneinflammation