• barbamama 83

"Smultronmärke"

Hej hej!
    Någon här som har erfarenhet av sk "smultronmärke" (hemangiom)?
    Min dotter som är 4 mån har ett på kinden som är ungefär lika stor som en vuxens tumnagel... Då hon föddes var det bara en ljus fläck. Men efterhand blev den rosa o slutligen röd o lite utbuktande. Själv tänker jag inte alls på att hon har märket där, men har lite obehag för hur endel personer reagerat. Kommer fram o utbrister typ -"Men guuuud vad har hääänt på kinden!!!???" Det syns ju förstås bra då det är i ansiktet...
    Nåja, till min fråga: hur gammal var barnet då märket började växa bort? Hur försvann det-blev det mindre o mindre el ljusnade det o försvan?

• Svar på tråden "Smultronmärke"
  • SanniXx

Min dotter har ett smultronmärke i bakhuvudet. Ett väldigt stort men som nu har blivit jättefint och hon är 1 år gammal. Det började gå tillbaka väldigt tidigt.

Jag har massor med bilder i galleriet..

ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • frusandberg

Min dotter Ida har också ett smultronmärke ungefär vid sista stora ryggradskotan. Det är rätt stort enligt mig och har inte börjat gå tillbaka trots att barnläkaren försöker varje gång att övertyga mig om att vi inte ska ta bort det på annat sätt... Blir sur bara jag tänker på det. Det står väl ut kanske 5 mm och är ett helt cirkulärt märke på drygt 1,5 - 2 cm tvärs över och är rätt "svampigt" om du förstår....
    Ansiktet är naturligtvis en helt annan sak och det brukar dom "gå med på" att ta bort rätt snabbt.

Lycka till med allt!

• frusandberg

Ja Ida blir 3 år i juni glömde jag ju säga....

• Alicia05sMamma

Min dotter hade ett i nacken när hon föddes, det har bleknat med tiden & det är helt borta nu & hon är nu 3 år gammal.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • frusandberg
    Alicia05sMamma skrev 2008-03-07 14:30:04 följande:
    Min dotter hade ett i nacken när hon föddes, det har bleknat med tiden & det är helt borta nu & hon är nu 3 år gammal.
    Hur stort var märket? *nyfiken*

Var för övrigt en väldigt bra länk som skickades i första inlägget!!
  • ludenben

Min son har ett jättestort, större äm en femkrona på skulderbladet. Men det är nästan borta. Lite syns det men det går bort mer och mer... han är 5 1/2 år nu.

• Alicia05sMamma
    frusandberg skrev 2008-03-07 21:13:50 följande:
    Hur stort var märket? *nyfiken*Var för övrigt en väldigt bra länk som skickades i första inlägget!!
    som en 5 krona stort ungefär var det.
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Lilla Hjärtat

Min dotter hade ett på runt 2 cm i handflatan (ovanligt ställe!)
    När hon var 2,5 så var det i princip borta.

• frusandberg

Hmm det låter ju hoppfullt. Hoppas att Ida's oxå börjar försvinna snart... Hur lång tid tog det innan era barns märken försvann och hur märkte ni att "det hade börjat"?? Väldigt nyfiken !

TS: hoppas det är ok att jag lånar din tråd o frågar lite

Svar på tråden "Smultronmärke"