• barbamama 83

"Smultronmärke"

Hej hej!
    Någon här som har erfarenhet av sk "smultronmärke" (hemangiom)?
    Min dotter som är 4 mån har ett på kinden som är ungefär lika stor som en vuxens tumnagel... Då hon föddes var det bara en ljus fläck. Men efterhand blev den rosa o slutligen röd o lite utbuktande. Själv tänker jag inte alls på att hon har märket där, men har lite obehag för hur endel personer reagerat. Kommer fram o utbrister typ -"Men guuuud vad har hääänt på kinden!!!???" Det syns ju förstås bra då det är i ansiktet...
    Nåja, till min fråga: hur gammal var barnet då märket började växa bort? Hur försvann det-blev det mindre o mindre el ljusnade det o försvan?

• Svar på tråden "Smultronmärke"
  • SanniXx
    Pasadena skrev 2008-03-09 16:07:55 följande:
    Men fy stackarn Är det borta nu? Hade hon den när hon föddes eller vöxte det allteftersom?
    De onda är borta. Hon hade bara ett av sina när hon föddes, men Ida var så röd så de på bröstet syntes inte direkt, de stora växte fram när hon var ca 3-4 veckor..
    ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • Oliwa

Vår son har ett i rumpan. Vid födslen var det en blek rosa fläck, vid ca en månad var det som en enkrona, illande rött och lite buktigt. Nu vid 8 månader är den "slät" och lite mörkröd. Har nog bleknat lite förresten nu när jag tittade efter. Bvc tror den kommer att blekna helt innan han är två.

• Mariiie84

Hej! Jag har en dotter på snart 3år som har ett stort smultronmärke på bröstkorgen ca 4cm*6cm.
    De började synas då hon va 2v gamal o växte tills hon va 9m. där efter stod de still till hon va nästan två. då försvann utåt buktnaden o de har börjat spruckit upp lite. men de är väldigt längt ifrån borta. har läst att i 98% av alla fall har de försvunnit innan förskoleålder o annars om man har ovanligt stort kan man måste lazer behandla bort de om man inte vill ha de kvar. //marie

• barbamama 83

Tack alla ni som delat med er av era erfarenheter!

• Lorina

Min ena dotter har ett i huvudet och ett stort på ena skuldran. Det på huvudet syns inte längre pga håret men det finns där men har bleknat betydligt. Det på skuldran är stort och har börjat krympa och vitnat betydligt. Hon blir 4 i sommar och de vi pratat med säger att det finns inte många barn som har kvar dom när de börjar skolan.

4 barns mamma med 5:e på väg!!
  • barbamama 83
    Lorina skrev 2008-04-11 12:03:47 följande:
    de vi pratat med säger att det finns inte många barn som har kvar dom när de börjar skolan.
    Har jag också hört...
    Hur bildas hemangiom egentligen?
  • SanniXx
    barbamama 83 skrev 2008-04-11 13:32:36 följande:
    Har jag också hört... Hur bildas hemangiom egentligen?
    Det är partiklar av moderkakan som fastnar på fostret i magen. :-S
    ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • gbgumman

Min dotter har ett i pannan och ett på höften (massa småprickar) och ett litet i slidan. Självklart tycker jag att det är tråkigt att hon har ett i pannan men jag är mest orolig för det i slidan. Rädd att det ska börja blöda( hört att de blöder lätt) Tänk om någon hittar blod i blöjan en vacker dag.

Det verkar dock som alla har stannat i växten så jag hoppas på att det lilla där nere försvinner snabbt.

• Lorina
    barbamama 83 skrev 2008-04-11 13:32:36 följande:
    Har jag också hört... Hur bildas hemangiom egentligen?
    Ett hemangiom är en missbildning av blodkärlen!! Det "vitnar" mer och mer för att blodkärlen lägger sig där de ska vara och när alla ligger där de ska är hemangiomet borta. Så förklara läkaren för oss.
    4 barns mamma med 5:e på väg!!
Svar på tråden "Smultronmärke"