• barbamama 83

"Smultronmärke"

Hej hej!
    Någon här som har erfarenhet av sk "smultronmärke" (hemangiom)?
    Min dotter som är 4 mån har ett på kinden som är ungefär lika stor som en vuxens tumnagel... Då hon föddes var det bara en ljus fläck. Men efterhand blev den rosa o slutligen röd o lite utbuktande. Själv tänker jag inte alls på att hon har märket där, men har lite obehag för hur endel personer reagerat. Kommer fram o utbrister typ -"Men guuuud vad har hääänt på kinden!!!???" Det syns ju förstås bra då det är i ansiktet...
    Nåja, till min fråga: hur gammal var barnet då märket började växa bort? Hur försvann det-blev det mindre o mindre el ljusnade det o försvan?

• Svar på tråden "Smultronmärke"
  • Losa

Hej
    Jag har en systerdotter som är 3,5 år snart. Hon har ett stort smultronmärke i ansiktet, och det har börja ljusna, men nog tror jag att det tar några år till innan det är helt borta.
    Hon har gjort en laser behandling på en punkt i märket, och det hjälpte ju, men de ska inte göra något mer, utan de ska vänta tills det går bort av sig själv. Det var verkligen illrött/blå/lila när det var som värst, och det var när hon var ca 6 mån.
    Finns en bild i mitt galleri på henne.

• Mimer
    frusandberg skrev 2008-03-07 14:29:08 följande:
    Min dotter Ida har också ett smultronmärke ungefär vid sista stora ryggradskotan. Det är rätt stort enligt mig och har inte börjat gå tillbaka trots att barnläkaren försöker varje gång att övertyga mig om att vi inte ska ta bort det på annat sätt... Blir sur bara jag tänker på det. Det står väl ut kanske 5 mm och är ett helt cirkulärt märke på drygt 1,5 - 2 cm tvärs över och är rätt "svampigt" om du förstår.... Ansiktet är naturligtvis en helt annan sak och det brukar dom "gå med på" att ta bort rätt snabbt.Lycka till med allt!
    Min dotter är också 3 år och har också ett på ryggen, stort som en 5-krona ca, står ut en del och är väldigt mjukt och "svampigt". BVC trodde inte det kommer gå bort så vi ska träffa läkare snart för ev remiss. Vill helst inte ta bort det utan hoppas ändå det kan gå bort själv.
  • bambigirl

Sonen hade ett som låg halvt under nageln på ett finger. Det försvann ganska tidigt, runt 6 månader tror jag...

• ludenben

Det är först nu på sista tiden man kan säga att det försvunnit. Han är 5 1/2 nu. Det syns spår men vet man inte att det var ett så ser man det inte....

frusandberg skrev 2008-03-08 18:36:52 följande:
    Hmm det låter ju hoppfullt. Hoppas att Ida's oxå börjar försvinna snart... Hur lång tid tog det innan era barns märken försvann och hur märkte ni att "det hade börjat"?? Väldigt nyfiken !TS: hoppas det är ok att jag lånar din tråd o frågar lite
  • Pasadena

Till oss sa läkaren att barn kan ha det upp till 5-års-ålder så vi får snällt vänta. Dottern lider iofs inte av det, hennes märke är på huvet men det ser svullet ut liksom.

• SanniXx

Vad jag vet så växer ett hemangiom hela första året (vanligtvis) och man räknar med att det ska vara helt borta (generellt) när barnet är 10 år.

Jag tycker det låter som om era barn har väldigt små hemangiom. Är det ingen som har fått problem med det? Som min dotter..

ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • Pasadena
    SanniXx skrev 2008-03-09 15:05:11 följande:
    Vad jag vet så växer ett hemangiom hela första året (vanligtvis) och man räknar med att det ska vara helt borta (generellt) när barnet är 10 år.Jag tycker det låter som om era barn har väldigt små hemangiom. Är det ingen som har fått problem med det? Som min dotter..
    Vad fick din dotter för problem? Och vad gjorde ni åt det? Jag kikade in på bilderna, in tjejs märke är ungefär lika stor som en femtioöring.

Väligt söt bebis du har förresten
  • SanniXx
    Pasadena skrev 2008-03-09 15:10:23 följande:
    Vad fick din dotter för problem? Och vad gjorde ni åt det? Jag kikade in på bilderna, in tjejs märke är ungefär lika stor som en femtioöring.Väligt söt bebis du har förresten
    Tack!

Hon fick en skorpa på sitt hemangiom eftersom det satt i bakhuvudet. Det skavde och så. Skorpan lossnade och det blev ett "köttsår" som vi skötte om med rengöring och omläggningar ungefär varannan till vartredje dag. Hon hade såå ont!
    ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • Pasadena
    SanniXx skrev 2008-03-09 15:26:04 följande:
    Tack!Hon fick en skorpa på sitt hemangiom eftersom det satt i bakhuvudet. Det skavde och så. Skorpan lossnade och det blev ett "köttsår" som vi skötte om med rengöring och omläggningar ungefär varannan till vartredje dag. Hon hade såå ont!
    Men fy stackarn Är det borta nu? Hade hon den när hon föddes eller vöxte det allteftersom?
  • frusandberg
    Mimer skrev 2008-03-09 13:53:22 följande:
    Min dotter är också 3 år och har också ett på ryggen, stort som en 5-krona ca, står ut en del och är väldigt mjukt och "svampigt". BVC trodde inte det kommer gå bort så vi ska träffa läkare snart för ev remiss. Vill helst inte ta bort det utan hoppas ändå det kan gå bort själv.
    Jasså? Det ska jag nog ta upp med mitt bvc nästa jag är där, för där får man ingen som helst respons utan man är ju bara en frågvis morsa verkar det som. Blir så lessen på sånt där...suck
Svar på tråden "Smultronmärke"