• Madeleine 89

Köpa docka till en pojke?!

Jag köpte en docka till min son och han älskar den :).

Blir han bög nu? haha. Nej men allvarligt!
    Varför denna skillnad mellan pojke och flicka?!
    Det är vi föräldrar som gör den.

• Svar på tråden Köpa docka till en pojke?!
  • Jat

min son har dockor.rosa gossedjur. han har en dockvagn och ett kök..
    han har rosa nappar som han älskar ..

och han kommer verkligen inte bli bög för det ... han får leka med vad han vill bara han är lycklig ..

• Madeleine 89

Går man inne på Tex BR så ser man verkligen skillanden mellan "pojksidan" & "tjejsidan".
    På flickornas är allt rosa å glittrigt. På pojkarnas är det bara mörka färger, massa vapen och action leksaker.

Varför tycker jag är konstigt. Tjej som pojke, vad är skillanden?
    Pojkar har snoppo ch tjejer har mus, mer än så är det inte.

• moretime

Jo, som sagt var är jag mamma till både kille och tjej och det ÄR mer skillnad än snopp och mus. Men för det ska väl inte vi sätta in dem i olika "fack" redan då de föds. Och jag känner verkligen att det är viktigt att det ena inte betraktas som mesigt och det andra som tufft...tex när jag var liten var killen på ridskolan eller baletten en mes, medan tjejen som spelade ishockey var skittuff.

• norpan74

Min son fyller ett på lördag och kommer få sin första docka i ettårspresent av oss. Han lånar gärna syrrans dockor under hennes protester

Mamma till Thea 050716 och Hugo 070223
  • missis

våran son älskar att leka med sitt dockhus o sin docka. jag tror det är nyttigt att de lär sig "ta hand om". han har en docka som han alltid måste ha i sängen, den heter gunnar o behandlas typ som en riktig familjemedlem, ska alltid sitta med vid bordet osv,,Skrattande

• UnderbaraSöner

Mina söner har inte dockor, men två teletubbies som de älskar..de tar hand om de genom att byta blöja,försöka klä på de, borsta "håret":D De leker precis lika mkt me bilar och andra "killsaker"

• MammatillMeja

jag skulle absolut köpa den leksak mina barn vill ha oavsett kön,bortsett från leksaksvapen som inte kommer innanför dörren.

gör lagen om könstympning könsneutral NU!
  • Marie Curie

Min kille har en docka. Används inte såå flitigt, men ibland dock. Det viktiga är att han har valmöjligheter hemma, och inte BARA traktorer (som vissa släktingar envisas med att köpa).

På sin 3-årsdag fick min son strykbräda och strykjärn. Han önskade sig det, när jag frågade. Bräda och järn var rosa och lila - helt ok. Järnet var dessutom glittrigt - helt ok. Däremot gillar jag inte riktigt att det är just en flicka som demonstrerar leksakerna på bilden.

• fia jimmy

Jag har köpt typ tre dockor till min son. Bara för att jag inte ville att han skulle känna att jag pressar honom att bara va pojkig. Men han har aldrig lekt med dem. Men nu när han fick en lillasyster så är han efter dockorna rätt mkt

• Dramaonline

Min son har docka, och jag har gett bort dockor till andra pojkbarn, också. Det går i vågor hur roliga de är.

Och jag tror det är viktigt att stärka alla sidor, speciellt de ömsintare, eftersom män har mer testosteron än kvinnor, och det i kombination med en macho-uppfostran kan göra att de i värsta fall faller i våldsfällan. Det vore ett svek som förälder, mot dem, mot deras kvinna, och mot hela samhället.
    Tack och lov är det ju inte så vanligt, de flesta föräldrar lyckas ju med icke-vålds-uppfostran av både flickor och pojkar.

Mansrollen förändras. När mina söner är vuxna kommer de ha ännu större förväntningar på sig att ta hand om sina barn. Det började ju svänga redan med MIN pappas generation, och fortsatt med min mans.

Svar på tråden Köpa docka till en pojke?!