• Madeleine 89

Köpa docka till en pojke?!

Jag köpte en docka till min son och han älskar den :).

Blir han bög nu? haha. Nej men allvarligt!
    Varför denna skillnad mellan pojke och flicka?!
    Det är vi föräldrar som gör den.

• Svar på tråden Köpa docka till en pojke?!
  • Dramaonline

En annan sak är hur man interagerar med leksaken som förälder.

Det är ganska vanligt att man rullar bilarna och gör pruttljud när man ger en pojke en bil, men det är svårare att vagga och leka med dockan. Det är lätt att hålla andan och undra vad han ska tycka.

Så när pojken har fått typ tiotusen bilar, och plötsligt får en docka i handen, vad gör han då?

Hundra spänn på att han kör den över golvet och brummar....

• Suneboll

Jag tycker man ska uppmuntra mer könsneutrala lekar....dvs att både tjejer o killar kan ha samma leksaker, förstår inte skillnaden faktiskt......blir förbannad när det är uppdelat el när folk "tycker" en massa som att det är tjej el killgrejer.

Vår son har en vanlig docka, en pippidocka o en massa gosedjur han gärna leker o bäddar till....dessutom har han massor av dockor hos sin mormor som varit mina.

• Dream Tessan

killar ska leka lika mkt med dockor som med tjejer så som tjejer ska leka med bilar.. spelar ju ingen roll om de är kille lr tjej :)

• Piece of me

Min son har fått låna en gammal dock av mig. Den tycker han är lite rolig.

Varför kan inte pojkar leka med tjejiga saker när flickor leker med grabbiga saker?

Själv lekte jag också med He Man gubbar och grejer när jag var liten. Haha

• buffybus

ja vill din son ha en docka så e det väl bara o köpa det..

däremot så kommer jag aldrig köpa en docka sålänge han inte själv vill ha en..  jag tycker inte det passar precis men sån e jag... alla är vi olika... och som sagt skulle han gärna vilja ha en så köper jag en men jag gör inte det om han inte kommer be om det utan då blir det bilar o såna saker.. 
  • Suneboll

Oftast leker de ju inte med grejen förrän man väl har den och själv leker med den med barnet....jag tycker man ska testa alla sorters leksaker så kan barnet själv välja sen, men att inte ens prova tycker jag faktiskt är ganska trångsynt ;0)

• Erik

Min son är en riktig traktorälskare... Allt han gör handlar om traktorer osv. Men han har även dockor som han brukar bada ibland, en spis som han kokar mat på, ett litet dockhus som han leker med ibland. Jag tycker att barn skall få vara barn och ha möjlighet att leka med det dom vill... inte med det butikerna och vuxna tycker att "passar sig bäst".

Erik -04, Elias -07
  • Dinosaurien

buffybus: Hur ska han veta att han vill ha en docka om du inte erbjuder det? Jag tycker det är vääääldigt gammaldags och rentav FEL att tänka så! Vill du inte fostra en ömsint man som kan ta hand om sina barn i framtiden? Som inte tycker att det är mindre värt med typiskt kvinnliga sysslor än med manliga?
    Min son har tre dockor, han gillar en av dem. Hon får mat, blir nedbäddad, sover, åker vagn (ibland i racerfart...) och får åka med i tåg och bilar etc. Klart han ska ha dockor tycker jag!

• Neko

Vad kul att ha en son som är intresserad av dockor :) Jag gillade dockor mycket när jag var liten så har försökt få honom intresserad också men han bara slänger dem och biter i dem :/ Det enda han är intresserad av är bilar och tekniska saker. Legogubbar är okej ifall de åker i bilarna... hur ska man få honom mer intresserad av dockor? Finns det någon typ av docka som är lite mer teknisk kanske?

• Dinosaurien

Neko: Kan också föreslå en docka med snopp. Det kan vara lättare att identifiera sig med en pojk-docka än med en rosa pluttig tjej-docka. Min son har också en vagn till sin docka och om inte annat så är det ju kul till en början att köra runt med dockan. sen har det utvecklats!

Svar på tråden Köpa docka till en pojke?!