• Bellis77

Tjack, vad menas?

Hej

Jag jobbar med ungdomar och under den sista tiden har det blivit mer och mer vanligt med droger bland de ungdomar vi har.
    Jag har inte gått någon utbildning kring just narkotika, förrutom det jag fick under utbildningen för 10 år sedan.
    Här om dagen fick jag berättat för mig att en av tjejerna, 15 år ibland använder tjack.
    Tjack för mig var antingen uppåt eller nedåt. Men innan jag hunnit fråga så var hon borta.
    Så....  är det någon som vet vad hon menar? Är det amfetamin hon pratar om?
    Oavsett så måste en anmälan göras men jag känner att jag måste bättra på mina kunskaper inom detta område. Och när inte arbetsgivaren har råd så får man göra det själv...
    tack på förhand?

ღღღ Mamma till underbara Melanie men längtar efter ett syskon ღღღ
  • Svar på tråden Tjack, vad menas?
  • toveca

Ja som ovanstående redan sagt så är tjack amfetamin. Amfetamin är en uppåt drog (vet inte om du undrade det, men.. )

Hugo 17/2 -07
  • Anonym

Man dör inte av det,men ruset sitter i i många många timmar,och dagen efter är man rätt orolig inombords innan man fått sova ordentligt.
    Så det är väldigt associalt.

• Anonym (No no)

Dör inte av det? Menar du att Amfetamin är helt ofarligt???

Anonym skrev 2008-02-22 20:00:08 följande:
    Man dör inte av det,men ruset sitter i i många många timmar,och dagen efter är man rätt orolig inombords innan man fått sova ordentligt.Så det är väldigt associalt.
  • Anonym

Det menar jag definitivt inte.
    Det är beroendeframkallande,man blir lätt kriminell.
    Man tappar tänderna mm mm...

Men man DÖR inte av det.

Om man inte har medfött hjärtfel eller liknande...
    det är iaf rätt sällsynt.

Jämförelsevis mot Herion och alkohol som man faktiskt lättare kan dö utav.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-02-22 20:15:55 följande:
    Det menar jag definitivt inte.Det är beroendeframkallande,man blir lätt kriminell.Man tappar tänderna mm mm...Men man DÖR inte av det.Om man inte har medfött hjärtfel eller liknande...det är iaf rätt sällsynt.Jämförelsevis mot Herion och alkohol som man faktiskt lättare kan dö utav.
    Tappar tänderna? Tappar man tänderna av heroin också eller är det vanligast att det är tjack personen har tagit om den har tappat en del tänder? *nyfiken*
  • Anonym

Det är vanligare att man tappar tänderna av Amfetamin .
    Det är ett centralstimulerande medel som ökar hjärtfrekvensen och man blir lätt muntorr.Muntorrhet gör att det blir mer bakterier.
    Det påverkar dessutom på något annat vis också...så tandlossningen sätts igång.

Även heroin får man sämre tänder av och kokain också.
    Men amfetaminet är värst.
    Vad jag vet.

• Nifelheim
    Anonym skrev 2008-02-22 20:00:08 följande:
    Man dör inte av det,men ruset sitter i i många många timmar,och dagen efter är man rätt orolig inombords innan man fått sova ordentligt.Så det är väldigt associalt.
    Hmm att ruset sitter i flera timmar stämmer inte för alla, det gör inte heller det du skriver om att man skulle vara orolig dagen efter. "avtändningen" man pratar om efter tjack existerar inte, man mår inte dåligt av att amfetaminet går ur kroppen utan det du blir dålig av är mat och sömnbrist.

Det jag försöker få fram är att man reagerar väldigt olika på tjack och att det är vanskligt att generalisera.
    Du skulle bara veta vem jag egentligen är!
  • Anonym

Nähe det tycker du.

Det tycker inte jag.
    Jag har varit injicerande amfetaminmissbrukare i 7 år.

Men är fri sedan 15 år tillbaka.

• Bellis77

Tack för alla svar.... och det var som jag misstänkte. Skönt att vara helt säker på vad jag pratar om innan jag tar kontakt med sociala myndigheter.

ღღღ Mamma till underbara Melanie men längtar efter ett syskon ღღღ
Svar på tråden Tjack, vad menas?