• Mariajac

Kan man bli igångsatt enbart pga högt blodtryck?

Jag har varit sjukskriven sedan jag var i v. 24 pga högt blodtryck. Med mitt första barn fick jag svår havandeskapsförgiftning och blev igångsatt och med barn nummer två hade jag högt blodtryck och han föddes spontant i v. 36+1.

Nu har jag svullnat upp som en ballong plus att jag har huvudvärk. Hos BM igår låg trycket på 155/105. Läkarna på spec-mvc vill då att jag ska börja äta blodtrycksmedicin, men det känns helt onödigt att börja med endan "stor" medicinering när jag trots allt är i v. 36+3 idag. Kan man istället få bli igångsatt? Någon som har erfarenhet?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man bli igångsatt enbart pga högt blodtryck?
  • Nyfiken gul

av erfarenhet vet jag att dom i första hand vill att du ska gå tiden ut om det är möjligt.. O det endast för barnets skull - det är bäst för barnet att få födas när det ska födas. Och en igångsättning är inte helt riskfri för varken dig eller barnet och en förlossning som startas när din kropp inte är mogen kan bli oerhört smärtsam och långdragen. Även om du satts igång förut är det inte säkert att kroppen är redo för det en gång till..

Så i första hand är det medicinering och behandling som gäller kanske även sjukhusvård om det är nödvändigt. När ingenting annat hjälper så sätts du igång men det krävs en hel del..

Men jag tycker självklart att du ska stälal frågan eftersom det itne är första gången du är med om det här så kanske dom ändå överväger en igångsättning.

• Mariajac

Nyfiken gul - Tack för svaret! Någon mer?

• Trolltrio

Mariajac: Fy vad jobbigt, stackare!
    Jag ahr ingen personlig erfarenhet, men en kollega till mig råkade ut för liknande. Hon fick jättehögt tryck och svullnade massori v37 nånting, men henne la de in med blodtrycks sänkade mediciner. De satte inte igång henne förrän ett par dagar efter bf, vilket måste varit otroligt jobbigt. Dessutom tog igångsättningen en hel vecka från första gelen, så det blev väldigt långdraget.

Det var visserligen hennes första barn, de kanske ser det på annat sätt eftersom du har fött förut.

Det tog flera månader med trycksänkande mediciner sedan inna det gick ner, eftersom det blev så stor belastning på kroppen.

Håller tummarna att de vill sätta igång dig tidigare så du mår bättre!

• Mariajac

Hoppsan06 - Det känns bara så onödigt att genomgå hela processen med att börja medicinera för ett tillstånd som ändå är över om några veckor! Dessutom har jag ju historik av att få havandeskapsförgiftning och ja... det känns väldigt jobbigt om det ska bli lika akut som det var med mitt första barn... alltså min livssituation var annorlunda. Nu har jag ju två andra barn att ta hand om, och jag vill inte ligga inlagd innan och äta en massa medicin om det finns andra alternativ!

Vet också att det kan ta lång tid med igångsättning, förlossningen med Molly tog 33 timmar från det att värkarna kom regelbundet - och då gick jag ändå ett dygn innan det med oregelbundna sammandragningar. Är 99% säker på att kroppen är redo eftersom jag har ett enormt tryck neråt som jag aldrig känt med de andra två, plus att jag haft känningar om att något händer "där nere".

• Trolltrio

Mariajac: Förstår dig fullständigt! Tycker de borde göra det oxå, de måste ju se lite till situationen.
    Dessutom har du ju dels fött tidigare, och dessutom erfarenhet av att föda tidigt, det bord eju spela in. Du har inte fått nån tid att diskutera detta på spec mvc?

• Mariajac
    Trolltrio skrev 2008-02-23 13:42:22 följande:
    Mariajac: Förstår dig fullständigt! Tycker de borde göra det oxå, de måste ju se lite till situationen.Dessutom har du ju dels fött tidigare, och dessutom erfarenhet av att föda tidigt, det bord eju spela in. Du har inte fått nån tid att diskutera detta på spec mvc?
    Nej, jag går hos min BM varje måndag och fredag, så jag ska dit igen i övermorgon. Därefter skulle jag höra av mig till spec.mvc igen om hur vi går vidare. Men, som sagt, de vill medicinera i första hand enligt den läkaren jag träffade. Tycker dock att det är konstigt, det enda de gjorde var att ta ett urinprov, körde en CTG-kurva och kollade blodtrycket. Det var inte ens någon som kände på magen eller gjorde en gynundersökning för att se om jag ändå var på G. Kan tillägga att de hade jättemkt att göra eftersom det föds så många barn nu... men ändå!

Hur går det själv?
  • Trolltrio

Mariajac: Jo att de har mkt att göra, det märks. Är där en gång i veckan, och det tar alltid runt två timmar innan amn blir klar pga väntetider.
    Du kanske får prata med en anna nläkare nästa gång, de verkar ha väldigt olika åsikter allihop om det mesta. Inte så kul när man får stå till svars för vad de sagt vid de oliak besöken!
    Håller tummarna för en annan läkare som kanske kan tänka sig andra alternativ.

För mmig går det ok, tungt som tusan nu, två stora bebisar där inne, samt svullen så det skvalpar när jag går... Fogarna börjar protestera nu oxå, så jag tycker det räcker nu, vill ha ut dem snart!

• Cmon baby

Hej

Jag blev inlagd för 3 veckor sen för att jag hade för högt bt, låg också på 150/105. För 2 veckor sen ansåg läkarna att vi skulle göra kejsarsnitt, jag hade fått preeklampsi. Så då gjordes det och världens finaste charlie kom.
    Ultraljud visade att Charlie inte fick tillräckligt med näring via moderkakan och blodtrycket var på tok för högt för att han skulle ligga kvar i ´magen. Jag var också väldigt svullen.
    Din bebis är precis i rätt vecka för att komma ut, alltså tillräckligt stor. Jag anser att det är lite för stora risker med för högt blodtryck för att han ska ligga kvar. Lycka till med bebisen och må så gott.

• Octobers

När jag fick högt bt så blev jag inlagd på en gång. Var iofs i v38+0 så 36 timmar senare begärde jag snitt och ut kom en liten tös. Idag mår vi båda bra, men det tog en stund innan jag blev helt ok eftersom HF inte gav sig förräns två veckor senare.

• Mariajac

Tack snälla för era svar!

• pritt

Dom vill väl medicinera för att du inte ska råka illa ut med HELLP
    Det fick jag och utvecklade det superfort. Jag hade högt blodtryck, 180/115
    Ett halvt dygn senare fick jag kramper DVS HELLP
    Jag hade kunnat råka väldigt illa ut, så det är kanske därför dom vill medicinera, inte för att behålla barnet i magen till v 40, men kanske för att du ska ha en bättre chans att undvika kramper m.m?

• Ninna1976

Hejs,
    mitt bltr steg och steg från femte månaden men medicinerades inte. Vid BF+3 låg det på 189/127, dock ingen äggvita. Blev då inlagd och igångsatt. Förl. tog allt som allt tre timmar från första värken.
    Hoppas allt går bra för dig!

• hotten

blodtrycket i sig är ju inte så farligt högt än trots allt, men de andra oroar ju mer så jag tycker nog att du borde bli igångsatt...
    dessutom blodtrycksmedeciner ger sin fulla verkan först efter ca 6 veckor oftast...

Svar på tråden Kan man bli igångsatt enbart pga högt blodtryck?