0028 skrev 2008-02-26 10:27:30 följande:
men nu har ni nog missuppfattat!jag undrar om hon klarar sej utan MAT från ca 18:00 - 08:00, inte om hon klarar av at inte rastas...jag går juh ut me henne sista gången varje kväll vid ca 24:00 och hon går ut första gången på morgonen kl 6 då hon vaknar!nån som har en liten hund som har en max vikt på ca 10 kilo som vuxen?vill ha svar från er!jag ger min basenji tik Eukanuba nu och uppfödaren sa att jag skulle ge 1dl tre gånger om dagen, och det har jag gjort hon äter jätte bra men känns som att hon är hungrig hela tiden!och jag blir knäpp på det som står på påsen, hur mycket gav du din när den var valp?och när ska man minska antalet gånger hon får mat och när ökar man mängden?
Klart hon klarar sig. Hon utvecklar ju hela tiden instinkten att behoven görs ute. Och med tanke på att du verkar ha koll på tiderna så skulle jag vara ännu mer lugn
Klart att hon vill ha mer mat - hon växer ju förmodligen så att det knakar
Med min lillskit (8 kg) fick jag strikta order av uppfödaren att han skulle äta vom, men då detta var dyrt och han fick mask hela tiden av det (oavsett avmaskning. Förmodligen dåligt vom

) så introducerade jag sakta men säkert torrfoder, vilket han gillar bättre och slipper masken av. När han var 4 månader tog jag bort den 3:e given och ökade istället på lite på de andra 2. När han var 6 månader ville han själv bara äta 1 gång om dagen och då fick det bli så rent naturligt.
Sedan 1 år tillbaka ungefär (han är 2½) så har han nu fri tillgång till den dagliga ransonen, och äter när han blir hungrig. Funkar hur bra som helst.