• 0028

valpar som fryser

hämtade hem en basenji i lördags kväll,hon ska juh ha täcke när hon är ute på vintern och det är kallt hon fryser annars...hur är det nu?
    måste jag skaffa ett till henne nu?
    eller klarar hon sej till nästa vinter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-25 09:41
    skulle behöva lite tips på det här me mat oxå...hon är 11 veckor och har ätit 3 gånger om dagen innan vi hämtade henne...hon är inte rumsren alls och har varit ute 2 gånger där hon föddes,om jag ger henne som dom har gett henne mat så skiter hon på natten,jag msåte väl kunna börja ge henne två gånger om dagen?
    tänkte vid frukost och middag?
    klarar hon sej på det?

• Svar på tråden valpar som fryser
  • 0028

men jag går inte ut me henne första gången vid 8,vi går ut så fort hon har vaknat och innan hon börjar gå runt!
    och nej jag står inte bara still snälla nån!
    klart jag GÅR me henne,jag fattar väl att man inte ska stå still!

• annroll

Jag skulle dock inte tipsa om att gå ut på natten, fine tidigt på morgonen men inte mitt i natten. Läst många som fått problem med det senare,att hunden väcker på natten öven i vuxen ålder o vill ut. O den ska ju klara 8 timmar iaf?

• jennie ellie

Vuxen hund ja, men inte en 11 veckors valp...

annroll skrev 2008-02-25 09:59:58 följande:
    Jag skulle dock inte tipsa om att gå ut på natten, fine tidigt på morgonen men inte mitt i natten. Läst många som fått problem med det senare,att hunden väcker på natten öven i vuxen ålder o vill ut. O den ska ju klara 8 timmar iaf?
  • Fruochmamma

Lycka till :) Kommer väl ihåg hur det var att jämnt springa ut, tajma in efter sömn, mat & lek och ibland kändes det som om man inte gjorde annat än att torka kiss inomhus.

Känns skit frustrerande ibland men plötsligt funkar det bara och då är det sååå skönt :)

annroll skrev 2008-02-25 09:59:58 följande:
    Det är inte alls säkert att en valp klarar att hålla sig i 8 timmar. Det är helt individuellt och man får helt enkelt se vad som funkar bäst.
  • Cuthalion

annroll - 8 timmar kan inte ens jag alltid hålla mig .

Oavsett ålder så skall en hund få komma ut när den behöver. Sedan ju äldre hunden blir, desto längre brukar den klara att hålla sig på natten men det är individuellt hur länge. En del vägrar gå ut innan 11 på förmiddagen, andra vill ut och kissa vid 6.

• 0028

min vovve har sån tur att hon aldrig kommer behöva vara ensam 8 timmar...hon kommer att få tillgång att få komma ut presis när hon själv vill!!
    jag ville bara veta om hon klarade sej på att få mat två gånger om dagen,ett ja eller ett nej hade räkt!

kikki06:
    jag vet att det kommer bli bra en dag,inte första hunden jag har men som du säger så är det så frustrerande ibland men hon är så duktig just nu ligger hon under stolen här och sover, så det är bara ut sen när hon vaknar och då ska vi ut i skogen och äta lunch hela familjen...

• Fruochmamma
    0028 skrev 2008-02-25 10:17:14 följande:
    kikki06:jag vet att det kommer bli bra en dag,inte första hunden jag har men som du säger så är det så frustrerande ibland men hon är så duktig just nu ligger hon under stolen här och sover, så det är bara ut sen när hon vaknar och då ska vi ut i skogen och äta lunch hela familjen...
    Åh vad mysigt Skrattande Nästan så man är sugen på att skaffa valp igen ... men bara nästan!!
  • silent

När vi hämtade hem våran valp så fick vi rådet att ha en bur till henne utanför sovrummet. På natten sov hon i den och på dagarna tog vi in den i köket och tog bort dörren. I buren hade hon en jättegosig filt, en leksak och på dagarna även ett tuggben.
    Buren blev hennes "trygga kärna", hon lärde sig fort att om det blev för mycket stoj och stim så gick hon in i buren och la sig och där fick hon vara ifred.

Tanken med bur på natten: En hund vill inte uträtta sina behov där den sover, därför gnäller den när den är nödig om den är instängd. Då kanske ni hör valpen nattetid om hon behöver ut.
    Våran tjej gjorde två olyckor i buren under tiden hon hade den (hände under första veckan, bägge gångerna).
    Hon har fortfarande kvar buren men vi stänger den inte längre på kvällarna.

Ett tips som kan vara värt att prova!
    (Jag vill inte höra nu att jag har plågat min hund eller dyl, för det har jag inte. Hon mår och har alltid mått bra hos oss och hon älskade sin bur från första stund)

• frulan

Angående rumsrenheten så är det rätt ju bra att stå still och vara tråkig

Gå till samma ställe varje gång och stanna där. Helst ett ställe där andra hundar inte brukar vara. Var urtråkig och låt valpen göra sina behov.
    Det blir vovvens trygga plats
    Du kan ju börja och sluta dina promenader på det trygga stället.
    Om man går runt för mycket så får valpen så många andra intryck och annat att tänka på att den glömmer bort vad den ska göra och i stället väntar tills man är i hemmets trygga vrå.

En valp kan inte hålla sig (fysiologiskt) förrän den är runt 4-6 månader så det är bara att ha tålamod

På natten minskar urinproduktionen och därför brukar det bli olyckor mer sällan då.
    Fast jag tycker inte det verkar så farligt om det är så få olyckor, det är ju lite man får räkna med

Jag skulle nog välja att ta bort det tredje målet när jag märker att hunden inte vill ha det längre. Vår hund (när han var valp alltså) slutade äta frukost en dag och har inte velat ha det sen dess

Lycka till med valpen

• frulan

Glömde... han slutade med frukost när han var runt 6-7 månader om jag inte minns fel.

• whatiwantiget

Hm... Mina hundar har aldrig behövt gå ut mitt i natten, inte ens som valpar. De har legat nära för att få känna hjärtslagen och därav varit trygga och sovit som i koma
    På minstingen har jag täcke såhär års. Han har tunnare päls och blir kall när det blåser som det gör + att det värsta han vet är att gå ut när det regnar. Den stora har jag aldrig behövt ha täcke på

• DalaPetra

Vi kommer att ha täcke på vår tax (med diskbråck) ett tag till.....

• Gorkerina

De forsta veckorna gick jag upp en gang varje natt, vid 02-tiden, med var lille valp for att han skulle fa rastas. Och vi var valdigt nogranna med att standigt lata honom ga ut efter varje maltid, nar han precis vaknat, efter varje lekstund osv. Allt jobb vi lade ner innebar att han valdigt snabbt var helt rumsren och nu, vid tre manaders alder, sover han mellan 22 och 7 utan problem och sma "olyckor"! Men valpar ar ju som bebisar - sma individer - sa det som funkar for en funkar inte for andra. Men jag ar mycket tveksam till att en hund klara att ga utan att rastas mellan 18 och 8, och i synnerhet en liten valp!

• 0028

men nu har ni nog missuppfattat!
    jag undrar om hon klarar sej utan MAT från ca 18:00 - 08:00, inte om hon klarar av at inte rastas...jag går juh ut me henne sista gången varje kväll vid ca 24:00 och hon går ut första gången på morgonen kl 6 då hon vaknar!

nån som har en liten hund som har en max vikt på ca 10 kilo som vuxen?
    vill ha svar från er!
    jag ger min basenji tik Eukanuba nu och uppfödaren sa att jag skulle ge 1dl tre gånger om dagen, och det har jag gjort hon äter jätte bra men känns som att hon är hungrig hela tiden!
    och jag blir knäpp på det som står på påsen, hur mycket gav du din när den var valp?
    och när ska man minska antalet gånger hon får mat och när ökar man mängden?

• MariaD
    Svar på #24
    Mina valpar har alltid fri tillgång på torrfoder och vatten. Så länge dom växer så brukar det fungera bra. En liten valp kan inte klara sig hela natten, men från 24 till 06 är ju inte SÅ länge se det borde hon ju lära sig snart. Många låter valpen sova i en bur så dom inte springer runt på nätterna, eller om den sover i erat sovrum, stäng dörren. Vet ju hur jag funkar själv, så länge man ligger still så känner man ju inte att man är kissnödig. Har kineseisk nakenhund och dom klär jag på kring -10 grader om det är "torrt" Är det regn el snöblandat regn är det ju mindre trevligt så då kan dom behöva något på sig. Sen förstås om man ska vara ute länge, men dom vanliga promenaderna då man rör på sig funkar bra! Har inte behövt klä på dom på hela vintern kom jag på =))
  • Cuthalion

Oavsett storlek (7-60 kg)har våra hundar alltid haft fri tillgång till mat. Fungerat perfekt oavsett glupskhet.

Med tanke på att många absolut inte kan tänka sig den lösningen så skulle jag säga att om hon är hungrig och inte övergödd kan du öka på maten. Börjar hon bli för fet, ja då får hon för mycket.

• whatiwantiget
    0028 skrev 2008-02-26 10:27:30 följande:
    men nu har ni nog missuppfattat!jag undrar om hon klarar sej utan MAT från ca 18:00 - 08:00, inte om hon klarar av at inte rastas...jag går juh ut me henne sista gången varje kväll vid ca 24:00 och hon går ut första gången på morgonen kl 6 då hon vaknar!nån som har en liten hund som har en max vikt på ca 10 kilo som vuxen?vill ha svar från er!jag ger min basenji tik Eukanuba nu och uppfödaren sa att jag skulle ge 1dl tre gånger om dagen, och det har jag gjort hon äter jätte bra men känns som att hon är hungrig hela tiden!och jag blir knäpp på det som står på påsen, hur mycket gav du din när den var valp?och när ska man minska antalet gånger hon får mat och när ökar man mängden?
    Klart hon klarar sig. Hon utvecklar ju hela tiden instinkten att behoven görs ute. Och med tanke på att du verkar ha koll på tiderna så skulle jag vara ännu mer lugn
    Klart att hon vill ha mer mat - hon växer ju förmodligen så att det knakar
    Med min lillskit (8 kg) fick jag strikta order av uppfödaren att han skulle äta vom, men då detta var dyrt och han fick mask hela tiden av det (oavsett avmaskning. Förmodligen dåligt vom ) så introducerade jag sakta men säkert torrfoder, vilket han gillar bättre och slipper masken av. När han var 4 månader tog jag bort den 3:e given och ökade istället på lite på de andra 2. När han var 6 månader ville han själv bara äta 1 gång om dagen och då fick det bli så rent naturligt.
    Sedan 1 år tillbaka ungefär (han är 2½) så har han nu fri tillgång till den dagliga ransonen, och äter när han blir hungrig. Funkar hur bra som helst.
  • annroll

vi går ut me vår sista gången vid 22 ca. O sen ut igen 06,30 CA.
    O han klarar sig fkt hela natten. O visserligen är han 17 veckor. Glömmer va snabbt tiden går. =)

Svar på tråden valpar som fryser