• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer Nr 4

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com
    www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se

www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset

www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka

www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset

www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se

www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden

www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening

www.aspef.org/

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 14:46
    Uppdaterade länkar:

Karolinska universitetssjukhuset

www.karolinska.se/templates/Page____72800.aspx

Akademiska sjukhuset:

www.akademiska.se/templates/page____29362.aspx
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer Nr 4
  • lillasnurre
    Svar på #90
    jag är också "oskuld" som ska ge första veckan efter midsommar!! Jag har försökt läsa på så mycket jag kan, men det verkar som om smärtan är väldigt individuell. men man får tydligen MYCKET smärtlindring om man vill ha det. Det vill jag

vart ska du donera?
  • HannaS86

Believer: Jag har också funderat på det, funderar på att sätta in hormonspiral men det är ju dumt om man inte kan ha det. I en informationsfolder jag har står det att det inte spelar någon roll om man har spiral men de kanske syftar på kopparspiral.. Får ringa och fråga om jag kommer ihåg när de har telefontid.

Vad det gäller själva plockningen beskrev jag tidigare i den här tråden att det gjorde väldigt ont för mig, både under själva plockningen och sedan 4 dagar framåt innan det vände. Att det gjorde så ont under plockningen var nog för de inte ville ge för mycket morfin eftersom jag fick väldigt låg puls och lågt blodtryck. Sen tog det lång tid att plocka mig också eftersom jag var på gränsen till överstimulerad med 21 ägg. Som tur var fick jag ha en varm vetekudde under hela plockningen, det hjälpte mycket :)

Sen tog det 8 dagar innan jag kände mig helt normal eftersom äggstockarna var 5 ggr större än normalt och de såg på ultraljud några dagar senare att jag fått stora vätskefyllda områden i magen där de gått genom slidväggen. Kunde inte böja mig åt sidorna som jag nog skrivit tidigare, kunde bara ligga på rygg utan att det gjorde för ont, var tvungen att gå hopkrupen och långsamt som en gammal gumma dagarna efter osv som jag nog skrivit tidigare.

Men för de flesta verkar det inte vara så jobbigt som för mig. Jag hade 2 andra i mitt rum som skulle lämna ägg för provrörsbefruktning och ingen av dem tyckte det var särskilt farligt men de fick nog mer morfin och hade inte lika många ägg. De kom tillbaka sådär pigga och glada så man nästan inte kunde låta bli att tänka lite bittert att de säkert inte hade lika robusta slidväggar som jag eller nåt sånt ;)

I alla fall var det helt klart värt det, har aldrig ångrat mig under tiden, inte under själva plockningen heller. Att ha det jobbigt under en vecka är ingenting om man tänker på hur glada de 2 paren som får äggen blir om de blir gravida. Nu väntar jag på att det blir den 29 Maj så jag kan få höra hur det gått =)

• Andrietta
    Svar på #91
    Hahaha=) jag har inte läst så mycket. kommer bli chockad sen:P
    jag ska ge på huddinge. du då?
  • Andrietta

veronicaq; usch vad läskigt de där lät. punktera till äggen. *rysa* men hade du bedövning?

• veronicaq

haha ja de låter hemskt faktiskt

ja gjorde min i finland.. men det borde vara lika.. fick nåt lugnande medel intravenöst... kände mej lite halvfull.. men kände ju allt dom gjorde så jag va ju inte "borta"

• Andrietta

veronicaq... hmm? de vill jag med. jag vill vara borta. hahah=) pojken får bära hem mig sen=) jag hörde att de finns en risk att de kanske svider när man kissar efter plocket. gör de?

• lillasnurre
    Svar på #94
    också på Huddinge! Vem vet vi kanske ses där? Då kan vi jämföra smärtan IRL liksom! Jag kommer nog att vara rätt nervös. Har tvingat maken att ta ledigt från jobbet och vara med.
  • syster J

Hej!
    Jag hör inte hemma här egentligen eftersom jag är en av de tjejer som tacksamt tar emot er hjälteinsats och era donerade ägg. Har gjort två försök på huddinge sjukhus i stockholm, det senaste idag faktsikt =) Så nu börjar en nervös "ruvar"tid...

Vi har haft sådan otur med våra försök både vad gäller antal ägg och därefter resultatet på de befruktade embryona =(

Vid det första försöket plockades donatorn på 6 ägg, ett omoget, 5 till oss. 4 befruktades men endast ett var fint, ej fullpott i poäng, 2.5 av totalt 3.5 möjliga. På HS fryser de embryo som har poäng 2.5-3.5. Vi fick mao ett insatt och INGA till frysen. Testade tyvärr negativt.

Vårt andra försök fick vi sju ägg varav 5 var mogna. Av dessa befruktades återigen 4 st. och samma visa, ett med 2.5 poäng och INGA till frysen....

Enligt doktorn är det i stort sett äggkvaliteten det beror på att resultaten blir så här dåliga. Om spermierna lyckats befrukta skall de vara dugliga. Stämmer detta verkligen. Jag trodde det var 50/50. Men det finns säkert för lite forskning om spermiers verkan? Känns så snopet att vi fått "dåliga" och få ägg av två helt olika donatorer. Maximal otur kan man tycka *suck* Det tycker tydligen HS oxå eftersom vid första försöket var vi första mottagarpar och normalt sett blir man då nästa gång automatiskt andra mottagarparet. Dessutom lät det på doktorn att om ej detta försöket ej leder till en graviditet finns det möjlighet att överklaga pga dåliga resultat.

Nu till min fråga:
    Hur många av era ägg har haft bra poäng så det lett till insättning och frysen? Hur många av plockade ägg?
    Hoppas ni vill dela med er. Jag undrar nämligen om våra "skrala" resultat är vanligt eller om vi helt enkelt har otur?

MVH: J

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer Nr 4