• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer Nr 4

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com
    www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se

www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset

www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka

www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset

www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se

www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden

www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening

www.aspef.org/

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 14:46
    Uppdaterade länkar:

Karolinska universitetssjukhuset

www.karolinska.se/templates/Page____72800.aspx

Akademiska sjukhuset:

www.akademiska.se/templates/page____29362.aspx
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer Nr 4
  • lillasnurre
    Svar på #80
    så sa de inte till mig! Till mig sa de att jag får ge till max 6 motagarpar. Dvs om jag ger tre gånger, och det blir till två kvinnor varje gång och alla får iallfall ett ägg i frysen, då får jag inte ge mer.
  • uniMog
    lillasnurre skrev 2008-04-18 07:45:49 följande:
    Svar på #80så sa de inte till mig! Till mig sa de att jag får ge till max 6 motagarpar. Dvs om jag ger tre gånger, och det blir till två kvinnor varje gång och alla får iallfall ett ägg i frysen, då får jag inte ge mer.
    mitt svar var iof hämtat från socialstyrelsen, det kan ju hända att sjukhusen tolkar reglerna olika. Men i socialstyrelsens rekommendationer står det "ge upphov till 3 barn"
    Why are vampires always so stupid?
  • lillasnurre

hmmm, ja det måste var lite olika tolkningar på sjukhusen då, men det låter konstigt att de sa så till mig när socialstyrelsen säger så! läkaren sa till mig, att rent teoretiskt så kan ju alla ägg som de tar från mig bli barn, och då om de får ut 12 ägg, så kan det ju i princip bli tolv barn....

• uniMog

ah vänta de har ändrat.... det senaste verkar vara 6 barn, och sen är det ju bara en rekommendation, inte en regel:

"8 kap. Antal barn som en givare bör få ge upphov till

Allmänna råd

Ägg eller sperma från en givare bör inte användas för att ge upphov till

fler än sex barn genom assisterad befruktning."

Why are vampires always so stupid?
  • lillasnurre

ok, det låter ju lite mer som min läkare sa, men ändå en ganska vid tolkning av min läkare....

• MHoof

Hur är det om man har spiral nu då?
    Jag har en hormonspiral i. Den satte jag i i augusti förra året. Känns lite trist om man ska behöva plocka ut den om man vill donera ägg nu då. Kanske låter som ett fjuttigt problem men den kostade ju 850 spänn och så ta ut den nu så snabbt när man precis har slutat skvätta blod och knappt har nån mens längre.
    Kanske låter egoistiskt men jag bara undrade...

• Bei Bei

Hej, kikar in. Har tänkt på detta länge och kommer nog ge mig in i det så småningom. Är höggravid nu, så det får nog vänta ett tag.

• Bei Bei

Borde du inte få ekonomisk ersättning för det?

MHoof skrev 2008-04-19 19:28:29 följande:
    Hur är det om man har spiral nu då?Jag har en hormonspiral i. Den satte jag i i augusti förra året. Känns lite trist om man ska behöva plocka ut den om man vill donera ägg nu då. Kanske låter som ett fjuttigt problem men den kostade ju 850 spänn och så ta ut den nu så snabbt när man precis har slutat skvätta blod och knappt har nån mens längre.Kanske låter egoistiskt men jag bara undrade...
  • MHoof

Bei: Ingen aning faktisk,t har ite frågat. Ska ta tag i deta här och ringa till sjukhuset på måndag om ja gfår tid och höra mi gför. Är ju i valet å kvalet än och vill ha mer info innan jag bestämmer mig. Jag gör det för en väns skull...om jag skulle göra det alltså.

• Andrietta

Jag är ledsen om jag frågar nåt nu som alla redan sagt.
    Jag ska ge ägg för första gången veckan efter midsommar. Gör de ont? Hur gör man? Känner mig som värsta "oskulden"

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer Nr 4