• Xerxez

Könsneutrala kläder

Vi har bestämt oss för att inte ta reda på könet innan förlossningen. Det hindrar ju inte att man vill köpa lite kläder så här månaderna innan. Mina erfarenheter av klädaffärerna är dock inte så goda. Lite hårdraget så är ena halvan av affären fylld med osa kläder, och andra halvan är ljusblå.

Inte nog med detta förresten. Jag klär gärna en eventuell tjej i ljusblått och vice versa, men de rosa kläderna har för säkerhets skull tryckt text med orden "värdens sötaste tjej" etc. Där går till och med min gräns...

Help please...

• Svar på tråden Könsneutrala kläder
  • Hushi

Jag har köpt tröja och byxor i åhlens svart och vit randiga serie. De är jätte fina. Annars retar jag mig jättemycke på alla konstiga tryck på babykläderna. Det är ju nallar och nappflaskor som dansar på allt. Och jag håller med alla som skrivit här över... varför är alla tjejkläder rosa?

• gamma

Tycker ni verkligen att allt är så könsneutralt? Vad gäller vita bodies är de med kråskrage för flickor, de med tenniskrage för killar. Och ja, alla röda kläder hänger på "flicksidan" i affärerna. Helt hopplöst, men för de allra minsta kan man ju iallafall få tag på kläder utan tryck. Från ca 6 månaders ålder är det dock ingen tvekan om vilka kläder som bör väljas till en tjej resektve en kille. När jag var liten klädde min mamma mig och min bror i likadana kläder i olika sorlekar för att vi skulle "matcha" varandra. Litet 70-tal, visst, men det är nästan helt omöjligt att få till idag när kläderna tydligt signalerar vilket kön barnet tillhör. Försöker själv att leta i (dyra) specialbutiker och har väl gjort ett och annat fynd, men tycker att det är helt bedrövligt att man skall behöva signalera kille/tjej redan innan barnen börjat skolan!

Inlägg från en som fortfarande som 12-åring blev tagen för en kille ibland, och som trivdes med att inte "fackas in" alltför tidigt.

• Ladylie

köpte startpaket på ellos, jättesöta kläder, vita med beigt. grönt och gult är ju oftast inte så könsbundna kläder.

Var inne på HM och kollade hittade en rosa dress där det stod, "mammas lilla gosse". Expediten sa att det var för att könsneutralisera färgerna lite. Men man kan ju inte sätta den dressen på en tös....
    Så man får ju kolla vad det står på kläderna...

• Mums

Vi måste VERKLIGEN ta ansvar för de här valen av färger!

Förtrycket av flickor och kvinnor börjar med de nuttiga rosa bebiskläderna. Redan där säger vi att du som flicka ska vara ett gulligt objekt, medan pojkar ska vara tuffa och aktiva.

Tro inte att det "är så oskyldigt när de är så små"! Det fortsätter ju på den vägen sedan!

En bekant till mig födde en flicka. Någon timme senare märkde de att hon började bli kall, och frågade om inte flickan skulle kunna få en mössa, som de andra barnen hade. Sköterskan svarade: men det fanns bara blå mössor kvar!

Man är alltså så lite värd som flicka, att man hellre ska frysa än kunna framstå som pojke.

• Månsi

ålens har också jätte finna kläder upptäckde jag i går :)

• Skruttet

P.O.P's randiga bodysar i olika färger är fina tycker jag - där har de dessutom många andra färger än ljusrosa och ljusblått *huuurv* (och kråsen slipper man oxå).

• JPL

Bra mums, det är VI som ska ta ansvar för att förändra uppdelningen i pojk- och flickkläder!

Hos oss blir det inget rosa men blått oavsett kön.

• Mindy

Det är ju inte klokt Mums!

Om jag får en tjej kommer hon inte att bli klädd i rosa förrän hon själv vill det. Jag tål inte rosa

Har också ohyggligt svårt för alla bebiskläder som är fulla med nallebjörnar, lamm eller annat jämt! Gillar bäst vanliga enfärgade plagg utan en massa pråliga mönster.

• Tilda

Jag håller helt och hållet med. Det är VI som föräldrar som måste ta ansvar. Tänkte själv utöva lite påtryckningar genom att skriva brev till diverse klädkedjor och tala om vad jag tycker om deras utbud av barnkläder. Det är skandal! Lyckas inte ens hitta en enfärgad body (som inte är vit) trots lååångt sökande. Antingen är det krås och volanger runt kragen eller nåt litet märke som tydligt talar om om det är pojk- eller flickbody. Ghaaargh!

Jag vill att min bebis ska få ha färgglada kläder. Inte vita, beiga eller marinblå. Och inte rosa för det gillar jag inte. Utan grönt, gult, rött och turkost. Det är dags att vi säger ifrån ordentligt. Butikerna hävdar ju att de säljer "det som folk vill ha". De tänker inte på att det faktiskt inte finns några alternativ.

• flowermoon

De flesta pastellfärgerna är fina på alla bebisar tycker jag. Har stickat vitt, gul och lite mintgrönt. Fast nu vet jag att det blir en tjej - och köpt till lite rosa.. eftersom det är vårens/sommarens modefärg och jag ääääääääääääääälskar rosa!

• vilde

Fattar inte varför det inte tillverkas kläder i starka färger? Varför bara pastelliga ljusblå och rosa. Barn "ser" ju bara starka färger!
    Jag har köpt vita och ljusgula kläder som jag har färgat i klara könsneutrala färger. Mamma fick sig en smärre chock när hon såg den olivgröna knyttröjan och de svarta byxorna. Själv tycker jag om svart så varför ska inte mitt barn kunna ha den färgen?

Tillverkarna borde väl fatta att de skulle kunna producera en eller två färger som inte var könsbundna och på så sätt sälja dubbelt så mycket?!

• kristinah

Vilde
    Varför ska barnen "se" sina kläder? Håller annars med om att könsuppdelningen är fruktansvärd. Kommer att stenvägra kill-kläder tjej-kläder. hoppas bara det finns att köpa allmänt fina kläder nånstans. Eller så kanske man ska blanda och ge. Köpa prinsessklänning till lillkillen och byggarebob till lilltjejen!?!?

• Majsan70

Jag har lite svårt att förstå varför det är så fult att visa att det är en kille eller tjej med klädvalet.

Värderingarna sitter ju inte där. Dem får de hemifrån med hur man behandlar andra människor. Jag klär mig gärna i kjol o snygg top för att bejaka min kvinnlighet. Till vår dotter har vi allt från rosa och gult till blått och grönt i färgväg.

Mitt personliga val till vår dotter är utan en massa "finesser" eftersom jag inte tycker att det är snyggt med krås o krus. Leker gör hon precis lka bra fastän hon har klänning på sig.

Min stora dotter på nio år klär sig snyggt tufft och tjejigt utan att för den sakens skullr frossa i rosa, tyll, och volanger. Hon vet att hon inte är mindre värd än en kille för det.

Vi pratar mycket om jämlikhet hemma, och alla gör oxå allting. Inget är uppdelat i pojk eller flick sysslor...Ni vet det där klassiska.. Personligen tror jag att det är där man skall börja...och kanske inte i att rata allt som är sött och flickigt! *S*

Självklart accepterar jag at andra männsikor har andra tankar om detta, men jag fattar inte varför det skulle bli jämlikt just med POP s randiga kläder...??!! HIHI! överdriver lite där...men ändå min fundilering...

Tack o hej!!!! från en som lever jämställt och har en jämlik arbetsplats.

• Stintan

ang köns neutrala kläder så är det ganska lätt att "styra" som förälder i början. Faktum är att jag köpte väldigt mycket kläder på "kill avd"

Men from att min dotter var ca 1 1/2 och hon blev " influerad" av en större tjej hos hennes dagmamma har det varit TJEJ för hela slanten.

Sen hon började på dagis så är bland det första hon säger när hon vaknar "mamma idag vill jag ha klänning" hon är 3 1/2 och självklart är det jag och min man som bestämmer.
    Hon får definitivt inte ha kjol/ klänning varje dag för vi har inte kläder så det räcker.

jag vet inte om debattenom förtryck hör hit men visst kan vi som föräldrar styra mycket men inte allt.
    Jag tror att det är viktigt att man försöker lära baranen att det där inte är så viktigt och att det är hur manär och beter sig mot andra som är det viktigaste.

ooops det blev ett långt inlägg.

Svar på tråden Könsneutrala kläder