• Xerxez

Könsneutrala kläder

Vi har bestämt oss för att inte ta reda på könet innan förlossningen. Det hindrar ju inte att man vill köpa lite kläder så här månaderna innan. Mina erfarenheter av klädaffärerna är dock inte så goda. Lite hårdraget så är ena halvan av affären fylld med osa kläder, och andra halvan är ljusblå.

Inte nog med detta förresten. Jag klär gärna en eventuell tjej i ljusblått och vice versa, men de rosa kläderna har för säkerhets skull tryckt text med orden "värdens sötaste tjej" etc. Där går till och med min gräns...

Help please...

• Svar på tråden Könsneutrala kläder
  • Kajsan

camwae

Javisst kan en tjej ha superman dräkt.
    Tycker du att en kille kan ha det?

• camwae

Kajsan

ja jo den kändes ju lite pojkig dräkten,så jag hade inte räknat med att ha den på en tjej alls först men nu så kan jag ju absolut tänka mig det,var bara kul att höra era kommentarer.

• Upptagen

camwae: Som du ser skrev jag innan att jag har köpt en stålmannenpyjamas, och jag tror den blir lika söt på en kille som på en tjej! (det kanske är samma vi tänker på?) Den fanns även i rosa, men varför skulle inte tjejen kunna ha orginalet för?

Gult tycker jag passar bra till båda könen också... är det inte typ gula kläder man brukar köpa innan man vet vad det är för liten krabat man har i magen?

• camwae

Tussilago:

Oh den pyjamasen som du köpt är så fin, har tittat på den med och såg att den fanns i rosa med,(fast den var inte lika fin)Den dräkt jag menar är en jogging dräkt i grått. Med s trckt på baksidan.

• Sunniva A

När jag väntade min dotter köpte jag ett startpaket i gult från Ellos, det skulle ju ha passat på en pojk oxå. Sen hade jag MASSOR av ärvda kläder från min syster som har tvillingflickor så det var ju tur att det blev en flicka.. Men jag tycker som de flesta andra som svarat att man kan ha de flesta färger till båda, men kanske inte ljusrosa och ljuslila på en kille. Jag köper ofta byxor till min dotter på pojkavdelningen, snygga jeans utan tryck resp blå och gröna joggingbyxor. Synd att det ofta finns könsspecifika ord och bilde på många av kläderna! Rött tycker jag går jättebra på pojkar oxå. På La Redoute (postorder) finns snygga (pojk-)kläder som även går bra till flickor, deras flickkläder är ofta väl puttinuttiga till vardags tycker jag.

• Upptagen

camwae:

Visst är den fin! Såg även en joggingdräkt fast i blått som jag var lite sugen på att köpa också... det är nog samma som du menar fast annan färg. Jättefin den med!

• Jennie123

Var på H&M och såg flera fina randiga kläder vit/röd, vit/beige, vit/mörkblå. Sen fanns det tvådelade overaller i beige, grå och vit. Annars har de ju nästan allt en spädis kan behöva i vitt.

Jag gillar inte könsfärgerna och kan absolut tänka mig en tjej i blått och varför inte en kille i rosa (inte med tjejtryck på kanske). Barnet lider ju knappast. Det som kanske blir jobbigt är alla okända människor som tar för givet vilket kön det är. Men det är väl bara att rätta dom. Kanske sprider man lite ¨öppenhet¨.

• pippil

Men vad härligt tjejer och se att ni tycker som mig...:) att det är dags att bryta alla färgmönster och äntligen låta tjejer ha blått och killar rosa...Jag håller med att det är synd att det ska stå något om världens sötaste tjej eller kille på de tröjorna... Skulle vara härligt att få köpa vilka färger man ville till sitt barn men det är affärerna som styr oss tyvärr...
    Man får kanske maila till inköp/design hos dem och ge dem lite nya förslag. Om ingeb säger något så kan det ju aldrig förändras!
    Hej och hå gummitå...

• Atena

Jag kan nog till och med tänkar mig rosa på en pojke! En baby lider ju inte av folks kommentarer (skulle nog inte klä en äldre pojke i rosa [om han inte ville själv]; för att jag inte tycker att barnen ska behöva ta den diskssionen) och det skulle vara lite kul att se folks miner när de stöter på en rosaklädd pojke! De flesta skulle nog skämmas lite för att de utgått från att en baby i rosa är en flicka!

Alla färger funkar på båda könen, tycker jag, men skulle nog avstå från kläder med text typ "världens gulligaste tjej", även till en flicka!

• mita30

Ljusblått är väl neutralt nog.. Tycker jag ingen direkt pojkfärg iallafall ..
    Rosa skulle jag aldrig klä min bebis i även om det är en tös ..

Svar på tråden Könsneutrala kläder