• Xerxez

Könsneutrala kläder

Vi har bestämt oss för att inte ta reda på könet innan förlossningen. Det hindrar ju inte att man vill köpa lite kläder så här månaderna innan. Mina erfarenheter av klädaffärerna är dock inte så goda. Lite hårdraget så är ena halvan av affären fylld med osa kläder, och andra halvan är ljusblå.

Inte nog med detta förresten. Jag klär gärna en eventuell tjej i ljusblått och vice versa, men de rosa kläderna har för säkerhets skull tryckt text med orden "värdens sötaste tjej" etc. Där går till och med min gräns...

Help please...

• Svar på tråden Könsneutrala kläder
  • Holmstedt

Jag tycker att man kan ha i stort sett alla färger på båda kön. Det enda ja ginte vill klä ev pojke i är väl rosa och sånt som går i rosa toner, typ cerise. Rött tycker jag är jättefint på pojkar!
    Håller med om att det är uppdelat i affärerna och man vill ju faktiskt köpa lite innan förlossningen. Sen är det ju mycket att tjejer ska vara fina och söta med klänningar etc och killar ska vara tuffa i hängslejeans och keps. Varför kan inte tjejer också få vara "tuffa"?

• Kagi

Håller med alla tidigare inlägg! Jag skulle nog inte klä en son i rosa med spetsar...men det skulle jag å andra sidan inte klä en dotter i heller! Jag gillar inte det där överdrivet puttinuttiga. Däremot har jag en del kläder i ljusblått till min dotter. Det tycker jag funkar på båda könen. Men jag föredrar starka färger. Det är ju dessutom bara sådana som bebisen själv uppfattar! Synen är inte tillräckligt bra för att kunna uppfatta alla dessa pastellfärger vi förväntas omgärda bebisarna med.

Förutom det som redan nämnts här så kan jag tipsa om Name It-kläder! Om du råkar bo i Göteborg så finns de på Lilla Villervalla i Haga - mycket bra butik! Jag tror att de även finns på Guppi.

• Kahlo

Vi köpte en röd-vitrandig body på H&M för några veckor sedan. Snygg, enkel och könsneutral tyckte vi. När vi kom ut kollade vi på kvittot stod det "Baby - flick" under varans namn. Bara så att ni vet att röd-vitrandiga bebis-kläder är för tjejer och ingenting annat

• Kajsan

mammamary!
    Skämtar du?
    Finns det olika underkläder till bäbisar?!
    Jaha, då är det väl bara en tidsfråga innan det kommer stringtrosor till spädbarn.
    Fast, det är klart, skulle bli svårt med blöjan då.
    Kanske är den anledningen att det ännu inte har kommit..
    Detta är dock en helt annan diskussion.
    Sorry.

• Erika

Jag har också hadft lite probelm att handla kläder då det mesta är rosa eller ljusblått. Hitills har det blivit lite benvitt.

• Morbid Mistress

www.josefssons.se finns det en del i rött och marinblått. Likså finns det enkla fina kläder på Ica Maxi för de som har den i närheten. Har hittat helvita bodies där som jag kommer köpa och batikfärga i vinrött tänkte jag. Tycker väl också i princip att alla färger funkar förutom rosa och gult till killar. Är inte heller så förtjust i att sätta på bäbisar beige och grått. Tycker det är lite trist men det är ju bara min personliga smak.
    //H

• Palsternacka

Jag älskar polarn och pyrets brun-och-vit-randiga kläder! Tyvärr kommer de säkert inte att finnas kvar när jag själv får barn, och det känns väldigt hysteriskt att bunkra upp redan nu. Så för säkerhets skull har jag köpt lite sånt till syrrans barn så kan ju mina ärva dom sen. Smart va!

JAg tycker att vitt eller klara starka färger, även svart är finast. Pasteller blir så konstigt till små bebisar som ändå är ganska rosa i sig själva. Jag skulle nog kunna tänka mig lite pastellinslag som rosa, även på pojkkläderna - jag menar min sambo har ju rosa skjorta ibland så varför inte? Men helrosa - nej tack, men det gäller även till flickor.

• Majsan70

Vi köpte lite på Ullared. Mest i vitt faktiskt...Resten fick vi av familj vänner och bekanta efter nedkomsten. Man behöver ju inte sådär jättemycket den första tiden, utan kan ju handla allteftersom.

Nu tycker ju jag att tjejkläderna är skitgulliga och mycket i garderoben är i rosa toner (dock utan krås o så), och dessutom mycket klänningar. Men jag har köpt en del fräcka kläder även till tjej. Rött o grönt är ju himla fint.

Först på önskelistan just nu till vår dotter är : Jeansjacka med Indians tryck..Skitcoolt. *S* För Frölunda Indians fantaster kan jag rekomendera deras sparkdräkt som äro helt könsneutral...

• camwae

Jag hade eller har rättare sagt sett ut en så tuff superman dräkt på hm!har ni sett den?så cool tycker jag,men nu är det en tjej vi ska få ,vad tror ni kan man köpa en sån ändå?Mig spelar det annars ingen roll med färger och så beroende på kön,det enda jag inte skulle kunna tänka mig är rosa på en pojke.

• ceci lia

Åhlens har bra grejer. Jag köpte en del vitt, svart, beige och ljusgrått innan.

Svar på tråden Könsneutrala kläder