Katten76 skrev 2008-03-10 07:27:56 följande:
Hur många av er jobbar inom barnomsorgen?I vår kommun får man endast lämna 3 tim /dag eller 15 tim / vecka inom barnomsorgen. Inom skolbarnsomsorgen får man inte ha barnet på fritids när någon av föräldrarna/bonusföräldrarna är föräldralediga. Eftersom avgiften är baserat på inkomsten och då sammanställd på både den biologiska och bonusföräldern, förstår jag inte varför det skulle vara skillnad på lämningen.!? Varför skulle man då lämna helt andra tider helt plötsligt?Vi har alltid utgått efter att den föräldern som slutar tidigast hämtar barnen. Oavsett om det är biologisk eller bonus. Det är ju ett ansvar man får på köpet när man ingår en sådan relation. Förstår att man kan ha olika åsikter men nu lämnar jag ett svar utifrån mitt arbete, kommunens regler och min egen situation.Att dra detta vidare med olika domar och lagar/paragrafer. Vem gör man det för? / Förskollärare...
Jag håller inte med om att det är ett ansvar man får på köpet.
Som bonusförälder har jag inga juridiska rättigheter/skyldigheter. Det har barnens mamma och pappa.
I så fall skulle ju mamman inte heller få lov att ha barnen på dagis full tid när bonusmamman är föräldraledig.
Skulle jag då gå in som ställföreträdare för henne när jag inte har rätt att underteckna papper gällande barnen?
Jag har inte heller rätt att vara med på utveckingssamtal gällande barnen, endast allmänna föräldramöten.
Vi väntar vårt första gemensamma barn och jag ser fram emot att få vara hemma själv med min första bebis. Det är mina bonusars rättighet att få vara på dagis som de är vana vid.
Alla mammor är ju hemma själva med sin första bebis när allt är nytt och ovant, varför skulle inte jag få lov att vara det också?
Varför ska bonusarna behöva vara hemma med mig och bebisen och hela tiden behöva ta hänsyn till att den lille sover/ammas etc.
Det stämmer att många kommuner har gjort egna regler för detta men som BetongMorsa skriver så är det inte enligt lagen korrekt.
Det är bara att kolla med skolverket, eller beställa utdrag ur en av flera domar som finns gällande dessa fall.