• Håll min hand

bonusbarn + mammaledig? hur funkar det?

Nu är det såhär att vi har min sambos barn varannan helg men har funderat på att börja ha varannan vecka. Men vi ska ha vårt första gemensamma barn i början på juni och hur funkar det med dagis och sånt om jag är mammaledig och min sambo jobbar?
    Får bonusen ha dagis på dagarna då eller måste han vara hemma med mig?

Skulle nog kännas som en chock för mig att ha hand om båda samtidigt på dagarna när jag ska bli "riktig" mamma nu för första gången. Tyvärr är jag ingen super-mamma.

• Svar på tråden bonusbarn + mammaledig? hur funkar det?
  • AnnanAnna

Katten 76: Det är ju helt oväsentligt vad du personligen tycker att man skall ha för upplägg när man som bonusförälder får barn och har sin sambos/mans barn kvar inom barnomsorgen.
    Det som gäller är ju de bestämmelser som finns, sen om din förskola inte följer dessa regler är det ju en annan grej.
    Att avgiften räknas på båda de sammanboendes inkomst är också en annan fråga som inte har med hur mycket tid man får ha barnet på dagis att göra. Många TROR att bara för att man räknar inkomsten på båda så gör man också så med antalet timmar man har rätt till barnomsorg, men så är det alltså inte.

Personligen tycker jag det är lite oroväckande att en person som jobbar inom barnomsorgen inte har bättre koll på bestämmelserna än så, men det förklarar ju också varför många bonusföräldrar får strida för att ha barnet på dagis samma tider som innan syskonet kom...

Det är inte något godtyckligt i den här frågan, där man skall göra så som någon annan som jobbar på dagis/fritids tycker, utan det är en fråga om vad som gäller, vilka bestämmelser som finns kring huruvida man har rätt till barnomsorg som vanligt om man har bonusbarn.
    Och svaret på den frågan är som du kan se fastslaget i domstol och alltså ingenting någon kommun eller någon person inom barnomsorgen kan ändra på egen hand för att man tycker det är fel.

• Lyckogrisen
    Katten76 skrev 2008-03-10 07:27:56 följande:
    Hur många av er jobbar inom barnomsorgen?I vår kommun får man endast lämna 3 tim /dag eller 15 tim / vecka inom barnomsorgen. Inom skolbarnsomsorgen får man inte ha barnet på fritids när någon av föräldrarna/bonusföräldrarna är föräldralediga. Eftersom avgiften är baserat på inkomsten och då sammanställd på både den biologiska och bonusföräldern, förstår jag inte varför det skulle vara skillnad på lämningen.!? Varför skulle man då lämna helt andra tider helt plötsligt?Vi har alltid utgått efter att den föräldern som slutar tidigast hämtar barnen. Oavsett om det är biologisk eller bonus. Det är ju ett ansvar man får på köpet när man ingår en sådan relation. Förstår att man kan ha olika åsikter men nu lämnar jag ett svar utifrån mitt arbete, kommunens regler och min egen situation.Att dra detta vidare med olika domar och lagar/paragrafer. Vem gör man det för? / Förskollärare...
    Jag håller inte med om att det är ett ansvar man får på köpet.
    Som bonusförälder har jag inga juridiska rättigheter/skyldigheter. Det har barnens mamma och pappa.
    I så fall skulle ju mamman inte heller få lov att ha barnen på dagis full tid när bonusmamman är föräldraledig.
    Skulle jag då gå in som ställföreträdare för henne när jag inte har rätt att underteckna papper gällande barnen?
    Jag har inte heller rätt att vara med på utveckingssamtal gällande barnen, endast allmänna föräldramöten.

Vi väntar vårt första gemensamma barn och jag ser fram emot att få vara hemma själv med min första bebis. Det är mina bonusars rättighet att få vara på dagis som de är vana vid.
    Alla mammor är ju hemma själva med sin första bebis när allt är nytt och ovant, varför skulle inte jag få lov att vara det också?
    Varför ska bonusarna behöva vara hemma med mig och bebisen och hela tiden behöva ta hänsyn till att den lille sover/ammas etc.

Det stämmer att många kommuner har gjort egna regler för detta men som BetongMorsa skriver så är det inte enligt lagen korrekt.
    Det är bara att kolla med skolverket, eller beställa utdrag ur en av flera domar som finns gällande dessa fall.
  • Teschty
    Håll min hand skrev 2008-03-09 18:37:16 följande:
    Teschty: Känner precis som du beskriver. Jag tror inte heller att någon skulle bli gladare om jag "tvingades" att vara hemma med bonusen, trots mina tvivel. Nä men jag känner lite att jag vill ta det lugnt, speciellt då i början, och låta mina rutiner styras helt av min lilla bebis. Känner bara helt ärligt att jag inte klarar av, eller vill ha hand om 2 samtidigt. Är ju inte ens van att ha hand om barn så jag vill nog lära mig det först Så är det bara. Hur gammal e din minsta då?
    Min son e snart 3 månader, så vi myser i fulla drag... Helt underbart att få denna tiden med honom!!!
    Alvin mammas hjärta
  • Omorfia

"Hur många av er jobbar inom barnomsorgen?
    I vår kommun får man endast lämna 3 tim /dag eller 15 tim / vecka inom barnomsorgen.
    Inom skolbarnsomsorgen får man inte ha barnet på fritids när någon av föräldrarna/bonusföräldrarna är föräldralediga.
    Eftersom avgiften är baserat på inkomsten och då sammanställd på både den biologiska och bonusföräldern, förstår jag inte varför det skulle vara skillnad på lämningen.!? Varför skulle man då lämna helt andra tider helt plötsligt?

Vi har alltid utgått efter att den föräldern som slutar tidigast hämtar barnen. Oavsett om det är biologisk eller bonus. Det är ju ett ansvar man får på köpet när man ingår en sådan relation.
    Förstår att man kan ha olika åsikter men nu lämnar jag ett svar utifrån mitt arbete, kommunens regler och min egen situation.

Att dra detta vidare med olika domar och lagar/paragrafer. Vem gör man det för?

/ Förskollärare..."

Trist att din förskola lurar föräldrar genom att inte följa lagen. Hoppas att någon av dem reagerar så att ni får lära er hur ni ska agera.

• BetongMorsa

Ja en förskollärare borde kunna lagen bättre som sagt var. Men om skolchefen i kommun inte kan så varför skulle lilla dagisfröken kunna?!?!?
    Kan jag me skylla på i mitt jobb om jag kör mot rött eller struntar i stop plikt. Näää jag visste inte så det gäller inte mig?!?!?!

Och som ngn skrev. Lever man i en kärnfamilj är man bara mamma, pappa o bebis i början. Vad finns det för ngt som säger att vi bonusföräldrar inte ska få ha det så bara för att man råkar bli upp över öronen förälskad i ngn som redan har barn?

• mamma bus

Katten 76

Uppenbarligen så vet du inte vilka lagar som faktiskt gäller kring detta. Din kommun / förskola gör faktiskt fel som tvingar bonusföräldrar att ta ansvar. Regeringsrättens beslut gäller alla, även de kommuner som vill blunda för detta beslut.

Varför domar finns? tja, i alla styvfamiljer så funkar inte alla inbördes relationer tipp topp, tyvärr. Att tvingas vara med en styvförälder eller styvbarn kan faktiskt skada relationen på sikt eftersom den är tvungen.
    I det fallet som gick till regeringsrätten ville styvbarnen absolut vara på fritids.

Avgiften har inget med ansvarsfrågan att göra, den grundar sig på hushållets inkomst och där har ingen drivit det till regeringsrätten vad jag vet.

• Håll min hand

Ja men det låter ju sunt det iaf, att det nu finns en lag som gäller. Ska kolla upp mer om det! Då kanske det löser sig för alla parter då:)

• LilliNor

förääldraledighet gäller även bonusföräldrar. Så är du mammaledig så gäller reglerna hos er åxå  som hos en biologisk mamma som är ledig.
    Hos oss är det 3 dar i v . 15 timmar och min dotter är hemma med sin bonusmamma restarande tid.  Och hos mig åxå för jag är åxå hemma..

Sambokoppling och det är ju hennes bror som är hemma, dom ska ju åxå knyta an till varann.

Och på öppna förskolan får ju inte ens syskonen vara med... Om dom har barnomsorg så ska dom vara där.. åxå en regel kanske inte överallt med  här är det så

• SaramedM

Du måste inte han honom hemma men jag reagerar på att du hellre ser att han inte ska bo hos er alls ( och förvägras sin pappa) än att du "tvingas" vara med honom på dagarna....

• SaramedM

Helt enkelt är det så här. Jag skulle inte palla att ha hand om två barn samtidigt. Inte som det ser ut just nu i denna situation. Thats it!!! Har sagt till sambon att isf får vi vänta med att ta honom på delad vårdnad.

Den synen på mina barn andras ungar har jag vuxit upp med, fy sjutton!

• Lyckogrisen
    LilliNor skrev 2008-05-05 09:56:24 följande:
    förääldraledighet gäller även bonusföräldrar. Så är du mammaledig så gäller reglerna hos er åxå  som hos en biologisk mamma som är ledig.Hos oss är det 3 dar i v . 15 timmar och min dotter är hemma med sin bonusmamma restarande tid.  Och hos mig åxå för jag är åxå hemma..Sambokoppling och det är ju hennes bror som är hemma, dom ska ju åxå knyta an till varann.Och på öppna förskolan får ju inte ens syskonen vara med... Om dom har barnomsorg så ska dom vara där.. åxå en regel kanske inte överallt med  här är det så
    Tyvärr är det fel som du skriver.

Som bonusförälder har du inget juridiskt föräldraskap för dina bonusar och därför är det INTE samma sak som när en biologisk mamma är hemma och är mammaledig.
    Många kommuner skapar "egna" regler kring detta men de följer alltså inte lagen när de gör detta.
    Det finns prejudicerande dommar på detta där föräldrar tagit det till domstol och fått rätt.

Kontakta skolverket så får ni höra själva!
Svar på tråden bonusbarn + mammaledig? hur funkar det?