Sojaallergi - HJÄLP!
Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.
Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?
Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?
Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.