• Kavat

Sojaallergi - HJÄLP!!

Mama Law skrev 2008-04-16 09:33:30 följande:

Ja det kan du men är man dessutom allergisk mot vetestärkelse så finns det bara ett bröd (som jag har hittat) finns i grovt och vitt som man kan äta!!! och jag kan säga att det är inte gott det är så kompakt så det är som en studsmatta alvin äter det bara om det är rostat om ens då!!!!En liten fråga har era barn problem med magen, eksem eller andningsbesvär när dom får i sig mat dom inte tål???
    Eksem och magen här! Inget med andning än så länge...! Pepparpeppar (mormor och gammelmormor har astma)
  • Kavat
    fairyfloss skrev 2008-04-17 07:26:41 följande:
    K Kavat: Jag väntar spännt på upplösningen! littlemum: Jag tror inte man kan äta kornmaltvinäger om man inte tål sädesslag. Men jag vet inte om det är vinägern man inte tål, eller om det är för att det kan finnas spår av kornprotein i vinägern.
    Ja, idag ser det bättre ut. Men jag vet inte hur petiga de kommer vara. Ser lite ut som lilleman har överallt. Men mer på ägg (redan konstaterad), vete, havre (vad jag tror vill säga...) och de andra kanske de bedömmer som inget. Vi får se.
    Men han ska ju inte ha på den/de tomma. Så tycker de att det är reaktion på dem så kanske de bortser från hela testet?
    Vet inte om det är en tom eller två, de satte 7 lappar, men skulle bara testa 5 ämnen.
    Dottern ser vid snabb koll idag bara ut som reaktion vad jag tror är soja. Men lite på ägg/mjölk? Kanske faller bort de med. Men det har hon ju redan konstaterade allergier mot, så det är ju inte så konstigt.

Det luriga är ju att hon reagerar så mycket på soja men inte på RAST. Vilket gäller? Är hon mer allergisk än vad RAST säger så kan ju hennes klieri bero på t.ex bönor,ärtor och sånt? Vi har ju inte uteslutit sånt eftersom hon inte hade allergi, men struntat i sojaprodukterna. Intressant!

Ja, jag kan inte låta blir att spekulera! Och då h ar jag ändå ingen koll på vad som är vad egentligen! Hopplöst!
  • Kavat
    littlemum skrev 2008-04-16 21:26:38 följande:
    Man kan inte äta maltvinäger från korn om man inte tål sädesslagen eller?
    [/citat]
    fairyfloss skrev 2008-04-17 07:26:41 följande:
    [citat]
    K Kavat: Jag väntar spännt på upplösningen! littlemum: Jag tror inte man kan äta kornmaltvinäger om man inte tål sädesslag. Men jag vet inte om det är vinägern man inte tål, eller om det är för att det kan finnas spår av kornprotein i vinägern.
    Håller med, tror inte heller att det funkar. Men sånt får man väl kanske testa fram efter ett tag?
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-04-17 08:30:04 följande:
    Kavat: Vid pricktest är det alltid två kontrollstick, ett negativt och ett positivt. Jag antar att det är sammma med lapptest. Negavivt är någon cellulosa-blandning. Vad de har i den positiva vet jag inte. Histaminer??S visade inget på det positiva på pricktestet, så det var ingen förvåning över att mjölk eller äg inte visade något trots allergi.
    Aha. Men då är frågan...? Håller tummarna på ingen reaktion på vete. Det hade ju varit helt underbart! Jaja, ska inte dit förän efter lunch så jag (och ni! ) får hålla mig till tåls ett tag till... *tuggar på naglarna*
  • Kavat

Klipper in det jag skrev i allergitråden:
    Här fick vi sonens havreallergi konstaterad av läkare idag på patchtestet, men övrigt var det inte tillräckligt prickigt på för att de vågade sig på att konstatera allergier.
    Men den tomma var helt tom och resten av ställena var mer eller mindre prickiga (vete, råg, mjölk, ägg (redan konstaterad) och resten av ryggen är jätte fin.
    Så vi får senare prova oss fram med vete och mjölk. Men det som är skönt är att havreallergin finns konstaterad av läkare, så slipper vi bli misstrodda.

Dottern var också lite prickig, men inte tillräckligt och inte på långa vägar som lillebror, men hennes klagan över magont kvarstår ju så de tog blodporv för gluten och vetestärkelse och så ska hon äta vetefritt i 2 veckor tills provsvaren kommer.

• Kavat
    Kavat skrev 2008-04-17 17:53:35 följande:
    Klipper in det jag skrev i allergitråden: Här fick vi sonens havreallergi konstaterad av läkare idag på patchtestet, men övrigt var det inte tillräckligt prickigt på för att de vågade sig på att konstatera allergier.Men den tomma var helt tom och resten av ställena var mer eller mindre prickiga (vete, råg, mjölk, ägg (redan konstaterad) och resten av ryggen är jätte fin.Så vi får senare prova oss fram med vete och mjölk. Men det som är skönt är att havreallergin finns konstaterad av läkare, så slipper vi bli misstrodda.Dottern var också lite prickig, men inte tillräckligt och inte på långa vägar som lillebror, men hennes klagan över magont kvarstår ju så de tog blodporv för gluten och vetestärkelse och så ska hon äta vetefritt i 2 veckor tills provsvaren kommer.
    Glömde soja och råg som det också testade. De hade bara en blank, ingen som skulle ge utslag.
  • Kavat
    StinaTina skrev 2008-04-18 22:40:07 följande:
    Kavat, varför fick ni inte veta vilket ämne som satt var? Vi har gjort flera lapptester på Emma och får alltid reda på vilket ämne som sitter var på hennes rygg. Tråkigt att det inte blev riktigt med utslag eller inga alls. Bättre att få ett ordentligt svar och vara säker på allergi/ingen allergi.
    Ingen aning...? De talade ju om det efteråt. Men jag hade rätt på min sista gissning, förutom råg som jag trodde var dubbel havre eller den som skulle visa. Lilleman hade ju en blåsa där. Men som inte räknades för det vara bara en blåsa som torkat in när de kollade.
    Men jag har tagit massor av foton. Ska lägga upp så får ni som sett era barn och bedömningar göra en bedömning. Alltid intressant!

Ja, men havren är ju säker allergi och det är skönt. Ägg vet vi ju redan. Vi får la vänta ett par månader och testa sen. Eller sätta egna plåster så det blir riktigt gjort!? Känndes som det var fjuttigt med "utfyllnad" i vissa.
  • Kavat

Sådär ja. Nu har några av er som haft lapptest på barnen fått meddelande.
    Vore jätte tacksam för svar. Om det är någon mer nyfiken så ligger bilderna i galleriet. Tacksam för alla synpunkter!

• Kavat
    littlemum skrev 2008-04-19 11:19:29 följande:
    Spelar det någon roll om plåstren har lossat lite på lapptestet? Ska ta av idag, ser dock ut som om hon har reagerat på själva plåstret?
    Helst ska väl ämnet ligga emot gissar jag, men på vårt var det ju helt intorkat i ägg och mjölk skålen och knappt fyllt i vete och råg, men å andra sidan så blev det ju inte tillräckliga utslag heller.

När jag tog bort plåstret så var det jätte rött där plåstret satt. Men det la ju sig. Gissar att det är därför man ska läsa av nästa dygn.

Men hur ser det ut nu när du tagit bort (gissar jag)?
  • Kavat
    littlemum skrev 2008-04-20 08:34:58 följande:
    Kavat skrev 2008-04-19 19:20:01 följande:Det blir nog till att be om ett riktigt! Eftersom plåstren började lossna 2 minuter efter att vi satte på dem tror jag inte att det blev så bra. När vi tog av det var hon jätteröd där plåstren hade suttit och även där det hade varit vete och ägg. Nu idag så är det lite utslag där ägg satt och så är det utslag brevid där vete satt...? Litar inte riktigt på resultatet. Får höra vad läkaren säger, hoppas jag kan få tag på honom till veckan.
    Oki! Men det var inget på äpple?! Klart han kan ju vara allergisk utan att det ger utslag på detta test heller.
    Hur reagerar han när han får i sig äpple?

Vår lille har ju spytt mer när han var liten men även mindre mängder ändå tills vi helt slutade med havre och vete! Han spydde t.ex upp päronpuré varje gång. Så det ska bli intressant att se hur det går nu efter ett tag utan vete och havre. Om päronet stannar kvar alltså.

Han är skitgrinig idag och vaknade i natt med ont. Bläää! Vi var på 1 års kalas igår. Höll honom från smulor, men frågan är om det räckte med att han lekte med de andra ungarna som ätit tårta eller hittat smula ändå?!
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!