• Mamsie

Sojaallergi - HJÄLP!!

K Kavat,
    något som verkligen gör mig förbannad är kommentaren "han ser ju så fin ut".
    Och...?
    Vad har det att göra med hur ungen mår?
    Man kan ha bristsjukdomar fast man har en "normal" vikt. Och det säger ingenting om hur barnen själva upplever besvären av allergin.

Min första son blev inte diagnosticerad förrän han var 18 månader. Fram tills dess hade han diaréer och stökiga nätter pga mjölkallergi.
    Men han var "rund och fin och glad och go", så därför dröjde det så länge innan någon läkare trodde på mig.

Dålig viktutveckling är bara ett av symtomen.

Nåja, i vilket fall som helst så hoppas jag att ni hittar ett sätt att få honom att må bra (och inte bara se bra ut).
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie
    Gomorron på er!

falken, det ligger något i det du säger: en stressad mage (pga mjölk el nåt annat man inte tål) är ofta känsligare mot saker som den hade tålt innan.

Min stora son har fortfarande känslig mage, och ibland tänker jag att det är den odiagnosticerade mjölkallergin som "ställt till det". Att hans tarmar inte haft en chans att utvecklas normalt från första början. (när vi föds är tarmarna inte helt färdiga utan fortsätter att mogna ett tag).

Men nu är han 21 år och han kan äta allt utom citrusfrukter. När han blir stressad reagerar han med magen, medan andra kanske hade reagerat med huvudvärk eller muskelspänningar i nacke/rygg.

På tal om mage: nån som vill ha kaffe?
  • Mamsie
    Kavat,
    så underbart med en "hel" natt

Max strular ju med nätterna pga förstoppningen (vad den nu beror på...?). De morgnar man vaknar och konstaterar att man haft en natt utan spring eller gnöl, så känner man sig som en "normal mamma med normala barn"

Ha en bra lördag, och glöm inte godiset!
  • Mamsie
    Kavat skrev 2008-03-29 06:41:11 följande:
    Upptäckte nu när jag läste på AD-dropparna - SOLROSOLJA! Jag har inte ens kollat för det har vi gett honom sedan han var en månad ju... Hrm, hur gör man nu? Finns väl AD-droppar i annat än olja? Är nog värt att testa. Om det nu är solrosolja.Man undrar ju vad det gör för skillnad på 5 och 10 droppar per dag...!Kan man kolla solrosallergi?
    Det är ovanligt att man reagerar på raffinerade oljor eftersom det är så små eller obefintliga mängder protein.
    I kallpressade oljor däremot kan det finnas så mycket protein att man reagerar.

Naturligtvis kan man vara superkänslig, men det är ju inget man hoppas på...
    Kanske bäst att testa de vattenlösliga dropparna?
  • Mamsie
    Kavat skrev 2008-03-29 07:32:14 följande:
    Läs följande. Tror ni det funkar så?www.geocities.com/SoHo/Study/2653/dafreeworld...
    Jag är alltid skeptisk till de som försöker sälja något.
    Ok, ibland kan det funka.
    Men om man som jag har en "konstig" kronisk sjukdom som inte är erkänd av alla läkare (vissa läkare tar inte till sig sånt som kommit fram efter 50-talet, typ), så träffar man på så otroligt många kvacksalvare och förståsigpåare att man blir luttrad.
    Om jag hade köpt varenda produkt som sägs göra underverk så hade jag troligtvis varit lusfattig och besviken. Nu är jag bara fattig.

Visst ligger det något i de säger, man skadas inte av att läsa och fundera och se om det verkar rimligt. Det är ju på det sättet vi bla kommit fram till barnens allergier. Men som sagt så är det mesta bara rappakalja av nån som vill tjäna pengar eller känna sig viktig.
  • Mamsie

Kavat, man blir ju nojjig till slut!
    Max har haft hörntänder på G i flera månader; gissa om man kliar sig i huvet när han strular?
    Allvarligt talat så tror jag det är väldigt långsökt att misstänka solrosolja.
    I början hajjade jag till för allt som kom från kossa, get, får, soja eller baljväxter. Men nu förlitar jag mig på att välrenommerade företag (som Semper & Bio Gaia) inte tar några risker med dålig kvalitet på ingredienserna.
    Det är en helt annan sak om tex en bagare inte är så noga med oljan, eller svinbilliga flytande tvålar innehåller div saker som vi inte ens vill veta!

Nojjig ja...
    Max hade fel napp på dagis. Jag påpekade att han enbart har namnnappar på dagis. OK, lugnt..
    Nästa dag hade han fel napp igen!
    Och satt bredvid (på bekvämt kladdavstånd ifrån) en knodd som gladeligen bredde vanligt smör på sina mackor och halva bordet.
    Samma dag var han stenhård i magen igen, hade eksem på armar-ben-bål och ansikte, och började skrika kl 01:30 på natten.
    Tack för den lixom...

Enligt hans läkare så är det inte sååå känsligt att småfingrar kladdar med mjölkprodukter osv, att jag inte ska bry mig om det. Det är viktigare att han inte äter mjölk eller soja!
    ... Men han är ju för bövelen inte helt symtomfri och har inte varit det sedan i oktober! (Han började dagis i augusti).

*svär o muttrar lite till*

• Mamsie

HUH? Var det nån som ropade på mig?
    Aaah, förstoppning och fekaliesnack ja Skitkul...

Lavemang
    Microlax påverkar tarmen på nåt sätt och ska inte ges "för mycket" till småttingar (eller nån annan heller för den delen).
    Resulax är ungefär som att stoppa upp sockerlösning i rumpan och påverkar inte tarmen/tarmmuskeln på samma sätt som andra lavemang. Kan ges till småttingar och ofta. Smörjer så att bajset glider ut, utvidgar så att bajs/krysreflexen kommer igång, mjukar upp bajset.

Laxermedel
    Importal ExLax och Laktulos ska vara typ samma sak. (Criwi?)
    Importal smakar inget och kan strös på maten/blandas i vällingen mm, men då gäller det att skitungen äter upp!

Movicol Junior blandas i maten eller med vätska. Inte till barn under 2 år. Samma sak där att då måste ungen äta upp det man blandat ner det i. Vi skulle vilja prova det, men undrar hur vi ska få i honom det!

Max äter inte alls när han är på det humöret, så för hans del är det enklare att ge Laktulos med spruta: han får i sig varenda droppe. Dessutom är det gott

Ofta svarar barnen bättre på att man delar upp dygnsdosen på 2-3 tillfällen. Max får nu 25ml / dag.

Päron, aprikos och plommon i vilken form som helst hjälper. Max gillar puré med päron och/eller aprikos, men inte plommon. Däremot kan han ibland dricka plommonvatten.

Han äter majsvälling (hemmakokt på Nutra) dagligen, men vi har inte sett någon skillnad i om han äter lite eller mycket. Samma hårda bajs i alla fall...

:::::::
    Dags att bada lillskiten - kommer senare och läser i tråden. (Nu har jag bara klottrat på... )

• Mamsie

*läser lite mellan varven*

falken

Sinlac spydde Max av. Sedan när han testade positivt på soja fick vi förklaringen: johannesbrödsmjölet!
    Varför använda det när mjölkallergiker så ofta inte tål soja eller ägg?
    Heja Nestlé *syrligt*

• Mamsie
    falken skrev 2008-03-31 21:38:23 följande:
     Tack för alla förstoppningstips, kanon!Mamsie - skriver du ner? Kanske ni kan prova Importal Ex-lax som Criwi har? Om ni skulle testa ett tag utan laktos till Max. Det kan ju dölja sig en laktosintolerans bakom mjölkallergin, svårt att veta ju. Ni kanske kan prova ett tag med nåt annat?Är det garanterat smak-fritt? För vår dam här går inte på vad som helst... Vore ju kanon om man kunde ha det i vällingen.
    Han får ingen laktos, eftersom han lever totalt mjölkfritt.
    Eller menade du Laktulos? Det är en sockerart som inte kommer från mjölk, så den vägen får han inte heller laktos.

*sucka*
    fy faaaaaaaaaan så trött jag är på det här nu..
    Läkaren tycker att vi inte ska blanda ihop förstoppningen med eksemet och nattstöket.
    Som jag ser det så är det tre olika symtom av samma orsak: allergi!!!
    Pga flytten så tillhör vi ny BUM, och första bästa icke-akuta tid är i maj. Om 1½ månad.

Åh, vad jag har lust att ha Max hemma och i "skyddad miljö" i två veckor.
    Men då ska man inte hälsa på hos farmor o farfar eller någon annan som har matkladd  högt o lågt. (min svåger har DS, är otroligt bortskämd och mumsar choklad dygnet runt).
    Alla långa ledigheter träffar vi ju släkt o vänner med allt vad det innebär.

Jag har sett till att alla Max dagisfröknar vet att han blev dålig förra veckan. Men ett samtal med rektor skadar nog inte

Sådär - nu har jag fått spy galla igen. Tack för att ni lyssnade *over and färdig*
  • Mamsie

Men vad säger ni?
    Har jag totalt missat att det är så (i barnperspektiv) stora mängder laktos i Laktulos?
    Kanske jag borde ta och skärskåda allt med nya (laktos-)ögon?

Nu när ni säger det så är det ju nästan självklart!
    Halva släkten har problem med mjölk: allergi som små och laktos som stora.
    Min 21-årige son tex...

*mumlar över sin egen dumhet & leter efter gummiklubba att slå sig i huvet med*

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!