• Mamsie

Sojaallergi - HJÄLP!!

Kavat,
    bra att ni har tid till lapptestet!
    Kolla fisk (torsk)? Kommer inte på nåt mer än det du räknat upp annars.
    Myran, du har väl koll på de vanligaste allergenerna?

Jag har glömt köpa hem soja.. tänkte helt enkelt ta ett plåster el nåt med soja-kladd och ett plåster fuktat med rent vatten som jämförelse.
    Max haaaatar plåster och alla typer av förband - troligtvis pga brännskadan för 2-3 månader sedan, så jag vill ta det lite "pedagogiskt" med honom. Om det går.
    Nåja, vi leker med plåster hemma och jag är hans försökskanin nr 1.

Feberförkylningar, infektioner i allmänhet kan ställa till det med hela systemet - och vätskebalansen störs av feber. Kanske bara för lite vätska helt enkelt?

Hoppas det LÖSER sig ^^
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie

De där fullkomliga skrikanfallen är bara sååååå jobbiga!
    Hur i hela friden ska man veta om det är pga humör eller allergi?

Man får ta en lugn o fin tidpunkt och provocera för att se om man kan framkalla skriket igen?
    Neeeejeh, jag vill inte... Huvvaligen!

• Mamsie
    StinaTina skrev 2008-04-09 20:50:12 följande:
    Mamsie, vi har nu hållit på med Importal i ca 3 veckor. Emma har fått 1/2 påse om dagen (utan ett par dagar då vi gav henne 1/4) . Hon har ändå bajsat var 8:de dag MEN nu börjar det tydligen komma igång. Han bajsade i fredags, lördags och idag Vilket bara ger högst 4 dagar mellan. Det är inte alls löst utan sådär lagom krämigt (vilket härligt skitsnack). Kanske värt att "hålla ut" ett tag till och se om han kommer igång och bajsar.  Det kanske tar lite längre tid hos er oxå. Ja, just det, vi har inte gett henne någon form av laxerande förutom Importal under dom här 3 veckorna. Läkaren tyckte att hon skulle bajsa av "egen fri vilja" för att få igång magen på ett "naturligt" sätt (och jag håller med ).Hon har fått microlax (eller liknande, kommer inte ihåg vad det heter) tidigare och följden blir endast att hon helt enkelt vägrar bajsa. (liten bestämd kicka )
    Gick ni över från annat (tex laktulos) eller var det första gången hon fick laxerande?

Man kan tydligen ge en STOR dos i 2-3 dagar innan man går över till en underhållsdos. Med tanke på att Max inte ens blir lös av magsjuka så trodde vi att han skulle bli lös av en hel påse i 2 dar. Sedan trodde jag det skulle sätta fart av ½ påse...
    Nåja, vi fortsätter med ½ påse om dagen ett tag och sen får jag väl göra en ny värdering.

Max har inte bajsvägrat hittills, och jag är otroligt tacksam för det! En sköterska rådde oss att hellre ge Resulax än att låta honom gå förstoppad så länge att han kan få "pottskräck".  Han har tydligen inte förstått att man kan låta bli att bajsa Han ränner på pottan och blir efter 3-4 försök jätteledsen när han inte får ut det

Microlax kan orsaka att "tarmen blir lat", så det ger vi inte mer än tillfälligt - men Resulax ska inte påverka tarmen på samma sätt.
    Kan det vara det som läkaren menade för din dotter?

Nåja, idag hade kokerskan gett ett mjölkpaket till dagisavdelningen så att Max kunde prova det: Laktosfri mjölk...
    GAAAAH! Han är ju mjölkproteinallergiker!
    Nåja, Max hade inte velat ha det som väl var... Han hade bara skakat på huvet när de visade paketet.
    Smart unge! Synd inte kokerskan är lika smart som en 21-månaders knodd Fot i munnnen
  • Mamsie
    Kavat,
    just pga "den manliga faktorn" (eller mänskliga faktorn kanske det heter...) så vill jag inte ha mjölkprodukter eller soja hemma.

Vi har vanlig mjölk, men det är så inarbetat att Max absolut inte får komma i kontakt med det så det är inga problem.

Nu måste jag ge maken en eloge för att han har fattat "houserules", men min mamma har det varit värre med... NU verkar pengen har trillat ner i alla fall och hon köper inte annat än tex rent kött, ren kyckling, och dessutom är hon ganska duktig på att läsa innehållsförteckningar. Inga misstag har hänt hittills med ex bröd.
  • Mamsie

mer

Mamsie skrev 2008-04-10 20:10:21 följande:
    Jo... vi har ju det Jag har gnällt mer här Mjölkistråden-barn & vuxna ... igen nu.
    Spännande värre ^^
  • Mamsie
    Svar på #443
    Min första man blev av med sin kattallergi i 45-årsåldern
    Försenad pubertet?
  • Mamsie
    Svar på #453
    Ajajajdåh...
    Kan gnäller & gnyet inte bero på nåt annat?

Låter som om jag inte är så intresserad av att plåstra in grabben. Hoppas han blir bra av att kokerskan får "ett samtal" med rektorn. Och att han då inte behöver mer utredningar.
  • Mamsie

Attans vad ni klottrar!
    Hej på er allihopah

Just nu är jag i valet och kvalet om jag ska ge grabben mer baljväxter; han blev ju symtomfri ett par veckor när vi var borta från div kladd på dagis och hos farmor.
    Men nu är han sämre igen...
    Mjölk eller soja? Vilket är boven?

Sköt om er!

• Mamsie

Jo, det är mer mjölk-kladd än soja-kladd överallt. Barn som spiller mjölk & yogurt och kladdar med margarin...
    Men hur vet man om det är mjölkkladd han reagerar på, eller om det är baljväxterna?

Whatever - nu har jag pratat med dagis (igen) och kokerskan tar bort ägg och baljväxter också (förutom soja och mjölk som är konstaterat gm pricktest), samt begränsa sädesslagen. Dessutom ska hon (återigen) prata livsmedelshygien med avdelningen.
    Hoppas han blir bättre!

Sedan ska jag sparka, skrika och slåss med barnmedicin (enhetschefen) för att få remiss till allergimottagning och gastroenterologen.
    Inför (ett ev) patchtest ska han vara mjölk- & äggfri så vi börjar med att ta bort ägg också nu och hoppas på en remiss i nästa vecka.

*sucka*

SHIT vad jag har ringt runt o grejat o haft mig - är helt slut i huvet!

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!