StinaTina skrev 2008-04-09 20:50:12 följande:
Mamsie, vi har nu hållit på med Importal i ca 3 veckor. Emma har fått 1/2 påse om dagen (utan ett par dagar då vi gav henne 1/4) . Hon har ändå bajsat var 8:de dag MEN nu börjar det tydligen komma igång. Han bajsade i fredags, lördags och idag Vilket bara ger högst 4 dagar mellan. Det är inte alls löst utan sådär lagom krämigt (vilket härligt skitsnack). Kanske värt att "hålla ut" ett tag till och se om han kommer igång och bajsar. Det kanske tar lite längre tid hos er oxå. Ja, just det, vi har inte gett henne någon form av laxerande förutom Importal under dom här 3 veckorna. Läkaren tyckte att hon skulle bajsa av "egen fri vilja" för att få igång magen på ett "naturligt" sätt (och jag håller med ).Hon har fått microlax (eller liknande, kommer inte ihåg vad det heter) tidigare och följden blir endast att hon helt enkelt vägrar bajsa. (liten bestämd kicka )
Gick ni över från annat (tex laktulos) eller var det första gången hon fick laxerande?
Man kan tydligen ge en STOR dos i 2-3 dagar innan man går över till en underhållsdos. Med tanke på att Max inte ens blir lös av magsjuka så trodde vi att han skulle bli lös av en hel påse i 2 dar. Sedan trodde jag det skulle sätta fart av ½ påse...
Nåja, vi fortsätter med ½ påse om dagen ett tag och sen får jag väl göra en ny värdering.
Max har inte bajsvägrat hittills, och jag är otroligt tacksam för det! En sköterska rådde oss att hellre ge Resulax än att låta honom gå förstoppad så länge att han kan få "pottskräck". Han har tydligen inte förstått att man kan låta bli att bajsa

Han ränner på pottan och blir efter 3-4 försök jätteledsen när han inte får ut det
Microlax kan orsaka att "tarmen blir lat", så det ger vi inte mer än tillfälligt - men Resulax ska inte påverka tarmen på samma sätt.
Kan det vara det som läkaren menade för din dotter?
Nåja, idag hade kokerskan gett ett mjölkpaket till dagisavdelningen så att Max kunde prova det: Laktosfri mjölk...
GAAAAH! Han är ju mjölkproteinallergiker!
Nåja, Max hade inte velat ha det som väl var... Han hade bara skakat på huvet när de visade paketet.
Smart unge! Synd inte kokerskan är lika smart som en 21-månaders knodd