• Mamsie

Sojaallergi - HJÄLP!!

Hittade ingen gummiklubba. Tog en kopp kaffe istället. Att dricka, alltså *s*

Man kan inte rakt av utsätta (sluta med) Laktulos, det ska minskas ner sakta. 1ml i veckan sa hans läkare! Nåja, sakta i alla fall...
    Men om man sätter in något annat istället så borde det ju funka snabbare.

Kikade på Movicol.
    62,5ml vätska per påse. Säg att han behöver mycket; så 2-4 påsar om dan = 125 - 250 ml per dag. *suckar* Ja.. hmm... F-n också. I sämsta fall dricker han 25 ml välling och tackar för maten! Men han gillar coca-cola (slår snabbt bort coke-tanken).

Asch, det ger sig. I värsta fall får vi göra som vi brukar: Bereder en stor mängd - han får i sig en liten mängd - slänger resten. Tar nya tag nästa dag.
    Det är bra med högkostnadsskyddet; där ingår hans Nutra2LGG, antibiotika, Resulax, krämer mm

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie
    Hud och Krämer,

Vi använder Locobase i ansiktet morgon o kväll, och en dutt på dagen.
    Den är megafet (70%) och funkar fint på små områden.

Läkaren skrev ut MiniDerm som är smidigare att smörja/massera hela kroppen med. Och mitt ansikte efter duschen Den innehåller 20% Glycerol www.shenet.se/ravaror/glycerin.html .

Fenuril innehåller karbamid/urea www.shenet.se/ravaror/karbamid.html som binder fukten bättre, men kan svida. Så vi använder det bara på små fläckar och sällan.

Andra krämer har vi inte testat, men jag misstänker det är olika varianter av fett och karbamind i dom??

Något som faktiskt hjälper är att smörja in efter bad/dusch.
    Då är huden mjuk och släpper in "smörjan" bättre. Jämför med en wettexduk eller en svamp. De suger mycket bättre om de är fuktiga istället för snustorra!

Har ni testat med att massera in barnolja/badolja i badet eller duschen? Och ansiktet efter tvätt?

Vissa hudläkare säger att det inte spelar någon roll vad man använder för produkter; huvudsaken är att man smörjer - ofta!
  • Mamsie
    Kavat skrev 2008-04-03 10:30:19 följande:
    Tur att du inte hitta gummiklubban utan kaffekoppen! Va? Ska ni trappa ner i 25 veckor??? Låter sjukt länge för nåt han han kanske inte tål. Och skulle han få abstinens då, eller varför kan han inte sluta med det. Det är ju kanske det som gör honom hård???Vad skulle hända om du slutade helt? Han kanske blir bra i magen då? Eller har ni testat helt utan? En tanke bara... Det borde väl finnas något ni kan använda tillfälligt om ni vågar testa helt utan?Nu har ju mina barn aldrig haft det problemet utan tvätremot... Och då kommer det ju ut iaf. Så detta är bara "dumma" frågor och ingen bakomliggande kunskap, men ibland kan det ju få en att tänka till!
    Jag sitter o klurar på om jag kan fasa in det ena och fasa ut det andra under... säg 1 vecka?
    Undrar om det är för snabb takt...

Max bajsar förr eller senare, men det är stenhårt! Det kan vara 3 dar emellan, eller komma varje dag. Han är helt uppenbart plågad när han ska klämma ut proppen, och när han får ut det sista lösa (förstoppningsdiarée) är han lättad och mår bättre.

Så egentligen är det inte frekvensen man ska stirra sig blind på, utan se till konsistensen istället.

Jag misstänker också att han är så van vid känslan av "propp i röven" och att det inte kommer något när han klämmer, att han helt enkelt slutat att ens försöka bajsa om det inte är på väg ut i alla fall.
    När han fått Resulax regelbundet (en viss tidpunkt) dagligen kommer han snabbt in i den rutinen och klarar sig utan Resulax.
    Tills de klantar sig på dagis igen och vi får börja om igen...
  • Mamsie
    Kavat,
    jag vet att det låter "vansinnigt" - men testa med att blötlägga ungen i badvatten med olja i varje/varannan dag ett tag.
    Vem vet om inte huden börjar suga i sig av fukten?

Värt att testa 1-2 veckor i alla fall?
  • Mamsie

... om vi helt slutar med Laktulos är jag rädd att det blir tatalkatastrof i lilla magen, och att vi då måste ta till andra saker än Resulax. Det är ju trots allt bara en dos sockerlösning i lilla rumpan.
    Hans proppar sitter långt ut (i ändtarmen) och är relativt lätthanterliga. Brorsdottern har propparna längre upp i tarmen... ajajAJ! Men hennes tarmar är kassa sen fostertiden så det är inte riktigt samma sak..

Snacka om skitsnack!

• Mamsie
    Lingi skrev 2008-04-03 20:23:08 följande:
    åda mina barn var torra, vi körde många-många år med ACO badolja, efter bad. Japp, efter bad, smörjde in dom, det var äckligt men det var BARA det som hjälpte.
    Vaddå äckligt?
    Jag tycker det är mysigt att olja in de goa små barna. Vips innan man vet ordet av så är det nån finnig jävel som inte ens vill pussas hejdå innan han släntrar iväg till skolan...
    Man sköljer bort överskottet med vatten och vispar omkring med händerna, precis som när man sköljer bort tvål.
  • Mamsie
    falken,
    jo... Men killarna har ju olika pappor så..  *letar efter svepskäl till varför jag totalt missat laktos-grejen*
    Och dessutom hade stora killen bara problem med laktos i puberteten. Från gymnasiet ungefär har han klunkat mjölk som om han vore en kalv. Jag kallade honom för kalven emellanåt också

Det är mina syskon i Stockholm och deras ungar som har laktosproblem, så jag har liksom inte levt med det i vardagen på samma sätt.

Jag kommer väldigt gärna och hämtar Movicol - för nu väntar jag inte på att någon läkare ska sanktionera bytet. Annars kan man ju testa Importal ExLax. Jag tror mer på Movicol faktiskt!
    Om man kan byta rakt av så gör vi det!
  • Mamsie
    Kavat skrev 2008-04-04 13:42:12 följande:
    Ja, det värsta är väl att de blir så otroligt hala!
    Jo, det förstås... *s*

Förresten - jag missade apoteket idag.
    Är den nån (hud)olja i vanliga livsmedelsaffärer som är lika bra som bebisoljan på Apoteket???
  • Mamsie
    Blå Flygare skrev 2008-04-03 23:14:45 följande:
    Falken: Ozokerit (ingår t.ex i maskara), Polyisobutene (ingår t.ex. i lipgloss), Mineral Oil, Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Mineralolja, Petroleum, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, E 905, Vaselin Oil, Paraffin Oil, Liquid paraffin, White mineral oil.Jag har inte lärt mig dem än, borde skriva en lista att ha med i affären. Som jag gjorde med mjölken i början!
    Shit pommfritt!
    Bäst att köra med oljor som man vet är ätbara då kanske...?
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!