• Kavat

Sojaallergi - HJÄLP!!

fairyfloss skrev 2008-03-15 02:43:29 följande:
    EN sa att jag skulle prova att utesluta mjölk, för det kan hjälpa. En annan sa när jag berättade att jag uteslöt mjölk (och hade blivit bättre!!!) att nej, då ÖKAR vi dosen medicin, för mjölk, det SKA du kunna dricka. Tror hon på alvar att jag hellre tar en massa jäkla skitmediciner med 100 biverkningar än att utesluta mjölk? Så jäkla tiltade i pallet en del är.
    Haha! Ursäkta, men det är något komiskt när de vill att man ska äta medicin för att kunna äta något annat. Alltså ok om man vill vid enstaka tillfällen eller om det är något livsnödvändigt, men mjölk!
    Jaja, det är bara att acceptera att vi alla är olika och tror olika.

Jag hoppas så mycket att det var havren han inte riktigt klarade! Det finns ju barn som inte tål för mycket fibrer och han verkar ju tåla en viss mängd havre, men när det blir för mycket så funkar det inte längre. Var precis likadant när han var 6 månader, men då bytte vi till risgröt istället för havregröt och då funkade det helt plötsligt. Men alla säger ju att havre är bra och fiberrikt osv, men får ta försiktigt igen.

Mamsie, När är tarmarna färdigutvecklade ?
  • Kavat

criwi, nu står två varianter av din sockerkaka i ugnen.
    Tänkte göra en liten tårta av den ena med Oatleys vispbara vaniljsås. Vi får se om det funkar eller inte...!

• Kavat
    falken skrev 2008-03-15 22:06:52 följande:
    Kavat! Skönt att han mått bättre de sista dagarna . Eftersom han prickat av alla de andra tre vanligast allergierna redan, ligger det ju nära tillhands att misstänka även den fjärde. Jag har ju lärt mig nu att man gärna pratar om allergi mot de fyra sädesslagen, alltså inte bara vete utan även råg, korn och havre. Jag tycker det verkar konstigt att han skulle bli så dålig av barnhavregröt pga fiberhalten, däremot skulle det inte vara osannolikt att han faktiskt är allergisk mot havre då. Om du inte har lust med lapptest nu, så kan man ju utesluta och provocera på ett mer organiserat sätt för alla de fyra sädesslagen. Jag har ju skrivit ner den informationen som jag fått från dietisterna i Göteborg, och det var lättförståeligt och bra. Du kan ju kolla där?
    Maken missade fett i vällingen i går kväll, men han sov till 4 i morse, var vaken och pigg och fick mat, men somnade om först närmare 5 och sov till 07.30.

Väligt stor skillnad på bebis med eller utan havre vad det känns. Men kan ju som sagt vara slump och att hans mage inte riktigt återhämtat sig efter magsjukan, men oavsett, vad skönt att få SOVA!

Jo, jag har allt spanat i din blogg! Ska se hur det går här framöver.

Anledningen att jag funderar på fibrer är att han reagerar så starkt på så himla många olika saker. Men det är svårt att veta hur det var innan vi slutade med ägg, mjölk och soja, eftersom jag då inte skrev upp vad jag åt och därför inte hade sån koll på matintag. Jag visste ju inte om några allergier överhuvudtaget, så när som på morot och kanel som jag inte kunde äta alls. Men i efterhand så åt jag ju ägg under denna tid så jag är inte helt hundra på kanel eftersom mycket med kanel ju även innehåller ägg, men kanel är ju starkt för magen också, så det kan vara kombinationen.

Just nu vill jag bara njuta av att sova på nätterna! Men återkommer med stor sannorlikhet.
    Morot fick han så ont i magen av så det tror jag nog att jag vill testa på lapptest innan jag vågar ge honom. Men det känns inte så bråttom.

Vad som faktiskt verkar funka här hemma är apelsin, persika och mango. Vi har börjat med 4-5 månaders burkarna igen!
    Han spydde ju av allt när vi försökte sist, men nu går det bättre.
  • Kavat

Jo, det blev visst lite konstigt.
    Men kom på när jag skrev att det blev helt knäppt.

Fibrer kan väl inte passera genom mjölken?

För han reagerade ju på morot även när jag ammade, så där fallerade fibrer-teorin på morot ju.
    Bra att man måste skriva med er för man hinner ju inte tänka färdigt det man tänker annars.

• Kavat
    StinaTina skrev 2008-03-16 14:58:09 följande:
    Hej, hallå...... va ni skriver...... nu tror jag att jag är ikapp igen.Blå Myran, vad menar du när du skriver att reaktionen är på "cell-nivå"?Kavat, blev tårtan bra eller blev det "pannkaka"? Madreh, efter dryga 2 år av mjölk, ägg och sojafritt så finns det en stor hög av recept som är bra och funkar. Dock saknas tiden för att sitta och skriva in dom Ska försöka hitta lite tid som blivit över någonstans Här satte vi lappar på Emma igår kväll, ni kan tänka er att vi INTE vill ha prickar på vetet. Finns snart inget kvar som hon kan äta då, känns det som Ja, ja vi får se om det är prickar eller inte på tisdag kväll............. då kan vi börja fundera på vad som ska bytas och mot vad.
    Tårtan blev kanongod! Och nästan helt ekologisk också!
    Tog jordgubbssylt och mosad banan som "mellanlägg" och Vailjsvisp på och riven Markatta choklad på! Men dessvärre borde jag gjort den dagen innan för den var bra mycket godare idag än igår!

Jo, måste höra. Går det att vispa vaniljvispen så att den blir tjock, den blev mest "flytande" tyvärr. Men chokladen på gjorde att vaniljgrädden inte smakade konstigt alls!
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-16 10:46:40 följande:
    Om han har reagerat på saker innen ni uteslöt mjölk, ägg och soja, så tror jag att du får testa om för de sakerna sen när magen lugnat ner sig. Dels så mognar ju tarmen med stigande ålder, första tre månaderna minns jag att vi också plockade bort en massa starka saker som lök och paprika osv, som man sen kan klara av när de blir över halvåret. Men om tarmen är skör pga bakomliggande allergier så kan han ju mycket väl vara känslig för lök mm nu också. Jag tror att Signes gny om nätterna denna vecka har varit då hon ätit av min korv-gryta med massor av purjolök i, för det har bara varit de dagarna då hon ätit av den som hon haft en massa gaser.Det tolkar jag nu inte som en allergi, men snarare kanske att hon är lite överkänslig mot lök just nu kring annan matallergi och förkylning.Viss forskning tyder ju på att fibrer påverkar hjärta och kärl positivt, och då borde ju en del av det passera in i blodet och vidare till bröstmjölken. Men den dela av fibrerna som finns kvar i tarmen och suger upp vätska, och på så sätt påverkar avföringen, den delen får ju barnet inte i sig vid amning.Och barngröten med havre innehåller inte så mycket fibrer, det är först när det börjar stå "fullkorn" som man kan dra öronen åt sig.
    Jo, vi får väl se här hur det utvecklar sig här. Är lite sugen att testa havre igen nu, bara för att kunna vara säkrare på att det var det som ställde till det och ringa läkaren och säga "ha!"

Men å andra sidan är det inget annat vi har ändrat på, så vad annars skulle det vara...?! Ja, att han var superkänslig efter magsjukan möjligtvis, men men...

Funderar på vete. Men makaroner funkar i mindre mängd iaf, så jag skulle inte tro (hoppas) att det är vete...
    Ska testa med smörgåskexen igen snart tänkte jag.
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2008-03-16 20:38:08 följande:
    Kavat: Har aldrig testat att vispa GoGreens, men Oatlys går bra att vispa. Blir ju inte som vispgrädde men det blir ju inte vanlig vaniljsås heller. Jag känner ingen skillnad mellan Oatlys och vanlig vaniljsås, och jag har inte träffat någon annan som gjort det heller, så jag blir förvånad att du behövde dölja någon smak.
    Ja, både jag och min make tyckte den smakade lite "konstigt", det var Oaleys vi hade. *Maken går in i kylen med en sked*.
    Ja, vi kan inte sätta fingret på det, lite konstjord bismak liksom. Vet inte, smakade inte riktigt vaniljsås tyckte jag, var för dåligt med vaniljsmak...? Jaja, skitsamma, choklad på så var det ju suuupersmarrigt och snyggt!
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-16 20:40:54 följande:
    Kavat skrev 2008-03-16 20:24:24 följande:Skulle va grymt gött att få göra det!! Han kanske tål vete då, men inte havre? Ska bli intressant att höra vad du får fram när du provocerar med olika grejer nu. Förkylningen har säkert gjort honom sämre, men sämre i VADDÅ?? Inte blir man sån där av en förkylning om magen är bra? Det blev iaf inte Signe innan hon blev allergisk, men reagerar hon så.
    Japp! Precis min tanke och just därför jag skulle vilja testa nu... Hrm, kanske får göra mig en liten lapp!
    Ska bara njuta av lugnet på nätterna några dagar först!

Föresten... Måste höra om ni har någon erfarenhet/teorier om detta.
    Han bajsade idag och det luktade ingenting så vi hade inte märkt det, vet därför inte hur länge det varit, kan ha varit en timme eller tre.. Oavsett, han var röd och men han hade en centimeterstor stor blåsa där de legat bajs. Visst är det läskigt! Och man känner sig såååå kass...
    Nu brukar han alltid "säga till" när han bajsar och vi har inte varit med om detta innan (att vi inte upptäckt bajs), men kan det bli så i normalfallet? Alltså blåsa så lätt?
    Funderar på kontakt med havre... Men det har han ju inte fått på 2 dygn, kan det vara det ändå?
  • Kavat

Ytterligare en god natts sömn. Han hojtade till ett par gånger men somnade om. Fick välling vid 05 och sov till 07.20!

Jo, kan ju vara någon tandsebissing på g. Men inget jag sett än, men han gnager ju på allt som vanligt! Men däremot är han snorig och rosslig idag igen... Rumpan såg fin ut idag iaf. Men han har redan bajsat två gånger på 40 min!

Har annars en till teori, men vi får se. Han har reagerat när vi varit hos mamma och pappa och jag tror att det har solrosolja.. (lappen är borta) och det var solrosolja i de där bakteriedropparna, magdropparna från Semper. Men, men, vi får se.
    Man blir ju helt paranoid här ju. Men jag måste ju ha koll på vad han stoppar i sig!

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!