• Kavat

pannkakor med linfrö - istället för ägg.

Från Blå Myran och recept-tråden, www.familjeliv.se/Forum-5-72/m29924421.html

Frasiga pannkakor

I de flesta äggfria pannkokr byts ägg ut mot bakpulver, vilket gör pannkakorna luftiga. När man istället använder linfröavkok blir pannkakorna sega med frasiga kanter.

2 dl vatten
    2 msk hela linfrön
    2 dl vetemjöl
    1 gnutta vaniljsocker
    1 gnutta strösocker
    1 gnutta salt
    3 dl havredryck
    25 g mjölkfritt margarin
    Mjölkfritt margarin att steka i

Lägg i linfröna i kallt vatten och koka upp. Sila ner vattnet i en bunke, släng linfröna. Vispa ner vetemjölet, salt och socker i avkoket. Vispa sedan ner havredrycken. Smält margarinet i stekpannan och blanda ner.
    Det är viktigt att steka pannkakorna tillräckligt länge, vlket betyder längre än vanliga pannkakor. Annars blir de lösa i mitten. Se också till att pannkakorna blir tunna, och snåla inte på stekfettet.

• Kavat

Falken, ja tydligen enligt länken. Har aldrig hört det tidigare.

Hittade tre bröd utan vete (men solros i ena minst) på ica, men massor utan gluten. SÅ det är lättare att vara glutenintolerant ser det ut som!

• Kavat
    falken skrev 2008-03-25 19:47:18 följande:
    Vad var det för bröd då, på glutenhyllan? Jag hoppas på att hitta bröd bakta på enbart råg, men då kan man aldrig vara säker på att det inte är förorenat med vete. Men, hittar man nåt så skulle man ju kunna ringa till tillverkaren och fråga.Låter gott med linfrö, det måste vi prova här, tackar! Fast man får byta ut vetemjölet då, och då blir det lite mer "papper". Ska prova mig fram.
    Jag hann inte kolla så noga för det var snabbhandling, nästan matdags för lillebror, men ska kolla nästa gång om jag får tid.
    Det är lurigt att handla med barn för man har inte riktigt det tiden man vill ha för att stå och lusläsa 20-tal förpackningar...! På gott och ont kanske!
    Men jag återkommer om jag hittar något bra. Mycket olika sorter var det iaf och alla låg i frysdisk för övrigt.
  • Kavat
    fairyfloss skrev 2008-03-26 01:02:38 följande:
    falken: Många farmfiskar matas med vete eller andra sädesslag, så om man är allergisk mot just det sädesslaget kan det finnas rester i fisken som man reagerar på! Eftersom det inte är natrulig fiskmat så har de svårt att bryta ner den maten ordentligt. Prova med viltfångad fisk och se om det funkar, annars kan det ju vara fiskallergi ändå.
    Oj! Ja, det låter ju solklart när man hör det. Hm, lurigt med allergier helt klart när "tama" djur matas med annat än man tror...
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-03-26 09:14:45 följande:
    Har skrivit det förut att när vi skulle ha helt fritt från VETE så fick jag baka allt bröd själv till sonen för det fanns inget i affären. Förvisso skulle det då vara fritt från allt annat han inte tål heller (kolla min pres).....men mig veterligen finns inget i affären som är helt fritt från VETE eller VETESTÄRKELSE. så hittar ni det så säg till....har en till underutredning och vi är inte hundra på vad som orsakar problemen mer än mjölkprotein som det verkar nu iaf.Nu börjar det närma sig inför besöket på fredag med Noah och då ska det göras en pricktest på honom både fasar och ser framemot det, mest för att få se om det visar nåt och vad somhänder sen. Det är redan beslutat att det ska göras en patchtest oxå men har ju  inte fått tid ännu.
    Jag ska dit och spana igen! Men det stod vetefritt. Dock var det solros i det ena. Återkommer om saken!
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-03-26 13:06:12 följande:
    Svar på #299Är det till din butik du ska gå och spana igen, eller är det på hemsidan? Vilken sorts bröd var det?I nuläget behöver vi inget sånt bröd men man vet ju inte efter fredag och med den turen vi ligger inne med så är han väl allergisk mot en del han oxå. Och typiskt nog det han gillar mest väl, så var det med Oscar, han älksade verkligen mjölk och yoggi men fick ju inte äta eller dricka mer sen. Att äta naturligt glutenfritt var inte helt enkelt heller eller så bor vi på fel ställe! Det är ju alltid lättare att bo i en större stad där utbudet är större, här har jag ju fått be dom ta hem vissa produkter för att vi ska slippa åka 14 mil för att få tag på det. Den lille killen Noah är en smörgåskille så tål han inte vete eller gluten så br det inte så kul, visst jag vet ju att det finns annat men som sagt inte om det finns här där vi bor. Får väl flytta annars för dom är inte jättesugna på att plocka hem.......tråkigt nog.
    Tänkte kolla i min butik och se vad det var för märken. Kommer ju inte ihåg det.
    Det fanns nån sorts lite ljusare formfranska utan vete och ett jätte grovt med solrosfrö, det var ung det jag hann kolla in sist. Trist när de inte vill ta in för er. Å andra sidan så måste man ju baka själv då och det kanske det blir billigare. Ett bröd kostade ca 30-40 kr! Men som sagt återkommer!
  • Kavat

fairyfloss, uj, då vad trist!

Här funderas och funderas det. Tänkte ta lite kort på lilleman och vill inte att han ska vara prickig på kinderna eller ha plåster på ryggen. Så jag skjuter på allt..

Men, dottern har sår på ryggslutet... Funderar och funderade och sökte lite och kom fram till kikärter. Det kan man väl reagera på om man inte tål soja?
    Och sen hittade jag en annan tråd av Falken där det stod med på lista, liksom rapsolja!!!
    Borde jag sluta med det också???

• Kavat
    Kavat skrev 2008-03-27 15:21:00 följande:
    fairyfloss, uj, då vad trist! Här funderas och funderas det. Tänkte ta lite kort på lilleman och vill inte att han ska vara prickig på kinderna eller ha plåster på ryggen. Så jag skjuter på allt..Men, dottern har sår på ryggslutet... Funderar och funderade och sökte lite och kom fram till kikärter. Det kan man väl reagera på om man inte tål soja?Och sen hittade jag en annan tråd av Falken där det stod med på lista, liksom rapsolja!!! Borde jag sluta med det också???
    Hon hade alltså 0,23 om jag minns rätt. Alltså precis mätbart på soja och enligt läkaren inte allergi, men hon blev röd i rumpan/underlivet när hon fick sojaglass..
    Då borde hon väl inte reagera på kikärter ens eller?
    Usch så svårt det här. Någonting för ju att hon kliar sig mer. Nu har hon ju ätit youghurt, och är prickig på kinderna, vilket hon aldrig varit tidigare. Men hon har kliat sig mycket mer det senaste även då hon inte fick ägg eller mjölk eller soja.

Åhhh, vill bara veta vad det är så vi kan undvika det.

Måste man misstänka att det är vete, havre för att få lapptest?
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!