Sojaallergi - HJÄLP!!
Har ni läst detta?!
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Har ni läst detta?!
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
pannkakor med linfrö - istället för ägg.
Från Blå Myran och recept-tråden, www.familjeliv.se/Forum-5-72/m29924421.html
Frasiga pannkakor
I de flesta äggfria pannkokr byts ägg ut mot bakpulver, vilket gör pannkakorna luftiga. När man istället använder linfröavkok blir pannkakorna sega med frasiga kanter.
2 dl vatten
2 msk hela linfrön
2 dl vetemjöl
1 gnutta vaniljsocker
1 gnutta strösocker
1 gnutta salt
3 dl havredryck
25 g mjölkfritt margarin
Mjölkfritt margarin att steka i
Lägg i linfröna i kallt vatten och koka upp. Sila ner vattnet i en bunke, släng linfröna. Vispa ner vetemjölet, salt och socker i avkoket. Vispa sedan ner havredrycken. Smält margarinet i stekpannan och blanda ner.
Det är viktigt att steka pannkakorna tillräckligt länge, vlket betyder längre än vanliga pannkakor. Annars blir de lösa i mitten. Se också till att pannkakorna blir tunna, och snåla inte på stekfettet.
Falken, ja tydligen enligt länken. Har aldrig hört det tidigare.
Hittade tre bröd utan vete (men solros i ena minst) på ica, men massor utan gluten. SÅ det är lättare att vara glutenintolerant ser det ut som!
Kolla in innehållet på Rice Dream, kan vara bra att veta...
www.allergimat.com/produkt.asp
"Följande kan ha betydelse för extremt allergiska personer:
(kan innehålla spår av korn)" osv
fairyfloss, uj, då vad trist!
Här funderas och funderas det. Tänkte ta lite kort på lilleman och vill inte att han ska vara prickig på kinderna eller ha plåster på ryggen. Så jag skjuter på allt..
Men, dottern har sår på ryggslutet... Funderar och funderade och sökte lite och kom fram till kikärter. Det kan man väl reagera på om man inte tål soja?
Och sen hittade jag en annan tråd av Falken där det stod med på lista, liksom rapsolja!!!
Borde jag sluta med det också???