• Sanda

Viktväktarna del 6

Hallo kompisar! Nu är det dags för våran 6de tråd!! Vi kämpar vidare!

Recepttråd 4
    Viktnedgångslista
    Kolla in min viktblogg!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-09 22:40
    Ny viktnedgångslista
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m31620514.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-04 21:16
    våran utmaningstråd

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m31234909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-05 20:19
    Ny recepttråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m32436668.html
  • Svar på tråden Viktväktarna del 6
  • Enira

Om man tar 1 skiva bröd, 1 tsk smör, 2 skivor ost, är det verkligen redan 4 points ??

Jag blir nog inte heller mätt på 1 smörgås, måste nog ta två och då är det 8 points plus ett glas juice totalt för frukosten 9 points

kan det stämma?

• Limus
    Enira skrev 2008-04-01 20:46:38 följande:
    Om man tar 1 skiva bröd, 1 tsk smör, 2 skivor ost, är det verkligen redan 4 points ?? Jag blir nog inte heller mätt på 1 smörgås, måste nog ta två och då är det 8 points plus ett glas juice totalt för frukosten 9 pointskan det stämma?
    japp, det kan stämma. innan jag viktväktade åt jag också så pointsdyra frukostar.

Havregröt är en pointssnål frukost, med lättmjölk till och rivet äpple!
  • mysmumlan74
    Enira skrev 2008-04-01 20:46:38 följande:
    Om man tar 1 skiva bröd, 1 tsk smör, 2 skivor ost, är det verkligen redan 4 points ?? Jag blir nog inte heller mätt på 1 smörgås, måste nog ta två och då är det 8 points plus ett glas juice totalt för frukosten 9 pointskan det stämma?

Men om du istället för smör tar mjukost så blir det billigare. Själv har jag varken smör eller mjukost på smörgåsen. Sen är ju inte ost det billigaste pålägget. Använd skinka eller kalkonkött istället och lägg på lite grönsaker på smörgåsen för att piffa upp det.

Jag äter små fullkornsbullar som görs av fazer bageri och finns i en grön påse. 1 sån bulle blir 2 points. Dela den o lägg på 2 skivor skinka som är 0,5 points o sen toppar man med tomat eller gurka. Det blir 2 st goda mackor för 2,5 points.

• Enira
    Limus skrev 2008-04-01 20:50:26 följande:
    japp, det kan stämma. innan jag viktväktade åt jag också så pointsdyra frukostar.Havregröt är en pointssnål frukost, med lättmjölk till och rivet äpple!

Menar du havregrynsgröt ?

Alltså står helt still här, har ingen aning om vad jag ska äta till middag.

Till lunch valde jag en bulgursallad, verkar vara mättande och pointssnål...men vad ska man äta till middag?

Till mannen lagar jag en gryta med nötkött och en massa grönsaker, men i den häller jag i massa grädde så den kan ju inte jag äta, dessutom är det ingen fettsnål grädde.

:(

• Enira
    mysmumlan74 skrev 2008-04-01 20:53:24 följande:
    Men om du istället för smör tar mjukost så blir det billigare. Själv har jag varken smör eller mjukost på smörgåsen. Sen är ju inte ost det billigaste pålägget. Använd skinka eller kalkonkött istället och lägg på lite grönsaker på smörgåsen för att piffa upp det.Jag äter små fullkornsbullar som görs av fazer bageri och finns i en grön påse. 1 sån bulle blir 2 points. Dela den o lägg på 2 skivor skinka som är 0,5 points o sen toppar man med tomat eller gurka. Det blir 2 st goda mackor för 2,5 points.
    Det lät ju faktist bra, alltså jag måste ju erkänna att jag inte äter frukost annars, däremot tar jag ju med mat till jobbet, men jag VILL börja äta ordentligt, alltså frukost , lunch , middag.

Behöver bara lite inspiration för att komma igång. Då jag itne anmält mig till någon klubb eftersom jag aldrig har tid att gå på sånt :( och någon sa att internetsidan var värdelös, så jag tänkte jag skulle klara detta ensam men det funkar ju inte.
  • aprilsill

Hur går man med i viktväktarna, om det inte finns i ens stad? Får man hem alla böcker där det står hur mycket man får äta osv? Tänkte testa den där duo val.

• Enira

Jag måste få lite hjlp här känner jag

Äter ni mycket potatis ( såg att det var 1 points )
    Vad menas med potatis valfri mängd 2 points?

Vilken tid äter ni middag hemma?

Jag äter middag kl 19 och är lite rädd för att jag inte kommer klara mig på min lunch fram tills dess. Råd?

• Enira
    aprilsill skrev 2008-04-01 20:59:09 följande:
    Hur går man med i viktväktarna, om det inte finns i ens stad? Får man hem alla böcker där det står hur mycket man får äta osv? Tänkte testa den där duo val.
    Gå in på deras hemsida, och vad jag har förstått så om man går med i klubben får man hem alla böcker och material , sen går man på möten också där man kan få svar på alla sina frågor.
  • E81
    Enira>>> Jag äter bröd som är antingen 1 eller 1,5 points per skiva. På dom tar jag minimalt med smör och så kalkon eller skinka och någon grönsak. I théet har jag mellan 0,5-1 dl lättmjölk. Totalt mellan 3-5 points. Och så nollade frukter till det om man inte blir mätt.
    Jag skulle råda dig att invistera i åtminstone en Viktväktar kokbok. Där hittar du massor med inspiration till vad du ska äta till middag och lunch (för bulgursallad kan du ju inte äta varje dag). Eller så kollar du länken till receptråden här på FL. Eller så letar du sidor på nätet med VV-recept. Jag lovar att inspirationen kommer flöda! Jag har ett antal VV-kokböcker hemma och vi skriver matlista för en månad i taget utifrån dem. På det sättet vet vi alltid vad vi ska äta till middag och har allting hemma. Då blir det inte en massa panikköp eller pointsdyra impulsmiddagar.
    *Anton* 19/6-06
  • Enira
    E81 skrev 2008-04-01 21:09:50 följande:
    Enira>>> Jag äter bröd som är antingen 1 eller 1,5 points per skiva. På dom tar jag minimalt med smör och så kalkon eller skinka och någon grönsak. I théet har jag mellan 0,5-1 dl lättmjölk. Totalt mellan 3-5 points. Och så nollade frukter till det om man inte blir mätt.Jag skulle råda dig att invistera i åtminstone en Viktväktar kokbok. Där hittar du massor med inspiration till vad du ska äta till middag och lunch (för bulgursallad kan du ju inte äta varje dag). Eller så kollar du länken till receptråden här på FL. Eller så letar du sidor på nätet med VV-recept. Jag lovar att inspirationen kommer flöda! Jag har ett antal VV-kokböcker hemma och vi skriver matlista för en månad i taget utifrån dem. På det sättet vet vi alltid vad vi ska äta till middag och har allting hemma. Då blir det inte en massa panikköp eller pointsdyra impulsmiddagar.
    Jag har en del kokböcker som jag beställt som är på väg, det är bara det att jag inte har tålamod att vänta på dem så jag tänkte köra  igång med detta redan imorgon.

Det där med matlista som du skriver för en hel månad. Hur gör du då?

Jag brukar inte planera mer än 2-3 dagar i förväg och eftersom jag har bantat i princip hela mitt liv så är ju min middag numera ganska enkel, någon köttbit eller corne med sallad, that´s it. Det är min man som är matvraket i familjen , han äter jättemycket och äääälskar kött, fast han har ju ett mycket krävande arbete och måste ju äta. Han är pinnsmal med tvättbräde mage, oavsett hur mycket han äter eller rättare sagt vräker i sig.
    En annan som ätit sallad sen i januari och inte ens minns hur bröd smakar nu längre  tycker det e liiiiite orättvist ;)
Svar på tråden Viktväktarna del 6