E81 skrev 2008-04-01 21:09:50 följande:
Enira>>> Jag äter bröd som är antingen 1 eller 1,5 points per skiva. På dom tar jag minimalt med smör och så kalkon eller skinka och någon grönsak. I théet har jag mellan 0,5-1 dl lättmjölk. Totalt mellan 3-5 points. Och så nollade frukter till det om man inte blir mätt.Jag skulle råda dig att invistera i åtminstone en Viktväktar kokbok. Där hittar du massor med inspiration till vad du ska äta till middag och lunch (för bulgursallad kan du ju inte äta varje dag). Eller så kollar du länken till receptråden här på FL. Eller så letar du sidor på nätet med VV-recept. Jag lovar att inspirationen kommer flöda! Jag har ett antal VV-kokböcker hemma och vi skriver matlista för en månad i taget utifrån dem. På det sättet vet vi alltid vad vi ska äta till middag och har allting hemma. Då blir det inte en massa panikköp eller pointsdyra impulsmiddagar.
Jag har en del kokböcker som jag beställt som är på väg, det är bara det att jag inte har tålamod att vänta på dem så jag tänkte köra igång med detta redan imorgon.
Det där med matlista som du skriver för en hel månad. Hur gör du då?
Jag brukar inte planera mer än 2-3 dagar i förväg och eftersom jag har bantat i princip hela mitt liv så är ju min middag numera ganska enkel, någon köttbit eller corne med sallad, that´s it. Det är min man som är matvraket i familjen , han äter jättemycket och äääälskar kött, fast han har ju ett mycket krävande arbete och måste ju äta. Han är pinnsmal med tvättbräde mage, oavsett hur mycket han äter eller rättare sagt vräker i sig.
En annan som ätit sallad sen i januari och inte ens minns hur bröd smakar nu längre tycker det e liiiiite orättvist ;)