• mammatillvictor

Montel show, återigen....

Idag handlar Montel show om familjer som sticker ut och inte är "kärnfamiljer" eller "vanliga familjer" och det är bl a adoptivföräldrar och deras adoptivbarn med i denna ovanliga familjesättning, som är udda.....

Vad för bild har Montel av barn som adopterats? Det är inte det första programmet som de tar upp adoption och ger bilden av att det är udda osv...blir så trött på det här!

• Svar på tråden Montel show, återigen....
  • jsmfb

Vietnammamma, blev det av att du skrev till Montel show efter det förra inslaget vi diskuterade? Jag läste någonstans att programmet är på väg att läggas ned...

• mammatillvictor
    Esperando skrev 2008-03-03 18:20:12 följande:
    ..men...Montel?...Är inte det typ ganska dålig kvalité tv...? Typ samma tv-tittare i USA som jerry springer och Ricky Lake? Inget program jag skulle ta så seriöst faktiskt.
    Det är inte som de programmen, inte sådana ämnen och vinklat på det sättet som de programmen, jag tar ju inte Montel show särskilt seriöst men amerikanarna verkar göra det, skulle nog vilja jämföra med Oprah fast i mindre skala.....Har även sett Oprah där de pratat om adoption och där de alltid blandar in både Gud och att man är bättre människor och att barnen ska vara glada och tacksamma över att de blivit adopterade....*ryser*
  • mammatillvictor
    Angla skrev 2008-03-03 19:01:04 följande:
    Det beror ju också på hur man tolkar begreppet udda ... udda kan ju vara speciellt. Och speciellt är det ju i allra högsta grad att adoptera. Det kan ju också vara udda som i annorlunda dvs mindre vanligt och det är ju mindre vanligt att folk adopterar än att inte göra det.
    Ja, Angla, det är speciellt att adoptera men när det framställs som udda ur en negativ bemärkelse att man är bättre människor och att barnen ska vara tacksamma så känner i alla fall inte jag att det positivt och bra syn på adoptivföräldrar och adoptivbarn.
  • mammatillvictor
    jsmfb skrev 2008-03-03 20:25:53 följande:
    Vietnammamma, blev det av att du skrev till Montel show efter det förra inslaget vi diskuterade? Jag läste någonstans att programmet är på väg att läggas ned...
    Det var inte jag som skulle skriva ett brev till Montel show, har inte hört ifrån henne om hon fått iväg det.

Hoppas att programmet läggs ned, jag skulle i alla fall inte sakna det.
  • Cia o krabaten

TS: Nu har jag ingen personlig erfarenhet av adoption, men reagerade inte alls som du på programmet.
    De familjer som visade VAR ju annorlunda och inte en enda hade "vanligt adopterade" barn.
    Det var ju Många barn som tagits in av andra i familjen och bildat jättefamiljer.
    Så uppfattade jag det hela.
    Kan tänka mig att man om man är inne i karusellen med adoption osv reagerar annorlunda, men jag ville bara ge en syn från en utomstående.
    Jag tänkte inte alls på det så.

• Angla
    Vietnammamma skrev 2008-03-03 20:47:53 följande:
    Ja, Angla, det är speciellt att adoptera men när det framställs som udda ur en negativ bemärkelse att man är bättre människor och att barnen ska vara tacksamma så känner i alla fall inte jag att det positivt och bra syn på adoptivföräldrar och adoptivbarn.
    Visst kan det kännas tråkigt att andra ser adoption som välgörenhet men det är nog svårt att ta ett program producerat i en annan världsdel och tolka det utifrån vårt samhällsklimat. Saker är olika från land till land.
  • Sally

Trots att jag är less på amerika-bashing (det är ju ett JÄTTE stort land där de ALLRA flesta international adoptioner är ungefär precis som svenska, men i ett land med 400.000.000 invånare så kommer det att finnas flera tokskallar, så är matematiken - men de flesta är, precis som oss, väldiga lyckliga att få möjligheten att adoptera och att få deras barn. Lite då och då, hittar man ett exempel av en tokskalle i USA som adopterar, men att säga att alla amerikaner är likadåna är riktigt orättvist. Det vore i princip att säga att alla svenska adoptivfamiljer är som Freddys familj. Helt osant och orättvist), men jag svarar ändå.

Montel är inte alls lika 'seriös' som Oprah - på ett program, så tog Montel på störst allvar en kvinna som kunde prata med de döda och såg spökar, och dylik. Det är inte alls kvalitets-TV. Långt ifrån. Hans jobb är att göra TV som lockar tittare och reklam, inte att framstalla sanningen, liksom. I andra sammanhang, att det ibland framställs som 'god gärning' att adoptera är visserligen fel, men det är något väldigt speciellt med att adoptera typ 5 barn med grava handikapp. God gärning är fel uttryck, men det är inte alls en typisk adoption heller.

Vietnammamma - kan inte du skriva ett brev till honom? Som adopterade som adopterat, har du väldigt torr om fötterna, så att säga, och vem vet? Du kanske får ett svar av i alla fall någon assistent, men jag har ingen aning. Jag har inte sett något av de program, så jag har inget underlag, men jag hjälper gärna med att skriva det 'snyggt' och vasst på engelska, om du vill.

• mammatillvictor

Sally: Ja, det är dumt att säga att lla amerikaner är si och så, det har du helt rätt i. Uttryckte mig fel, var inte så jag tänkte när jag skrev det, kom ut fel. Nä, det är inte lika seriöst program som Oprah men mer likt det än Jerry Springer anser ju jag att det är men samtidigt helt olika program ja. Just nu har jag ingen tid eller möjlighet att skriva något brev, tack för erbjudandet om hjälp att skriva det.

Angla, jag reagerar utifrån mina känslor och tom  jag är medveten om att det är olika i olika länder, faktiskt!

• Angla
    Vietnammamma skrev 2008-03-03 21:32:52 följande:
    Angla, jag reagerar utifrån mina känslor och tom  jag är medveten om att det är olika i olika länder, faktiskt!
    Vad bra jag tror iofs inte att jag påstod motsattsen.
  • Ethi
    Vietnammamma skrev 2008-03-03 21:32:52 följande:
    Nä, det är inte lika seriöst program som Oprah men mer likt det än Jerry Springer anser ju jag att det är men samtidigt helt olika program ja
    Jag har sett delar (jag har inte stått ut ett helt) av vissa avsnitt av Montel Show och ja, det är som ett riktigt, riktigt dåligt Oprah-plagiat. Ganska likt Tyra Banks Show, fast den var (är?) pyttelite bättre. Ingen av dem lyckas liksom få fart eller intressera och beröra alls. Man får bara svårt att andas av att se dem. Kvaliteten och typen av hängivna tittare ligger säkert däremot på Jerry Springer eller Ricky Lakes-nivån... Och andra sidan får jag svårt att andas av att titta på Martha också, maken till segare program får man ju bara leta efter... Och det ska ju tydligen vara så himla seriöst och känt? Så inte vet jag...
Svar på tråden Montel show, återigen....