• mammatillvictor

Montel show, återigen....

Idag handlar Montel show om familjer som sticker ut och inte är "kärnfamiljer" eller "vanliga familjer" och det är bl a adoptivföräldrar och deras adoptivbarn med i denna ovanliga familjesättning, som är udda.....

Vad för bild har Montel av barn som adopterats? Det är inte det första programmet som de tar upp adoption och ger bilden av att det är udda osv...blir så trött på det här!

• Svar på tråden Montel show, återigen....
  • LLL

Usch så trist, vilken kanal går denna show på?

Vi känner att vårt barn är det bästa som hänt oss! Han är perfekt och vi hade inte kunnat göra bättre själva. Jag blir också trött/ilsken av alla dumma föreställningar om adoptivfamiljer. Jag fick en fråga av en mamma om jag ville välja bort min son och välja ett annat barn, som motfråga frågade jag om hon kände så för sin son då blev hon tyst. Folk är så "dumma".

• mammatillvictor

Den går på TV3. Ja, det är inte roligt. Jag blir ledsen när jag hör sådana kommentarer, har inte fått så många sådana själv men det är jobbigt att höra andras berättelser om det. Pratade med AC idag, vår konsulent om vår son, hur underbart det är att just han blev vårt barn, vår son, hur mycket vi älskar honom och han oss, vi skulle aldrig, aldrig kunna älska ett biologiskt barn mer än vad vi älskar honom, det är så fantastiskt att man får rätt barn!

Jag blir irriterad när jag ser och hör folk som tror att vi som adopterar är bättre människor än andra, usch! Men synen på adoptioner i USA verkar vara annorlunda än i Sverige men det är så trist.....

• Love4cats

Missade Montel. Ibland brukar jag kika när jag jobbar sent. Förstår inte hur de tänker...

• mimpen

Jag tycker generellt att amerikanska program som skildrar adoption på något vis är rätt märkliga att se. De verkar ha en helt annan syn på adoption.

Minns ett avsnitt av Extreme home makeover där en familj adopterat typ 5 barn med svåra handikapp (barn som saknade ben, svårt brännskadade barn) och familjen framställdes som att de gjorde så GODA GÄRNINGAR!

Så se inte jag på adoption. Då och då får man ju ändå höra att det är så TUR för vår dotter som fått komma hit och att hon ska vara tacksam, men jag brukar svara att det är VI som haft tur och att det är VI som ska vara tacksamma. Inte vårt barn.

• emcjoh

Instämmer i att det är TUR för föräldrarna inte barnet (som inte bett om att få komma hit. Det gör ont fortfarande som vuxen adopterad att höra att man haft just TUR...

• mammatillvictor
    mimpen skrev 2008-03-03 12:44:18 följande:
    Jag tycker generellt att amerikanska program som skildrar adoption på något vis är rätt märkliga att se. De verkar ha en helt annan syn på adoption.Minns ett avsnitt av Extreme home makeover där en familj adopterat typ 5 barn med svåra handikapp (barn som saknade ben, svårt brännskadade barn) och familjen framställdes som att de gjorde så GODA GÄRNINGAR!Så se inte jag på adoption. Då och då får man ju ändå höra att det är så TUR för vår dotter som fått komma hit och att hon ska vara tacksam, men jag brukar svara att det är VI som haft tur och att det är VI som ska vara tacksamma. Inte vårt barn.
    Precis! Vi säger också att det är VI som haft tur att få vår son! Det går inte att vara lyckligare än vad vi är för att vi fick just vår son! Det är så hemskt att få höra att sonen ska vara tacksam. Och att framställas som bättre människor som gör så goda gärningar, NO way!
  • emcjoh
    Vietnammamma skrev 2008-03-03 13:47:02 följande:
    Precis! Vi säger också att det är VI som haft tur att få vår son! Det går inte att vara lyckligare än vad vi är för att vi fick just vår son! Det är så hemskt att få höra att sonen ska vara tacksam. Och att framställas som bättre människor som gör så goda gärningar, NO way!
  • mammatillvictor
    emcjoh skrev 2008-03-03 13:33:20 följande:
    Instämmer i att det är TUR för föräldrarna inte barnet (som inte bett om att få komma hit. Det gör ont fortfarande som vuxen adopterad att höra att man haft just TUR...
    Äh, ja, har jag också fått höra! Nä, adoptivbarn har inte bett om att få komma hit och ska verkligen inte tacka eller känna tacksamhetsskuld för något. Vi däremot har längtat och väntat att få adoptera, vi är jättetacksamma
  • Esperando

..men...Montel?...Är inte det typ ganska dålig kvalité tv...? Typ samma tv-tittare i USA som jerry springer och Ricky Lake? Inget program jag skulle ta så seriöst faktiskt.

• Angla

Det beror ju också på hur man tolkar begreppet udda ... udda kan ju vara speciellt. Och speciellt är det ju i allra högsta grad att adoptera. Det kan ju också vara udda som i annorlunda dvs mindre vanligt och det är ju mindre vanligt att folk adopterar än att inte göra det.

Svar på tråden Montel show, återigen....