Inlägg från: norpnäsan |Visa alla inlägg
  • norpnäsan

Vad "BETYDER" fri uppfostran?

Har sett aldeles för manga exempel pa barn utan uppfostran och jag maste säga att jag tycker synd om de barnen. Jag har verkligen svart att tycka om ett ouppfostrat barn och det är ju faktiskt inte barnets fel!
    Slappa föräldrar är verkligen förkastligt.

fri uppfostran kanske funkar hos vissa, men jag tror att det är jättesvart. Kräver enormt med talamod och tid som alla inte har.

• norpnäsan

tyvärr verkar det som det är väldigt komplicerat att prakticera fri uppfostran, sa resultatet blir oftast ingen uppfostran alls. Enligt mina erfarenheter

• norpnäsan

Vad är onödiga regler?

Vad menar du med auktoritär uppfostran?

• norpnäsan

cammily: Att barnet duschar varje dag har väl inte sa mycket med uppfostran att göra?

Pejgan: Men skrika, gorma och pa sa sätt förstöra för andra är okej?

• norpnäsan

Pejgan: Men den vuxna maste ju bestämma. Hur skulle det se ut annars?

• norpnäsan

blonde redhead skrev 2008-03-07 13:11:45 följande:

Ja hur ser det ut Vilka startar krig? Vika är den höga andel som mördar, misshandlar och våldtar? Är den vuxnes vilja alltid den bästa?
    ....ja du har ju helt rätt att det inte är barnen som startar krig, mördar eller valdtar..... det känns ganska givet.

Barn är inte psykiskt mogna att ta de flesta besluten och det är enligt mig nödvändigt att en vuxen guidar och vägleder.
  • norpnäsan

blonde redhead skrev 2008-03-07 13:24:51 följande:

Guidar och vägleder gör man genom att vara närvarande.
    ...och sätta gränser.
  • norpnäsan

inte skrika, förstöra i lek med andra.

Inte roffa at sig kakor eller ta för sig utan att fraga.

Lära sig fraga och säga tack och förlat.

Lära sig vänta pa sin tur.

tex...

• norpnäsan
    Bonanza skrev 2008-03-07 13:57:20 följande:
    Måste man ha regler för att lära sig att säga tack? Förlåt? Ska man tvinga barnen till det? Varför inte föregå med gott exempel bara?
    Klart att man ska förega med gott exempel. men jag känner fa vuxna som inte säger tack. Självklart ska min tjej säga tack. Inte bara när hon vill det själv. Det hör till allmän hyfs.
Svar på tråden Vad "BETYDER" fri uppfostran?