Inlägg från: norpnäsan |Visa alla inlägg
  • norpnäsan

Vad "BETYDER" fri uppfostran?

det ligger givetvis poänger i det du skriver men jag kan inte tänka mig att min tjej ska fa förstöra var kväll genom att skrika ursinnigt i timmar om saker hon vill och inte vill. Vill hon skrika far hon ga till sitt rum och skrika. Vill hon berätta vad som är fel sa är jag där för henne. det är inte OK för NAGON i min familj att bete sig illa.

• norpnäsan

Och nej jag accepterar heller inte att man säger att man hatar varandra.

• norpnäsan
    Ellekan skrev 2008-03-07 17:00:29 följande:
    Nej visst är det viktigare att du får känna att du är en bra mamma som har pli på ditt barn (och att andra auktoritära också tycker det om dig) än att ditt barn känner sig sett, förstått och respekterat.
    Om du tror att det handlar om det har du missförstatt allt. Varför vara sa aggressiv och otrevlig?
  • norpnäsan
    styrastella skrev 2008-03-07 17:05:43 följande:
    fast ett barn med grundtrygghet är i regel lättare att ha o göra med än en som hela tiden är småfrustrerad för att de lär sig skämmas för sig o sina känslor.känslor går nämnligen inte att utplåna, bara få ut.därför får inte barn utbrott 24-7 om de tillåts agera ut dem när de verkligen behöver det.har snarare haft problem med att barn som inte tillåtits "bete sig illa" som du kallar det.de sluter sig lättare, har svårare att formulera vad som är läskigt eller vad de tycker, är utåtagerande mot andra barn...dvs tar mycket mer tid o energi.det kan va bra om man lär sig att nån e där även när man inte är snäll o gullig.sånt kan senare göra skillnad på liv o död, bokstavligen.
    Jag tycker att du harddrar. Jag har en dotter som är aldeles normalt harmonisk. Har självklart sina vredesutbrott som alla, men har lârt sig att berätta vad som är fel istâllet för att bara skrika rätt ut. Jag tror att barn kan formulera sig och maste inte alls fa ut känslor genom att gallskrika och gapa att man hatar sina föräldrar.
  • norpnäsan

Ja fast problemet är att manga som kör med "fri uppfostran" egentligen tillämpar "ingen uppfostran"

Vi har ocksa bekanta med barn som när de kommer till oss, hoppar med skor i sofforna och väsnas non stop. Jag är helt slut när de gar hem....

• norpnäsan

Jaha sa alla barn som inte far gorma ut sin vrede över kavjarmackan maste senare i livet ga i terapi? Skitsnack kallar jag det.
    Jag tror, när det gäller uppfostran, att man aldrig ska stirra sig blind pa en uppfostrningsmetod. Blanda lite av olika sa kommer man fram till nagot som passar bâst.

Min tjej är jâtteöppen med sina känslor och pratar lânge om hur hon känner sig och hur andra kânner sig. trots att hon inte far gorma hur länge hon vill i vardagsrummet.

Voila!

• norpnäsan
    Csve skrev 2008-03-07 18:03:23 följande:
    fri uppfostran för mig är när man aldrig någonsin rättar barnet, eller lär det att göra rätt för sig, mao en helt fel syn på barnuppfostran!!
    vad irriterande, hade blivit såå arg och velat fostra ungarna själv!
    Ja jag sa till dem. Da blev de helt chockade....
  • norpnäsan

Blonde. Jag har ingen aning om hur det gar till hemma hos er.

• norpnäsan

blonde redhead skrev 2008-03-07 18:20:15 följande:

Nej precis. Hur kan du då klanka ner och mena på att det bara handlar om ungar som skriker och bråkar osv och föräldrar som inte orkar göra något alls?
    Va? Vad menar du?
  • norpnäsan

Miss Congeniality skrev 2008-03-07 18:22:11 följande:

Fri uppfostran för mig är att lära sitt barn rätt från fel, hur man gör o inte gör, att vara artig osv men att ändå låta barnet ha lite frihet o val o får lov att bestämma vissa saker.ex. när vi är ute på gården så bestämmer han vad vi gör inom vissa ramar o gränser givetvis. Vill han gunga gör vi det vill han springa i bergen gör vi det, vill han gå o titta på bilarna gör vi det.Säger han nej jag vill inte borsta tänderna gör vi ngt annant en stund ex. tar pyjamas eller badar först o borstar tänderna sedan.Med andra ord man väljer sina strider, att vinna alla kamper som förälder är mer ett kontroll behov en att uppfostra tycker jag.
    PRECIS sa gör vi ocksa!
  • norpnäsan

blonde redhead skrev 2008-03-07 18:36:09 följande:

Du menar att dom som sysslar med "fri uppfostran" har barn som skriker, gormar, är "ouppfostrade", har ingen respekt osv osv.Så är inte våra barn trots fri uppfostran. Det är som sagt skillnad på INGEN uppfostran och FRI uppfostran. Det som tråden handlar om.
    Ja fast fragan är om manga som sysslar med just fri uppfostran vet skillnaden.....
  • norpnäsan
    Ellekan skrev 2008-03-07 18:52:33 följande:
    Du har rätt, det var aggressivt och otrevligt skrivet. Jag ber om ursäkt. Var irriterad av tusen andra skäl och lät det gå ut över dig. Det var inte meningen.
    Godtaget. Ingen fara. Jag har ocksa varit otrevlig i inlägg när det hettar till....
Svar på tråden Vad "BETYDER" fri uppfostran?