• Klimax

Vad "BETYDER" fri uppfostran?

För mig är det detsamma som INGEN uppfostran och den erfarenhet jag har av fri uppfostran är det just att barnen ifråga inte är uppfostrade alls!

Motbevisa mig!

• Svar på tråden Vad "BETYDER" fri uppfostran?
  • norpnäsan

blonde redhead skrev 2008-03-07 15:02:27 följande:

Och det kallar du respekt inför andra?
    Min tjej ska självklart inte behöva leka med en unge som inte klarar av sociala regler. Det pajjar för alla andra och det är inte okej.
  • Bonanza
    norpnäsan skrev 2008-03-07 15:04:52 följande:
    Rabiata ungar har jag aldrig pratat om. Däremot ser jag manga ungar i Sverige som kastar sig över chipsskalen och roffar at sig, som sliter at sig leksaker, som vägrar hâlsa och som skriker och gastar när andra försöker göra sig hörda. Som helt enkelt inte klarar av att samarbeta och respektera andra.
    En fråga bara: ska barnen fråga varje gång de tar chips? Eller bara första gången. Frågar du om du får ta chips, eller ska det bara gälla barnen?
  • TwistedSister

Nu vet ju inte jag riktigt vad alla andra tycker att fri uppfostran betyder, men alla "ouppfostrade ungar man ser i sverige" är nog kanske inte offer för fri uppfostran utan för att inte ha blivit sedda, förstådda, respekterade, inte fått känna grundläggande trygghet i kombination med gränslöshet och brist på engagemang från vuxna.
    Fri uppfostran från engagerade föräldrar i ett tryggt hem ger inte det resultatet att barnen blir ouppfostrade och beter sig illa.

• norpnäsan
    Pannkakan skrev 2008-03-07 15:04:23 följande:
    OK. Helt Ok med mig. Alla ser vi inte samma saker och alla blir vi inte illa berörda av samma saker heller. Vi har alla olika sätt att se värden och ibland handlar det inte om vad man ser utan vad man tillåter sig att se med. Fri uppfostran handlar inte om avsaknad av "regler", dvs uppfattningar om vad som är acceptabelt beteende och inte. För mig handlar det om att ge barnet den respskt den förtjänar, att man behandlar människor lika oavsett storlek eller ålder. Det är mer att guida sitt barn i önskvärd riktning, att ge barnet den information de behöver för att kunna ta egna beslut och välja rätt vägar. Ang aga så finns det nog inte mycket bra att säga om det. Det är inte ok att slå en vuxen så varför skulle det vara ok att slå barn?Varför i så fall inte införa piskrapp och stening som bestraffning av vuxna igen.
    Oj.... vem tycker att det är okej att aga?????
  • Bonanza
    TwistedSister skrev 2008-03-07 15:06:17 följande:
    Nu vet ju inte jag riktigt vad alla andra tycker att fri uppfostran betyder, men alla "ouppfostrade ungar man ser i sverige" är nog kanske inte offer för fri uppfostran utan för att inte ha blivit sedda, förstådda, respekterade, inte fått känna grundläggande trygghet i kombination med gränslöshet och brist på engagemang från vuxna.Fri uppfostran från engagerade föräldrar i ett tryggt hem ger inte det resultatet att barnen blir ouppfostrade och beter sig illa.
    Amen!
  • norpnäsan
    Bonanza skrev 2008-03-07 15:06:01 följande:
    En fråga bara: ska barnen fråga varje gång de tar chips? Eller bara första gången. Frågar du om du får ta chips, eller ska det bara gälla barnen?
    Om jag är bortbjuden sa väntar jag själklart tills jag blir erbjuden chips innan jag tar. Trodde att det var självklart. Om min tjej inte har blivit erbjuden sa är det naturligt för henne att fraga, och nej inte varje gang.....
  • norpnäsan
    TwistedSister skrev 2008-03-07 15:06:17 följande:
    Nu vet ju inte jag riktigt vad alla andra tycker att fri uppfostran betyder, men alla "ouppfostrade ungar man ser i sverige" är nog kanske inte offer för fri uppfostran utan för att inte ha blivit sedda, förstådda, respekterade, inte fått känna grundläggande trygghet i kombination med gränslöshet och brist på engagemang från vuxna.Fri uppfostran från engagerade föräldrar i ett tryggt hem ger inte det resultatet att barnen blir ouppfostrade och beter sig illa.
    Du har säkert rätt. jag hoppas innerligt det.
  • blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 15:08:15 följande:
    Om jag är bortbjuden sa väntar jag själklart tills jag blir erbjuden chips innan jag tar. Trodde att det var självklart. Om min tjej inte har blivit erbjuden sa är det naturligt för henne att fraga, och nej inte varje gang.....
    Men är inte ert hem även er dotters hem? Dte är viss skillnad på att vara bortbjuden och att vara hemma. Frågar du din man om lov? Eller frågar din man dig om lov?
  • Bonanza
    norpnäsan skrev 2008-03-07 15:08:15 följande:
    Så om det ställs en chipsskål på bordet och ingen säger "varsågod", då frågar du antingen om du får ta, eller så äter du inte alls? Eller hur menar du? Och om du bara tar, då är det väl ok för barn också att bara ta, eller?
  • norpnäsan

blonde redhead skrev 2008-03-07 15:09:25 följande:

Men är inte ert hem även er dotters hem? Dte är viss skillnad på att vara bortbjuden och att vara hemma. Frågar du din man om lov? Eller frågar din man dig om lov?
    Min flicka behöver inte be om lov när hon äter hemma hos oss. Jesus... ta det lungt
Svar på tråden Vad "BETYDER" fri uppfostran?