• Klimax

Vad "BETYDER" fri uppfostran?

För mig är det detsamma som INGEN uppfostran och den erfarenhet jag har av fri uppfostran är det just att barnen ifråga inte är uppfostrade alls!

Motbevisa mig!

• Svar på tråden Vad "BETYDER" fri uppfostran?
  • norpnäsan
    Pannkakan skrev 2008-03-07 14:55:44 följande:
    Nu kan jag mest utala mig om den belgiska uppfostran, men den är nog i mycket lik den franska och visst stämmer det Bonanza säger. Jag vet själv hur illa jag tog vid mig av hur barn behandlas. Därmed inte sagt att alla uppfostrar sina barn lika, men det är vanligt med aga och att förälderns ord är det enda riktiga, egna åsikter undanbedes. Sen är det i varje fall så iBelgien att mycket av uppfostringen sker av nannys och kontakten med föräldrarna är inte särskilt stor (sett från mina erfarenheter).Just hur det är i Frankrike kan jag inte uttala mig helt om då jag varit där förlite, men jag delar helt Bonanzas bild där.  
    Sorry, men det stämmer inte överrens med min bild av frankrike.(Har bott här i 10ar)
    Kanske med hur det sag ut för 30 ar sedan men inte nu.
  • blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:56:05 följande:
    blonde redhead skrev 2008-03-07 14:53:11 följande:
    Okej lyssna nu för jag orkar inte ta det sa manga ganger till. Ett barn som skriker gormar, inte lyssnar, inte kan dela med sig eller ha minsta lilla hyfs, blir automatiskt utstött ur barngruppen. Vem vill leka med en sadan? Jag har svart att tycka om ett sadant barn (hemskt eftersom jag vet att det egentligen är föräldrarnas fel)
    Ja jag förstår hur du menar. Men är det då inte så att de andra barnen borde lärt sig respekt inför ALLA människor?? Även dom som gormar och skriker. Borde det inte ingå i er uppfostran? Ni lär dom säga tack och fråga, men inte att respektera alla människor?? Är inte det MER viktigt??

Det är ju inte konstigt att det finns så mycket främlingsfientlighet i Frankrike.

Jag ser i alla fall lika värde i ALLA människor! Detta trots fri uppfostran. Hade jag fått en strikt fostran så hade jag kanske också stött ut dom som inte följde mallen på hur "man ska vara".
  • norpnäsan
    Bonanza skrev 2008-03-07 14:57:38 följande:
    Men vem har sagt att de vill att barnen ska vara så? Ingen här! Däremot menar vi att vägen till att få ett barn som beter sig efter samhällets grunläggande normer, inte går genom regler, straff och stränghet, utan genom vägledning, kommunikation och jämlikhet.
    Ja men det verkar ju manga ganger ga sa fel, med tanke pa alla ouppfostrade ungar man ser i Sverige jämfört med i Frankrike
  • uniMog
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:56:57 följande:
    Styr eller vägleda. Vad är skillnaden?
    oj. herregud vad börjar man.

Styr gör man genom regler och måsten
    Vägleder gör man genom exempel, uppmuntran.

Ta vägskyltar som ett ganska konkret exempel som inte har med uppfostran att göra:

Om en väg är avstängd STYR man trafiken till en annan väg genom väghinder och skyltning. (=du FÅR inte åka här, du MÅSTE åka här)

vanliga "ortvägskyltar" vägleder. (=om du åker hit så kommer du hit men du får åka någon annan väg om du vill, men du kanske inte kommer dit du ska)
    Why are vampires always so stupid?
  • Bonanza
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:59:42 följande:
    Ja men det verkar ju manga ganger ga sa fel, med tanke pa alla ouppfostrade ungar man ser i Sverige jämfört med i Frankrike
    Märkligt, jag ser inte särskilt många så rabiata ungar som du beskriver. Men du och jag har säkert olika uppfattningar av vad en ouppfostrad unge är också. Jag menar, min unge leker med sin spaghetti till och med!

• norpnäsan

blonde redhead skrev 2008-03-07 14:59:23 följande:

Ja jag förstår hur du menar. Men är det då inte så att de andra barnen borde lärt sig respekt inför ALLA människor?? Även dom som gormar och skriker. Borde det inte ingå i er uppfostran? Ni lär dom säga tack och fråga, men inte att respektera alla människor?? Är inte det MER viktigt??Det är ju inte konstigt att det finns så mycket främlingsfientlighet i Frankrike. Jag ser i alla fall lika värde i ALLA människor! Detta trots fri uppfostran. Hade jag fått en strikt fostran så hade jag kanske också stött ut dom som inte följde mallen på hur "man ska vara".
    Främlingsfientlighet, eftersom du envisas med att dra upp det, finns det väldigt mycket av i Sverige med....

Nej jag tycker inte att mitt barn ska behöva sta ut med en skrikig, brakig unge som bara förstör utan att förälderna säger till.
  • blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 15:01:45 följande:
    blonde redhead skrev 2008-03-07 14:59:23 följande:
    Nej jag tycker inte att mitt barn ska behöva sta ut med en skrikig, brakig unge som bara förstör utan att förälderna säger till.
    Och det kallar du respekt inför andra?
  • Pannkakan

OK. Helt Ok med mig.
    Alla ser vi inte samma saker och alla blir vi inte illa berörda av samma saker heller. Vi har alla olika sätt att se värden och ibland handlar det inte om vad man ser utan vad man tillåter sig att se med.

Fri uppfostran handlar inte om avsaknad av "regler", dvs uppfattningar om vad som är acceptabelt beteende och inte.
    För mig handlar det om att ge barnet den respskt den förtjänar, att man behandlar människor lika oavsett storlek eller ålder. Det är mer att guida sitt barn i önskvärd riktning, att ge barnet den information de behöver för att kunna ta egna beslut och välja rätt vägar.

Ang aga så finns det nog inte mycket bra att säga om det.
    Det är inte ok att slå en vuxen så varför skulle det vara ok att slå barn?
    Varför i så fall inte införa piskrapp och stening som bestraffning av vuxna igen.

It isn't who you love, it's HOW you love. Genitalia is simply God's way of accessorizing
  • norpnäsan
    Bonanza skrev 2008-03-07 15:01:06 följande:
    Märkligt, jag ser inte särskilt många så rabiata ungar som du beskriver. Men du och jag har säkert olika uppfattningar av vad en ouppfostrad unge är också. Jag menar, min unge leker med sin spaghetti till och med!
    Rabiata ungar har jag aldrig pratat om. Däremot ser jag manga ungar i Sverige som kastar sig över chipsskalen och roffar at sig, som sliter at sig leksaker, som vägrar hâlsa och som skriker och gastar när andra försöker göra sig hörda. Som helt enkelt inte klarar av att samarbeta och respektera andra.
Svar på tråden Vad "BETYDER" fri uppfostran?