• Klimax

Vad "BETYDER" fri uppfostran?

För mig är det detsamma som INGEN uppfostran och den erfarenhet jag har av fri uppfostran är det just att barnen ifråga inte är uppfostrade alls!

Motbevisa mig!

• Svar på tråden Vad "BETYDER" fri uppfostran?
  • norpnäsan

blonde redhead skrev 2008-03-07 14:26:56 följande:

Jo men inte tvingar du väl vuxna att sitta kvar vid bordet? Det kan i så fall inte vara kul att vara gäst hos er.Vad hade du sagt om din man tog hem en "nanny" till er för att uppfostra dig lite? Han kanske tycker du är lat eller inte gör som du vill. Är det ok?Barn är individer, ibland har dom spring i benen, är trötta osv osv. Ett barn kan inte heller sitta på samma plats lika länge som en vuxen kan, ett barn har helt enkelt spring i benen.
    Men snälla..... Jag är redan uppfostrad av mina föräldrar, sa inget behov av det nu.....

Och nej jag tvingar ingen att sitta vid bordet men mina bekanta har folkvett och har blivit uppfostrade att stanna kvar salänga nagon äter.

Självklart tvingar jag inte min tjej till alla pris att sitta igenom en 5 rätters middag, men hon sitter ordentligt och äter sin mat. Inte en tugga, sen springa, sedan en tugga till.
  • Bonanza
    blonde redhead skrev 2008-03-07 14:32:10 följande:
    Sedan kan man också se att kriminaliteten är högre i frankrike, drogmissbruk högre, större främlingsfientlighet (var ligger respekten där?) osv osv (uträknat på antal invånare i jämnförelse) Så hur speglas de hårda uppfostringsreglerna männiksorna igentligen?
    Och glöm inte användandet av aga... att snärta till ungarna på handen när de gör fel är inte precis något man tycker är fel i många andra länder.
  • uniMog
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:33:02 följande:
    Självklart tvingar jag inte min tjej till alla pris att sitta igenom en 5 rätters middag, men hon sitter ordentligt och äter sin mat. Inte en tugga, sen springa, sedan en tugga till.
    Fast vet du det gör mina barn också Och ofta sitter hon dessutom kvar när hon är klar och håller mig sällskap tills jag är klar. UTAN att behöva bli tvingad till det.
    Why are vampires always so stupid?
  • norpnäsan

blonde redhead skrev 2008-03-07 14:32:10 följande:

Sedan kan man också se att kriminaliteten är högre i frankrike, drogmissbruk högre, större främlingsfientlighet (var ligger respekten där?) osv osv (uträknat på antal invånare i jämnförelse) Så hur speglas de hårda uppfostringsreglerna männiksorna igentligen?
    För det första sa är det inga "harda uppfostringsregler". Bara mindre slappa.
    Främlingsfientligehetn beror pa massor av olika anledningar. Bla den höga arbetslösheten och invandringen. Detta känner jag mig inte alls tillräckligt insatt i för att diskutera.
  • uniMog
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:36:24 följande:
    blonde redhead skrev 2008-03-07 14:32:10 följande: För det första sa är det inga "harda uppfostringsregler". Bara mindre slappa.Främlingsfientligehetn beror pa massor av olika anledningar. Bla den höga arbetslösheten och invandringen. Detta känner jag mig inte alls tillräckligt insatt i för att diskutera.
    Fast för mig är det definitivt hård uppfostring och jag anser definitivt inte att min är slapp.
  • norpnäsan

Pejgan är du insatt i fransk uppfostran?

• blonde redhead
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:39:04 följande:
    Är du insatt i vår uppfostran?
  • uniMog
    norpnäsan skrev 2008-03-07 14:39:04 följande:
    Ptjä det beror ju såklart vad du menar med insatt. Jag känner några franska familjer, min pappa har jobbat i ett franskt bolag och jag vet det jag sett/läst i media/på internet. Och det jag hört/läst tyder definitivt på en auktoritär uppfostringstradition som jag avskyr.
  • norpnäsan

Ja jag är som ni kanske märker svensk och har hela min familj och större delen av min vänskapskrets i Sverige.....

• norpnäsan
    Pejgan skrev 2008-03-07 14:40:49 följande:
    Ptjä det beror ju såklart vad du menar med insatt. Jag känner några franska familjer, min pappa har jobbat i ett franskt bolag och jag vet det jag sett/läst i media/på internet. Och det jag hört/läst tyder definitivt på en auktoritär uppfostringstradition som jag avskyr.
    Pejgan: det man läser pa internet och diverse media är ju oftast det som är som mest spektakulärt. Varför skulle det annars skrivas om det? Nej, man maste nog ha vistats pa plats ett tag och fatt sig en ganska bra bild av den franska vradagen för att kunna säga att man vet hur det gar till.
Svar på tråden Vad "BETYDER" fri uppfostran?