kalium
Varför behöver man äta kalium och jod inför en ÄD?
Varför behöver man äta kalium och jod inför en ÄD?
Ingen anning!
Behöver man det?
Vem sa det till dig? Vilken klinik?
------------------------------------------------------------
Hittade på fass sidan om Kalium jodid:
Jodtabletter är avsedda att användas av befolkningen i närheten av kärnkraftverk om radioaktiv jod skulle spridas i luften vid eventuell kärnkraftolycka. Tabletterna används som förebyggande behandling mot sköldkörtelpåverkan.
Vid en kärnkraftolycka sänds meddelandet om jodtabletter i radio.
Tabletterna skyddar ej mot annan typ av strålning från radioaktiva ämnen.
Upptaget av radioaktiv jod i sköldkörteln kan blockeras genom tidig tillförsel av hög dos kaliumjodid. Sköldkörteln har då redan tagit upp tillräckligt med jodid och någon radioaktiv jod kan inte tas upp. Risken för sköldkörtelcancer efter exponering för radioaktiv jod är större för unga individer än för äldre. Generellt gäller att foster från 12:e veckan, nyfödda och barn tillhör de känsligaste grupperna eftersom sköldkörteln hos unga individer är i tillväxt.
Jodtabletter är avsedda att användas av befolkningen i närheten av kärnkraftverk om radioaktiv jod skulle spridas i luften vid eventuell kärnkraftolycka. Tabletterna används som förebyggande behandling mot sköldkörtelpåverkan.
Vid en kärnkraftolycka sänds meddelandet om jodtabletter i radio.
Tabletterna skyddar ej mot annan typ av strålning från radioaktiva ämnen.
Upptaget av radioaktiv jod i sköldkörteln kan blockeras genom tidig tillförsel av hög dos kaliumjodid. Sköldkörteln har då redan tagit upp tillräckligt med jodid och någon radioaktiv jod kan inte tas upp. Risken för sköldkörtelcancer efter exponering för radioaktiv jod är större för unga individer än för äldre. Generellt gäller att foster från 12:e veckan, nyfödda och barn tillhör de känsligaste grupperna eftersom sköldkörteln hos unga individer är i tillväxt. END
Jag har hört att kvinnor i underutvecklade länder med fattig kost kan föda barn med sköldkörtelfel, men vi som bor i västvärlden får i oss jod genom maten och exempel salt med jod (vilket väl de flesta använder). Därför tror jag du kan ta det med en nypa salt
Fyndigt va?
Det är många här i landet som ändå lider av sköldkörtelproblem. Gå under tyroid.se ska du se!
Men det är säkert sant med underutvecklade länder - där är bara fördel att kvinnor börjar föda barn tidigt! Så de här inte andra fertilitetsproblem :)
Hoppas någon kommer med en bättre förklaring.
Det är himla viktiga mineraler, både kalium och jod.
Suba: jag är en av de som lider av sköldkörtelproblem. Jag förstår inte vad du menar med detta inlägg, inte tonen, och framförallt inte med bristen av din egen kunskap i ämnet. Kalium och jod är knappast den enda anledningen till att man drabbas av exempelvis underproduktion. MEN i underutvecklade länder är det en vanlig anledning. Här i Sverige inte alls vanlig. Sanningen är att brist på ett hormon leder till brist på ett annat. Det har ingenting med jod att göra. Är det en slump att underfunktion är vanlig hos kvinnor över 40 och ovanlig hos yngre kvinnor? Lägre östrogenhalt leder mng gånger till att sköldkörtelhotmonet i kroppen minskar. Ja mineraler är viktiga, men som jag skrev har vi i sverige med jodberikat salt och bra mat knappast den anledningen att hänvisa till när det gäller barn som föds med sköldkörtelproblem.
Det man däremot SKA äta inför en planerad graviditet är folsyra för att undvika ryggmärgsbråck hos barnet. Det skrivs ut av din läkare. Folacin 5mg 1-2 tabletter per dag.
Suba: Tror nog inte ts är utsatt för radioaktivt jod eller bor i närheten av ett kärnkraftverk som utsöndrar detta ämne direkt! Vilken hysteri.
Om man googlar på nätet ser man att risken vid jodbrist är hjärnskador och sköldkörtelproblem. Man tar främst upp tredje världen, afrikagruppen osv, men även att det är viktigt att använda jodberikat salt i matlagningen, som funnits i sverige sedan 1936 för att undvika dessa skador på barnen. Undersökningar visar att länder i västvärlden kan ha detta problem för att de inte har jodberikat salt, ex Irland och England. Men äter man jodsalt, ska man få i sig tillräckligt. Är man rädd för att inte få det kan man självklart välja tabletter (kan inte skada)
Vad gäller kalium, står det enligt vårdguiden att man kan använda kaliumtillskott vid graviditet, men rådgöra läkare vid regelbunden använding vid amning. Kalium överförs till barnet via bröstmjölken men man vet om det är onyttigt eller nyttigt. Jag funderar lite vart du fått dessa instruktioner chris06? jag kan inte hitta ngnstans att det behövs tillskott vid planerad graviditet. Ta det lugnt med mineraler, som min läkare säger kan det ena tillskottet ta ut det andra om man börjar laborera för mycket.
Rasberry, det är lätt att missuppfatta andras inlägg när man umgås så här i skriftlig form och inte hör tonfall eller ser gester. Jag tror Suba menar väl och bara önskar hjälpa till:)
Chris06: jag utgår ifrån att du fått ordination ifrån din läkare att äta detta. Så har även jag och jag har frågat här i forumet om detta utan att bli klokare. Jag antar, eftersom även du fått detta ordinerat, att det är nya rön läkarna tagit del av. Misstänker att svenskar som äter jodberikat salt kan hoppa över det.
Nu har jag kollat detta ytterligare och jag ANAR att läkare rekommenderar kalium och jod vid upprepade missfall/ benägenhet för missfall. Eftersom jodbrist kan leda till sköldkötelproblem, kan det i sin tur öka risken för missfall (missfall vid sköldkörtelproblem är vanligt). Kalium kan även ordineras kvinnor som haft upprepade missfall. Detta har jag dock fått fram genom att googla, och vet inte hur tillförlitligt det är. Squirl: Nej hon kanske inte menade illa, det kanske endast var illa formulerat.
Hej Raspberry och ni andra,
Visst räcker det väl med 0,5 mg Folsyra (Folacin)?
Eller äter ni 5 mg (ev två tabl, alltså 10 mg per dag?)
Jag läste bara på Mitt Val Kvinna och med två såna så får man ju i sig just dagsbehovet 0,5 mg Folsyra.
Jag undrar hur det är med Folacin/Folsyra:
1/ Är det samma sak?
2/ Kan en ökad mängd underlätta att bli gravid?
Jag trodde bara att det hade att göra med att försöka undvika ryggmärgsbråck och då räcker ju Mitt Val Kvinnas dos.