• chris06

kalium

Varför behöver man äta kalium och jod inför en ÄD?

• Svar på tråden kalium
  • Raspberry81

Tänkte bara eftersom din och min anamnes är liknande...

• Sleepingbeuty

Även om du bara tar en tablett Folacin på 5 mg som är rekommenderat så får du ett högt värde på blodtest.Det är meningen att det ska vara så.Det är därför vi ska ta 5 mg om dagen för att förhindra ryggmärgsbråck hos barnet.

Squirl skrev 2008-03-09 17:12:12 följande:
    Min förra omgång gjorde jag faktiskt det, jag hade köpt B-50 tabletter och så kom en mycket omtänksam kompis med folsyretabletter till mig. Då tryckte jag i mig även dem. Ett tag senare gjorde jag blodtest i ett helt annat ärende än barnalstring. Läkaren påpekade mitt särskilt höga folsyrevärde. Jag tror inte det är särskilt bra, det ska ju vara balans i kroppen. Bäst att ta rekommenderad dos, tror jag. Angående ifall Folacin/Folsyra är samma sak, här får du en kopierad text ur Nationalencyclopedien:Vattenlösliga vitaminer Folsyra Folsyra, folater och folacin är samlingsbenämningar på ett antal derivat av pteroylglutaminsyra, där tetrahydrofolsyra är den aktiva komponenten och fungerar som koenzym vid bildning av nukleinsyror och aminosyrorM.a.o, det är samma sak!Intressant med kaliumet, Vitsippa och Raspberry. Här knapras det!
  • Sleepingbeuty

Man kan ha brist på B 12 om man har haft eller har någon slags struma.

skugga1 skrev 2008-03-09 21:12:52 följande:
    Jag äter b12 på recept oxå och tog blodprov för några veckor sen och de var bra. Så jag ligger bra med tabletter inte utan ,undrar om jag behöver högre dos nu? Får fråga läkaren vad de tycker.
  • Sleepingbeuty

Även B6 och E-vitamin är viktigt om man vill bli gravid.
    Jag ta även Kalcium med D-vitamin då alla behandlingar kan ge en brist på detta.

• Sleepingbeuty

Folacin är den rekommenderade dosen och den ska tas i flera månader innan man ska bli gravid.% mg ska man ta varje dag.
    Har ni inte hört diskusionerna om att de vill lägga till Folcyra i bröd och mjöl för att förhindra ryggmärgsbråck då så många inte vet om detta med hur viktigt det är med folacin.
    Du säger att du tar 1 mg folsyra.Varför tar du inte 5 mg Folacin?? Eller tar du 2 tabbletter= 10 mg?

Primrose skrev 2008-03-09 17:27:07 följande:
    Tack för all info, Raspberry! A propos kalium - det finns väl i t ex tomater och bananer också? Ibland säger de att kramper under graviditeten (som ju är vanligt i vaderna, ofta under natten) kan bero på kaliumbrist och  man rekommenderas att äta t ex en banan om dagen. Andra säger att kramperna inte beror på kaliumbrist.Folacin är mycket starkare än vanliga, receptfria folsyretabletter. De är receptbelagada och innehåller 5mg. Den normala rekommenderade dosen är 500µg (mikrogram) av folsyra. Folacin innehåller alltså mycket mer. Ett µg motsvarar ett miljondels gram och ett milligram är ett tusendels gram så 500µg = 0,5mg eller, om man så vill, 5mg = 5000µg. Folacin är därmed tio gånger starkare än vanliga folsyretabletter. Jag tar själv två vanliga om dagen dvs. 1mg.
  • Primrose

Den normala rekommenderade dosen är 500µg (mikrogram) av folsyra. Det är den dosen som förhindrar ryggmärgsbråck. Sedan innehåller Folacin (som man kan få på recept) 5mg dvs det är tio gånger starkare och det kan man få av speciella skäl, men inte för att förhindra ryggmärgsbråck, då räcker 500µg. Så har jag förstått det, i alla fall. Annars skulle ju alla ta 5mg och det skulle inte vara receptbelagt.

• Raspberry81

Läste här i ett annat forum om folsyra. De flesta skriver att överskottet kissas ut, dvs det är en mineral (?) som inte lagras. Mineraler som lagras är högst olämpligt att ta för mkt av. Mng får tydligen det innan insättning, kanske för att vara säker på att folsyrenivån i blodet är bra, dvs inte behöva ta om blodproverna igen. But I dont know.....

Jag kan tänka mig att även jag har B12-brist eftersom jag har som "ont i nerverna" i ex handen ibland. Ngn sa att det kan vara B-vitamin brist.

• Primrose
    Sleepingbeuty skrev 2008-03-10 11:27:35 följande:
    Folacin är den rekommenderade dosen och den ska tas i flera månader innan man ska bli gravid.% mg ska man ta varje dag.Har ni inte hört diskusionerna om att de vill lägga till Folcyra i bröd och mjöl för att förhindra ryggmärgsbråck då så många inte vet om detta med hur viktigt det är med folacin.Du säger att du tar 1 mg folsyra.Varför tar du inte 5 mg Folacin?? Eller tar du 2 tabbletter= 10 mg?
    Den rekommenderade dosen är, som sagt, inte 5mg utan 500 mikrogram. Folacin får man utskrivet på recept. Den dosen som alla fertila kvinnor ska ta är 1/10 av vad Folacin innehåller. Se mitt inlägg 13 ovan. Sedan är det säkert inte fel att ta 5mg, tvärtom, men det är inte den dosen som har med ryggmärgsbråck att göra. Jag tar, på eget bevåg, dubbel dos av den vanliga, receptfria, folsyran på Apoteket, dvs. 1mg eller, om man så vill, 1000 mikrogram. Innan dess har jag tagit 500 mikrogram folsyra om dagen i c:a fem år.

Jag tror att många blandar ihop viktmåtten och tror att 5mg och 500mikrogram är samma sak, men det är det alltså inte. Något förvirrande, jag håller med.Flört
  • Raspberry81

Det som är lite skrämmande idagens läge är att en varierad kost ev inte ger alla mineraler och vitaminer, dvs frukt och grönt innehåller mycket mindre "nyttigheter" än vad de gjorde förr, samt mer gifter. Jag blir rädd av att tänka tanken, därför ska jag inte göra det....

Är det ngn som vet hur man kan kontrollera att ekologiska frukter och grönsaker verkligen är ekologiska. Det är väl KRAV-märkta, men vad innebär det? Jag är inte insatt i ekologiska alternativ

Svar på tråden kalium