kalium
Varför behöver man äta kalium och jod inför en ÄD?
Varför behöver man äta kalium och jod inför en ÄD?
Hej,
Har ingen förklaring el så att komma med men tänkte bara säga att jag gick till en homeopat efter att jag haft 3 tidiga missfall efter lika många IVF-försök. Hon rekommenderade kalium för som hon kallade det "min missfallsbenägenhet". Hoppas det funkar! Visserligen tror jag mer att det min ålder (43) och kassa ägg som är problemet men man kan ju alltid testa med detta inför sista försöket.
Tack för all info, Raspberry!
A propos kalium - det finns väl i t ex tomater och bananer också? Ibland säger de att kramper under graviditeten (som ju är vanligt i vaderna, ofta under natten) kan bero på kaliumbrist och man rekommenderas att äta t ex en banan om dagen. Andra säger att kramperna inte beror på kaliumbrist.
Folacin är mycket starkare än vanliga, receptfria folsyretabletter. De är receptbelagada och innehåller 5mg. Den normala rekommenderade dosen är 500µg (mikrogram) av folsyra. Folacin innehåller alltså mycket mer. Ett µg motsvarar ett miljondels gram och ett milligram är ett tusendels gram så 500µg = 0,5mg eller, om man så vill, 5mg = 5000µg. Folacin är därmed tio gånger starkare än vanliga folsyretabletter. Jag tar själv två vanliga om dagen dvs. 1mg.
Värt att tänka på: kalium finns numer enbart i ekologiska bananer.
Men muskelkramp fixas med magnesium, bra både för idrottsmän och gravida.
Magnesiumrika livsmedel är grönsaker, frukter och baljväxter, nötter och frön, vetegroddar, vetekli, fullkornsbröd, knäckebröd, potatis, ost, ägg, räkor och havsmat, torkad frukt.
Folacin används ofta för en viss typ av blodbrist, och därför är de mkt starkare och receptbelagda. Vid förebyggande behandling före och under graviditet ska detta läkemedel tas enligt läkares ordination, jag tog 1 per dag. Detta använder man endast 6 veckor innan planerad graviditet som jag förstod det, sedan tar man de vanliga receptfria folsyretabletterna. Det kan hända att jag fick det utskrivet eftersom jag är glutenintolerant och därför tar inte min tarm upp mineraler lika bra.
Jag har tex receptbelagda zinktabletter eftersom jag har brist på zink.
Detta var intressant tråd. Jag vill ha råd om vad ni andra provat i mineralväg innan ET eller FET! Jag har ätit zink, folacin, omega3.
Vill bara säga det till andra som möjligtvis är glutenintoleranta: Tarmen tar inte upp mineraler bra när den är irriterad, och eventuellt finns det en liten minskad förmåga även fast tarmen är ok. Jag har aldrig haft ont i magen, men uppvisade antikroppar på testet som kan betyda att det en dag bryter ut.
Hejsan
jag har brist på folsyra och har tagit 2st 5mg tabletter om dan i många år, tror ni jag behöver öka inför ET? De har hittat en donator till oss så snart är det dax.
Vilken tur att jag bara äter ekologiska bananer då!
Jag går till den stora butikskedjan som bara säljer ekologiska bananer och som har det största utbudet ekologiska produkter av alla kedjor. Jag nämner förstås inga namn.... Jag saknar så mina helekologiska butiker som jag gick till då jag bodde utomlands. ALLA produkter i butikerna var ekologiska - ett jättestort utbud. Där ligger vi efter i Sverige. Här vill nästan alla att det ska vara BILLIGT - det är huvudsaken. 
Jag äter b12 på recept oxå och tog blodprov för några veckor sen och de var bra. Så jag ligger bra med tabletter inte utan ,undrar om jag behöver högre dos nu?
Får fråga läkaren vad de tycker.
Vad är det som gör att du har brist av dessa? vet du?