• Mrs Kaffelatte

    Hur kokar du potatis??

    Som rubriken lyder:
    Hur kokar du din potatis?

    Skalad, oskalad,18 min,25 min
    Kokar du upp och låter koka på 6:an eller sänker alternativt stänger av plattan?

    Det var maken som hade hört på jobbet att man kunde kunde koka upp den och sedan stäna av plattan och låta potatisen stå på eftervärmen och bli klar.
    På det sättet så blev den inte sönderkokt heller..

    Så hur gör du??

  • Svar på tråden Hur kokar du potatis??
  • Pyff

    Nyfiken..............varför kokar man upp vattnet först och lägger i potaisen sen? HAr aldrig hört talas om det........


    Pyff på er!
  • Jasmin

    mesta av Näringen i potatisen försvinner om man lägger ner den i kallt vatten, Koka upp vattnet först innan man lägger i potatisen.

  • Atamon
    Pyff skrev 2008-03-09 19:19:06 följande:
    Nyfiken..............varför kokar man upp vattnet först och lägger i potaisen sen? HAr aldrig hört talas om det........
    Lägger man ner potatisen i kokande vatten så drar den inte åt sig vatten i onödan. Men jag använder bara kokande vatten när det är färsk/ny potatis eftersom den är lite känsligare
  • AnnaGBG
    Annelie E skrev 2008-03-09 17:38:47 följande:
    Jag kokar upp vattnet och lägger sedan i potatisen och sedan låter jag det koka upp igen och sänker sedan värmen till medel. Koktid 20-30 minuter beroende på storlek.
    Så gör jag med. Och kokar alltid med skal.
  • Hellvira

    Skalad eller oskalad beror på om den skall bli mos eller pressad eller ätas som den är. I det sistnämda har vi skalet på inte annars.
    Kokar upp vatten i vattenkokaren och sen häller det i kastrullen och kokar potatisen en stund tills den blir mjuk på typ 5-6 värme

  • SusanneJ
    Atamon skrev 2008-03-09 17:37:14 följande:
    Kokar alltid potatisen skalad om det inte är nypotatis (jag skalar eftersom det tar minst lika lång tid att borsta potatisen som att skala). Kokar upp potatisen i saltat vatten och under lock, och sänker värmen rejält och börjar känna efter om den är kokt efter 15 min kanske, brukar ta ca 20-25 min innan den är kokt, beroende på potatissort och storlek. När potatisen är kokt häller jag bort vattnet och potatisen får ånga av på avstängd platta, utan lock på kastrullen.Ny/färsk potatis gör jag lika med, fast då kokar jag upp vattnet innan jag lägger i potatisen. Koktid ca 10-20 min. Har aldrig sönderkokt potatis.
    samma här.

    fast jag gör likadant med färskpotatis och "vanlig" potatis.
    (¯`°?.¸ ღ Ebba 061210, och lilla skrutt i magen ღ ¸.?°´¯)
  • Sparkling Dragonfly

    Oskalad potatis i kallt vatten. Kokar upp och sanker sedan och sa far den sjuda klart. Blir aldrig sonderkokt da.

  • lövet2

    Vi äter mest mandelpotatis. Om den är färsk lägger jag den i kallt vatten, kokar upp under lock och stänger sedan av plattan. Potatisen är klar när någon spricker i skalet (brukar ta ca 7 minuter).
    Är det vinterpotatis, så gör jag likadant, fast då stänger jag inte av plattan. Den tar vanligen 10-12 minuter på sig för att bli klar.

  • Blomsterbi

    jag ångkokar alltid min potatis. Fick en sådan gryta av min svärmor. Lägger potatisen i "överdelen", saltar, i med vatten i "nederdelen", o sen får dom koka tills dom e färdiga.. Dom smakar mycket godare än att koka dom i själva vattnet

  • kjempejente

    Jag kokar upp vattnet, lägger i potatisen, låter den koka ca 5 min, sen stänger jag av plattan och låter den koka färdigt under lock på den avslagna plattan.

  • adams morsa

    Jag skalar, lägger i kallt vatten, plattan på högsta värme så får det stå där bäst det vill och koka upp och sen koka färdigt, ingen aning om hur länge, tills dom känns färdiga...

    Färskpotatis gör jag likadant med fast istället för att skala så skrubbar jag.

Svar på tråden Hur kokar du potatis??