• 3 vilddjurens mamma

"godare" välling

Jag har tvilling tjejer på 19 månader. Tyra älskar sin kvällsvälling och sover sedan gott dom flesta nätter. Alice däremot tycker att välling smakar apa. Hon har alltid varit kinkig i maten. Dom dricker Nestle´s mild fullkornsvälling. Jag undrar är det någon som vet vilken välling som inte "smakar så mycket välling". Blir dyrt och tidsödande att prova hela sortimentet.

• Svar på tråden "godare" välling
  • Mumin

Plusvälling = vanlig välling. Den heter så, den vanliga.

Min dotter har aldrig blivit förstoppad av majsvälling. Men alla är de olika.

• MartinaJ

hejjar också på sempers!
    Vi har risvällingen nu och den tycker jag är bäst av alla sempers iaf.
    (Också stoppande)

• 3 vilddjurens mamma

Mylla: Det är helt riktigt. Alice äter gröt två gånger på natten. Liten tjej=liten magsäck.

• Mumin

Aj aj, såg precis på nestlés hemsida att plusvällingen har bytt namn till mild havrevälling...

• Mylla

Förlåt, men jag kan inte låta bli.

Tror du inte hennes magsäck står i poportion till kroppen i övrigt? Det tror jag. d.v.s. att den räcker för att hon ska få i sig det hon behöver på dagen? Liten kropp=litet matbehov som säkerligen passar magsäcken, som passar kroppen o.s.v..

Äter hon mycket på dagen om hon ätit halva sin matranson på natten? Tror du inte hennes mage, och ämnesomsättning skulle må bra av att sova på natten och äta på dagen? Människan är gjord för det. Hon var ju 19 månader, inget spädbarn.

Trötthet är en stor anledning till dålig aptit. Kroppen behöver en någotlunda sammanhängande nattsömn för att man ska få reserver och orka växa och ha kul.

Jag vet att jag lägger mig i, du får väl bli arg.

• 3 vilddjurens mamma

Nej, jag blir inte arg.
    Alice har till för ca 5 månader sedan varit läkar ordinerad att äta med jämna mellanrum även på natten. Jag har också funderat och påpekat att hennes kropp behöver vila på natten.
    Nu försöker vi få henne att sova mer och äta mindre på natten men det är lättare sagt än gjort. Man vill så gärna att hon ska sova men sen måste vi tänka på hennes vikt. Hon är 19 månader men väger bara 6 kg. Har även planat ut på tillväxt kurvan.
    Vill även tillägga att hennes tvillingsyster INTE äter på natten och väger 12 kg.

• Little Ms Chatterbox

Hmmm... Sitter och funderar på hur ni alla kan veta hur alla de olika vällingsorterna smakar... Har ni smakat på dom?!?!FörvånadSkrattande
    Skulle jag aldrig klara av! Men kanske därför jag inte heller får i mina barn några större mängder välling.

Men du TS, vanlig vuxenvälling? Kan det vara något? Vet inte alls hur den är näringsmässigt sett för en liten tjej men hon kanske gillar smaken bättre.

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • 3 barns mor

kan du inte skriva både till nestle och semper att du vill ha smakprov på välling och säga anledningen . bara ett förslag .

• lisa0208

Nestles Fullkornsvälling med Päron smak är den enda välling min son gillar.Pulver och rekom.från 15mån.
    Ris/Majsvälling på tetra gilla han när han var yngre. Av nån anledning har han aldrig klarat av Sempers mat,blev jätte dålig i magen och spydde lätt av den (ersättning,gröt,välling) så här kör vi bara nestle eller hemlagat.
    Lycka till och Hoppas du hittar nåt tösen gillar!

• BymBym

Trodde att min yngsta inte tyckte om välling men av en slum kom vi på att hon vill ha "fisjummen" välling. Värmde den innan som till min äldsta men det var tydligen för varmt. Så om du inte testat det kan det ju vara värt att prova

• Knosan

Eller tvärtom. Vår ena tjej dricker och äter allt i princip medan, även här tvillingsystern, är petig med temperaturen. Det måste vara ordentligt varmt, fisljummet går absolut inte!

Hon slutade äta på natten för några månader sedan (har också gjort det för att få upp dygnsmängden) när vi gick ifrån Neocate (ersättning) på kvällen till låglaktos majsvälling. (Den enda som vi provat, som hon tål.) Den innehåller färre kalorier, men är inte så blaskig som Neocaten, så hon håller sig mätt längre.

Periodvis äter hon på natten även nu, men oftast nån gång vid 22-23, innan vi går och lägger oss, så då är det okej.

• Knosan

Glömde säga; andra dottern gillar sempers välling mycket bättre än netslés. Förut drack hon den med katrinplommonavkok i för att hon alltid var hård i magen, men det behövs inte längre. Nu finns det ju också välling med plommon- och banansmak. Det kanske kan vara något? Eller är det konsistensen hon inte gillar?

• 3 vilddjurens mamma

Oj, tack för alla tankar och ideer. Vilken djungel det är med mat till dom dmå. Ringa nestle´och semper var ingen dum ide´. Går det så går det.
    Ska göra det nu.

• snabla

man kan ju oxå prova att blanda i ex lite grädde i vällingen kanske tycker hon det är godare?

• sötisnos

nestle har fullkorns välling som har päron smak och den är från 15 mån. Brukar annars blanda i äpplemos i vanlig välling utan smak.

• 3 barns mor

hur gick det fick du tag i några smakprover ?

3 vilddjurens mamma skrev 2008-03-10 09:00:23 följande:
    Oj, tack för alla tankar och ideer. Vilken djungel det är med mat till dom dmå. Ringa nestle´och semper var ingen dum ide´. Går det så går det.Ska göra det nu.
  • 3 vilddjurens mamma

Semper hade bara prover på gröt och nestle var det så lång väntetid att jag orkade inte vänta.

Den nya kvällsvällingen med pasta. Har någon provat!
    Man skulle stå sig längre. Pasta ger långsamma kolhydrater.
    Men pasta i välling????
    Kan det vara nåt?

Svar på tråden "godare" välling