• Solen

10 månader Kan inte somna själv - vad göra?

Min son sover, och har alltid gjort, lite på dagarna, 30 min vid kl 10 och 30 min vid kl.14.
    Till natten somnar han vid kl 18.30. Han har aldrig kunnat somna själv (bara på promenad i vagnen).
    Vi har försökt, tycker vi, men det verkar inte som han har det minsta intresse i att sova. Han gnäller, skruvar på sig, ska stå upp, sitta ner, stå upp igen osv osv osv.
    Jag tycker så synd om honom och vill att han skall kunna koppla av.
    Någon som har liknande erfarenhet och har några tips?

• Svar på tråden 10 månader Kan inte somna själv - vad göra?
  • lövet2

Vi har sövt i famnen och lyft över det sovande barnet sedan. När vi gått över till vanlig säng, så har någon av oss legat bredvid barnet och sövt. Alla barnen har somnat själva före 3 år ...

Mitt 25.000:e inlägg skrev kl 21.18 i kväll!
  • MuminMy

Hur sover han på natten när han väl somnat? Kanske lägger ni för tidigt eller för sent? Kanske ger ni för lite fysisk eller mental aktivitet på dagen?

Ca 90 minuter innan tänkt läggdags ska man undvika "uppåt"-aktivieter som bad, hopp, studs och annat Många har ett bad som del i sin nattningsrutin, men det kan orsaka problem för vissa barn genom att försvåra för dem att koppla av.

Hur ser er nattningsrutin ut - om ni har en?

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • mariahammarberg

fram till i onsdags veckan som var nattade vi dottern genom att hon drack välling i vår säng för att sedan ligga och mysa bredvid tills hon varvat ner och kunde somna.

Det tog ca 2timmar varje kväll!

Hon är ett år och hade kolik de 3 första månaderna, då bar vi henne, efter ca 4mån accepterade hon vagnen dagtid och vi bar till sömns på kvällen och om hon vaknade natten.
    Vid ca 7-8månaders ålder orkade vi inte bära mer och började ligga bredvid vid nattningen. hon PANIKSKREK då tills hon somnade första tiden. Som 5minuters metoden förutom att man låg bredvid och hon skrek konstant....

i onsdags började vi men 5minuters metoden på riktigt. Tvekade in i det sista då vi inte vill att hon ska behöva gråta sig till sömns. men det gör/ gjorde hon många kvällar med oss bredvid så vi ansåg att vi skulle testa. Beställde hem en broschyr om metoden och lägger henne nu första tiden 1 timme senare än vanligt för att hon ska va verkligen trött, kommer att räta på nattningstiden senare.(enligt metodens råd)

hon somnar nu på 15min!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Man kan alltid prova...

• abovo

Anpassa er efter barnet. Vill han sova på promenad ute i vagnen, så ut och gå med honom i vagnen. Låter som att han behöver rörelse för att slappna av. Sätt tex vyssanlulltassar på sängen...? Annars är nog det bästa att bära barnet till sömn, gå gungande runt med det och kanske sjunga för det? Eller låta det komma till ro genom att låta det ligga på en, så tippar man barnet åt sidan när det somnat
    Tids nog kommer han att sova ordentligt av sig själv, men det kan ta tid. Barn är olika. Och dte är helt normalt att en 10-månaders inte kan somna själv. Vissa barn kan inte det förrän de är två tre år gamla. Och det är också normalt.

• Hasus

japp vi har haft liknande problem, vår dotter är ett riktigt energiknippe.
    Vi provade somna utan gråt, nedvarvning, vagga, vycha men det hjälpte föga.

Hon sov lite och korta stunder på dagen, nu sover hon tre gånger om dagen, hon både somnar själv och sover tryggt och avslappnat.

Nu badar vi, leker, busar, skrattar, leker tittut, sjunger sånger och dansar så vi är både full av skratt och energi varje kväll och även på dagarna (utom badar då) fram till det är dags att säga sov gott och hon somnar själv och sover till 07,00, vaknar hon på natten somnar hon om när hon hör att vi finns nära.

Vi har använt Anna Wahlgrens sova hela natten kur, välkommen in till henne

www.annawahlgren.com

• Solen

Tack för alla tips! Sista veckan har han somnat i famnen på ca 5 min, och varit mer till ro =)
    Men man vet ju med barn att rutiner ändras...

Svar på tråden 10 månader Kan inte somna själv - vad göra?