• Fridapida

Mera Smink Smink Smink!

Så nu har vi varit igång i ett år. Helt fantastiskt! Så alla gamla och alla nya entusiaster, nu pratar vi smink!

I tråden så pratar vi om allt som rör smink, hudvård, hårvård, bästa internetsidorna, tekniker och trender. Med andra ord, allt som vi tycker är kul.

Alla är välkomna, vill du ställa frågor eller dela med dig av dina bästa tips så är det här du gör det.

Jag vill börja tråden med min vision av min "vår-look" i år. Jag kommer att satsa på en ljus och skir look, ljusa färger som får mig att tänka på vanilj och kolasås. Den dramatiska looken med mycket sotat och mascara älskar jag, men nu så längtar jag efter något nytt och friskt. Min idé är inte så lite inspirerad av Make up stores I Do-kollektion som jag föll som en fura för. Förälskeles är total.
    Som bas har jag en mineralfoundation från i.d. Jag gillar när basen ser naturlig ut och samtidigt vårdar min hud. På kinderna och längs hårfästet så sveper jag lite bronzer. Färgen jag väljer är matt och ger bara någon nyans mörkare än vad jag har naturligt, den ska bara ge ngn nyans mörkare. Färgen jag gillar är Marseille från FACE.
    På ögonen så väljer jag att grunda med en primer, eller dignity från FACE om jag vill ha mer skimmer i skuggorna. På halva ögonlocket närmast näsan lägger jag Muffin, MUS, sedan lägger jag Lingerie, MUS, på andra halvan och jobbar ihop dem. I globlinjen lägger jag en rosa skugga, även den från MUS o heter Rose, vill jag ha ännu ljusare look använder jag NARS orgasm, vilket egentligen är en rouge. Vill jag istället ha lite mörkare så har jag en brun skugga i globlinjen, t.ex. kakao från Mineminerals.org. Vill jag ha lite extra skimmer så sveper jag mango tango från PL över hela mejken. Så naurligtvis så förstärker jag fransraden med brun eller svart kajal/eyeliner. Det viktiga är att sudda ut den lite så den inte blir för hård mot den mjuka mejken. Avslutningsvis så tar jag en omgång med mascara, just nu har jag Max Factors Masterpiece som favorit. Undrefransraden markera jag helst med Lingerie.
    För att looken ska få det där lilla extra så gäller det att ha en snygg rouge. Har jag NARS Orgasm i globlinjen så har jag även den som rouge. Det är min favorit bland ALLA mina favoriter. Den rougen skulle vara det första jag skulle rädda vid en eldsvåda. Har jag inte den i globlinjen så använder jag Lingerie som rouge. Den är aprikos så den blir jättefin på kinderna när man vill ha en skir look.
    På läpparna har jag ljusrosa gloss eller ett mkt transparent läppstift, t.ex. Crown från MUS.
    Som pricken över i så sveper jag ett guldigt löspuder över hela ansiktet. Det ger huden lyster utan att man ser ut som om man blivit polerad till frukost. Jag gillar Gold Shine från FACE.

Är du nyfiken på fler av mina make uper så kolla gärna in min blogg. Jag försöker att förklara hur jag gör steg för steg.
    www.svalmarkskan.blogg.se

Så ska vi ha några länkar.
    Från USA:
    alimacosmetics.com
    everydayminerals.com
    fyrinnae.com
    madminerals.org
    meowcosmetics.com
    pureluxcosmetics.com
    taylermademinerals.org

Från UK:
    lilylolo.co.uk/home.php

Eller om du vill göra ditt eget mineralsmink:
    shenet.se
    tikei.se

Jag vill även lägga in länkar till sidor där man kan köpa alla möjliga märken som inte går att få tag på i affärerna i Sverige eller inte finns där just du bor. På dessa sidor kan du även hitta dyra märken till lägre priser!

Sidor från Sverige:
    accessora.se
    beautyplanet.se
    blush.se
    eleven.se
    inezza.com
    parfym.se
    satine.se

Från USA:
    essentialdayspa.com
    kissandmakeupny.com
    makeup.com
    sasa.com
    skinstore.com
    strawberrynet.com

Från UK:
    asos.com
    harleycosmetics.com
    hqhair.com
    jerseybeautycompany.co.uk/index.php
    lookfantastic.com

På den här sidan hittar du information om innehållet i mineralsmakeup:
    people.delphiforums.com/tracikenyon/IngredList22405.html

Nu ska vi se... var det allt? Jo, den förra tråden så klart!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m27778349.html

Så där... nu är vi igång!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-01 14:35
    TEMA-sminkningarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m31303679.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-23 22:48
    Ännu en länk...
    www.coastalscents.com/cfwebstore/index.cfm

• Svar på tråden Mera Smink Smink Smink!
  • Fridapida

Moster apa skrev 2008-04-03 21:18:18 följande:

Oj, ingen aning faktiskt. Googlade bara för att hitta en bild på produkten. Ja, det är nog en tunn gel, väldigt lättflytande. Har provat den från apoteket också men jag måste säga att den inte möter sig alls. Fast den är ju helt okej, det var den jag hade innan.
    Aha, men det är alltså en liknande produkt? Men du har den alltså efter foundationen? Måste nog kolla på den lite.
    Jag var rädd för att det var på det sättet som du hittat bilden. Det verkade för bra för att vara sant. Bra tips i alla fall.
  • Fridapida
    FruLidgren skrev 2008-04-03 21:48:07 följande:
    ett första försök...
    Håller med Linny! Du har bra snits på det där.
  • FruLidgren
    Fridapida skrev 2008-04-03 22:50:59 följande:
    Håller med Linny! Du har bra snits på det där.
    Haha det måste vara all målning på gymnasiet som sitter i! (gick estetisk )
    ♥Tess♥Micke=Elias♥ www.nogg.se/lillfisen
  • Shoppingtokig
    FruLidgren skrev 2008-04-03 21:48:07 följande:
    ett första försök...
    Jättesnyggt!
  • Moster apa
    Fridapida skrev 2008-04-03 22:50:05 följande:
    Moster apa skrev 2008-04-03 21:18:18 följande:
    Aha, men det är alltså en liknande produkt? Men du har den alltså efter foundationen? Måste nog kolla på den lite. Jag var rädd för att det var på det sättet som du hittat bilden. Det verkade för bra för att vara sant. Bra tips i alla fall.
    Japp, typ liknande. Det var av en slump som jag började ha den över min foundation. Jag har lite smådålig hy och ibland när man har på foundation så liksom fastnar den fult på huden. Den syns på vissa fläckar eller vill inte släta ut sig snyggt. Jag hade en sån riktigt dålig underlagsdag och kunde bara inte se ut så och hade bara den att försöka reparera med. Så jag tog lite i handen och smörjde in ansiktet med och resultatet blev fantastiskt. Huden blev liksom perfekt och den tar inte bort den täckande effekten av min foundation alls men tar helt bort att det syns att man använt f. Väldigt märkligt men helt underbart.

Skulle jag vara tvungen att bara välja en produkt skulle jag helt klart ta den. Till och med före mascaran, och då har jag ändå ganska små ögon. Men med den ser man faktiskt fin ut även som "osminkad". Du som har så gigantiska ögon lär se strålande ut.

På sommaren dock när huden är sitt finaste så har jag bara den till vardags (och den funkar till och med i solen , tror den har spf till och med) Foundation i solen är ju dåligt för huden. Perfekt på stranden.

Egentligen kanske man skulle hållt "hemligheten" för sig själv ;)
  • Fridapida

Moster apa skrev 2008-04-03 23:36:19 följande:

Japp, typ liknande. Det var av en slump som jag började ha den över min foundation. Jag har lite smådålig hy och ibland när man har på foundation så liksom fastnar den fult på huden. Den syns på vissa fläckar eller vill inte släta ut sig snyggt. Jag hade en sån riktigt dålig underlagsdag och kunde bara inte se ut så och hade bara den att försöka reparera med. Så jag tog lite i handen och smörjde in ansiktet med och resultatet blev fantastiskt. Huden blev liksom perfekt och den tar inte bort den täckande effekten av min foundation alls men tar helt bort att det syns att man använt f. Väldigt märkligt men helt underbart.Skulle jag vara tvungen att bara välja en produkt skulle jag helt klart ta den. Till och med före mascaran, och då har jag ändå ganska små ögon. Men med den ser man faktiskt fin ut även som "osminkad". Du som har så gigantiska ögon lär se strålande ut.På sommaren dock när huden är sitt finaste så har jag bara den till vardags (och den funkar till och med i solen , tror den har spf till och med) Foundation i solen är ju dåligt för huden. Perfekt på stranden.Egentligen kanske man skulle hållt "hemligheten" för sig själv ;)
    Nej, inga hemligheter ska hållas på!
    Jag väljer också ansiktssminket (rouge/bronzer el liknande) för mascara. Huden är vikigast. Jag är luspank denna månad, men jag måste nog spana lite på den ändå. Bra att ha som du säger under sommaren. Jag använder iofs mineralfoundation o det går utmärkt att ha i solen, men jag gillar inte att ha det när det är varmt.
    Köper du den i butik eller på nätet?
  • Moster apa
    Fridapida skrev 2008-04-03 23:55:50 följande:
    Moster apa skrev 2008-04-03 23:36:19 följande:
    Nej, inga hemligheter ska hållas på! Jag väljer också ansiktssminket (rouge/bronzer el liknande) för mascara. Huden är vikigast. Jag är luspank denna månad, men jag måste nog spana lite på den ändå. Bra att ha som du säger under sommaren. Jag använder iofs mineralfoundation o det går utmärkt att ha i solen, men jag gillar inte att ha det när det är varmt. Köper du den i butik eller på nätet?
    Butik, men den är ofta slut. Kicks och vissa åhléns har den. Ja, nog alla som har Kanebo. Det finns en ljusare nyans och den är bra men GG62 är grym oavsett vilken hudton man har (fast den ser hemskt hemskt mörk ut när man först klickar ut den i handen). Den är inte billig, tror den kostar 280 kr. Men som sagt jag skulle aldrig proritera bort den. Men är man pank så är man. Den finns nog kvar till nästa månad ;) Den är bra men man kan nog inte leva på den ;)
  • Fridapida

Moster apa skrev 2008-04-04 00:08:03 följande:

Butik, men den är ofta slut. Kicks och vissa åhléns har den. Ja, nog alla som har Kanebo. Det finns en ljusare nyans och den är bra men GG62 är grym oavsett vilken hudton man har (fast den ser hemskt hemskt mörk ut när man först klickar ut den i handen). Den är inte billig, tror den kostar 280 kr. Men som sagt jag skulle aldrig proritera bort den. Men är man pank så är man. Den finns nog kvar till nästa månad ;) Den är bra men man kan nog inte leva på den ;)
    280 kr? Inte så blodigt faktiskt! Kanebo är ju inte kända för sina låga priser. Den står på önskelistan nu.
Svar på tråden Mera Smink Smink Smink!