• Fridapida

Mera Smink Smink Smink!

Så nu har vi varit igång i ett år. Helt fantastiskt! Så alla gamla och alla nya entusiaster, nu pratar vi smink!

I tråden så pratar vi om allt som rör smink, hudvård, hårvård, bästa internetsidorna, tekniker och trender. Med andra ord, allt som vi tycker är kul.

Alla är välkomna, vill du ställa frågor eller dela med dig av dina bästa tips så är det här du gör det.

Jag vill börja tråden med min vision av min "vår-look" i år. Jag kommer att satsa på en ljus och skir look, ljusa färger som får mig att tänka på vanilj och kolasås. Den dramatiska looken med mycket sotat och mascara älskar jag, men nu så längtar jag efter något nytt och friskt. Min idé är inte så lite inspirerad av Make up stores I Do-kollektion som jag föll som en fura för. Förälskeles är total.
    Som bas har jag en mineralfoundation från i.d. Jag gillar när basen ser naturlig ut och samtidigt vårdar min hud. På kinderna och längs hårfästet så sveper jag lite bronzer. Färgen jag väljer är matt och ger bara någon nyans mörkare än vad jag har naturligt, den ska bara ge ngn nyans mörkare. Färgen jag gillar är Marseille från FACE.
    På ögonen så väljer jag att grunda med en primer, eller dignity från FACE om jag vill ha mer skimmer i skuggorna. På halva ögonlocket närmast näsan lägger jag Muffin, MUS, sedan lägger jag Lingerie, MUS, på andra halvan och jobbar ihop dem. I globlinjen lägger jag en rosa skugga, även den från MUS o heter Rose, vill jag ha ännu ljusare look använder jag NARS orgasm, vilket egentligen är en rouge. Vill jag istället ha lite mörkare så har jag en brun skugga i globlinjen, t.ex. kakao från Mineminerals.org. Vill jag ha lite extra skimmer så sveper jag mango tango från PL över hela mejken. Så naurligtvis så förstärker jag fransraden med brun eller svart kajal/eyeliner. Det viktiga är att sudda ut den lite så den inte blir för hård mot den mjuka mejken. Avslutningsvis så tar jag en omgång med mascara, just nu har jag Max Factors Masterpiece som favorit. Undrefransraden markera jag helst med Lingerie.
    För att looken ska få det där lilla extra så gäller det att ha en snygg rouge. Har jag NARS Orgasm i globlinjen så har jag även den som rouge. Det är min favorit bland ALLA mina favoriter. Den rougen skulle vara det första jag skulle rädda vid en eldsvåda. Har jag inte den i globlinjen så använder jag Lingerie som rouge. Den är aprikos så den blir jättefin på kinderna när man vill ha en skir look.
    På läpparna har jag ljusrosa gloss eller ett mkt transparent läppstift, t.ex. Crown från MUS.
    Som pricken över i så sveper jag ett guldigt löspuder över hela ansiktet. Det ger huden lyster utan att man ser ut som om man blivit polerad till frukost. Jag gillar Gold Shine från FACE.

Är du nyfiken på fler av mina make uper så kolla gärna in min blogg. Jag försöker att förklara hur jag gör steg för steg.
    www.svalmarkskan.blogg.se

Så ska vi ha några länkar.
    Från USA:
    alimacosmetics.com
    everydayminerals.com
    fyrinnae.com
    madminerals.org
    meowcosmetics.com
    pureluxcosmetics.com
    taylermademinerals.org

Från UK:
    lilylolo.co.uk/home.php

Eller om du vill göra ditt eget mineralsmink:
    shenet.se
    tikei.se

Jag vill även lägga in länkar till sidor där man kan köpa alla möjliga märken som inte går att få tag på i affärerna i Sverige eller inte finns där just du bor. På dessa sidor kan du även hitta dyra märken till lägre priser!

Sidor från Sverige:
    accessora.se
    beautyplanet.se
    blush.se
    eleven.se
    inezza.com
    parfym.se
    satine.se

Från USA:
    essentialdayspa.com
    kissandmakeupny.com
    makeup.com
    sasa.com
    skinstore.com
    strawberrynet.com

Från UK:
    asos.com
    harleycosmetics.com
    hqhair.com
    jerseybeautycompany.co.uk/index.php
    lookfantastic.com

På den här sidan hittar du information om innehållet i mineralsmakeup:
    people.delphiforums.com/tracikenyon/IngredList22405.html

Nu ska vi se... var det allt? Jo, den förra tråden så klart!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m27778349.html

Så där... nu är vi igång!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-01 14:35
    TEMA-sminkningarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m31303679.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-23 22:48
    Ännu en länk...
    www.coastalscents.com/cfwebstore/index.cfm

• Svar på tråden Mera Smink Smink Smink!
  • Yohanna85

jag pröva igår kväll på den ena eyeliner från everydayminerals, och den andra en vanlig flytande eyeliner. Men kan dock säga att den flytande vart mer intensiv, men pröva som du rekommendera fridapida att ha en del ögonskugga, och jag såg inget streck efter ett par timmar, så det blir att köra på det imorgon

Så det blir nog vanligt flytande! den andra var nog bra om man vill ha sotögon, pröva inte med ögondroppar ioförsig, det har jag ju visine. Kanske ska pröva det. Men jag har ingen bra tunn pensel heller om man vill ha den där skarpa känslan!

• nekoi

Tack igen för alla tipsen jag fick, ska snart beställa från PL!
    Men kollade på penslar igårkväll, på eleven.se då en kompis berättat att de skulle ha penslar där, men helt ärligt känner jag inte alls för att lägga 150/st men hittade ett "Touch-up"-set från Japonesque (tycker det har verkat i tråden som om deras saker är uppskattade) tror ni det räcker för ögonskuggor och så?

eleven.se/japonesque-touch-up-tube-3690.html

Dessutom var det så gulligt!

• Fridapida
    Yohanna85 skrev 2008-04-04 08:35:30 följande:
    jag pröva igår kväll på den ena eyeliner från everydayminerals, och den andra en vanlig flytande eyeliner. Men kan dock säga att den flytande vart mer intensiv, men pröva som du rekommendera fridapida att ha en del ögonskugga, och jag såg inget streck efter ett par timmar, så det blir att köra på det imorgon Så det blir nog vanligt flytande! den andra var nog bra om man vill ha sotögon, pröva inte med ögondroppar ioförsig, det har jag ju visine. Kanske ska pröva det. Men jag har ingen bra tunn pensel heller om man vill ha den där skarpa känslan!
    Jag antog nästan att ögonskuggan inte skulle bli tillräckligt intensiv. När jag vill göra en ordentlig eyeliner av en skugga så använder jag blend and fix.
    Kul att det fungerade med skuggan. Lycka till imorgon.
  • Fridapida
    nekoi skrev 2008-04-04 09:05:38 följande:
    Tack igen för alla tipsen jag fick, ska snart beställa från PL!Men kollade på penslar igårkväll, på eleven.se då en kompis berättat att de skulle ha penslar där, men helt ärligt känner jag inte alls för att lägga 150/st men hittade ett "Touch-up"-set från Japonesque (tycker det har verkat i tråden som om deras saker är uppskattade) tror ni det räcker för ögonskuggor och så?eleven.se/japonesque-touch-up-tube-3690.htmlDessutom var det så gulligt!
    Jag tror att det är ett bra set att börja med. Sedan kan man alltid komplettera. Jag är sugen på att köpa det också, men jag är så fattig! Snacka om att jag längtar till att börja jobba o sluta leva som fattig student.
  • nekoi

Tack Fridapida, då kör jag nog på ett sånt! Som sagt, kan ju alltid komplettera sen!

Du är inte ensam, jag är också fruktansvärt pank, är också fattig student! Snart är det iaf sommar och man får (förhoppningsvis) chans att jobba, vill ju åka utomlands med min älskling i år, det är prio 1 Men nog är jag shoppingsugen alltid

• LMK

Funderar på att köpa mig en krämögonskugga. Har hört så mkt positivt om dem på sistone att jag bara blir mer & mer nyfiken. Vilken är bra att satsa på? Funderar på Dignity fr. FACE, men det kanske finns fler som är liknande?

• Linny
    LMK skrev 2008-04-04 10:56:17 följande:
    Funderar på att köpa mig en krämögonskugga. Har hört så mkt positivt om dem på sistone att jag bara blir mer & mer nyfiken. Vilken är bra att satsa på? Funderar på Dignity fr. FACE, men det kanske finns fler som är liknande?
    Vet ju inte hur dignity ser ut. Själv använder jag sparkling nude eller vad den nu heter, från Clinique. Den är nästan hudfärgad när man lägger på den, med pärlemorskimmer. Blir fint och diskret och superbra att fästa ögonskugga i. Har den över primer och under skuggorna.
  • LMK

Linny skrev 2008-04-04 11:11:29 följande:

Vet ju inte hur dignity ser ut. Själv använder jag sparkling nude eller vad den nu heter, från Clinique. Den är nästan hudfärgad när man lägger på den, med pärlemorskimmer. Blir fint och diskret och superbra att fästa ögonskugga i. Har den över primer och under skuggorna.
    Åh, låter bra! Tror den är snarlik Dignity i färgen. Precis vad jag är ute efter. Skall kolla in den på Åhléns efter jobbet. Tack!
Svar på tråden Mera Smink Smink Smink!